طرح جدید وزارت صمت در بازرسی بازار| شکایت از واحد صنفی آسان می‌شود
قائم مقام وزیر صمت خبر داد

طرح جدید وزارت صمت در بازرسی بازار| شکایت از واحد صنفی آسان می‌شود

وزارت صمت طرح جدیدی در دستور کار دارد که براساس آن شکایت از واحد صنفی به آسان‌ترین شکل ممکن انجام خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، محمدصادق مفتح؛ قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا از طرح جدید این وزارتخانه درخصوص بازرسی‌ها در بازار خبر داد و گفت: طرحی را در وزارت صمت در دستور کار داریم که براساس آن بتوانیم شکایت از واحد صنفی را آسان کنیم.

وی با بیان اینکه بازرسی‌های ما تاکنون بی‌هدف بوده است، تصریح کرد: براساس آخرین آمار سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، ۸۲ درصد تخلفات دیده نشده و تنها ۱۸ درصد در رصد بارزسان بوده است. در نتیجه اگر بازرسی را مبتنی بر شکایت کنیم راندمان بالا می‌رود و برای تحقق این امر، باید شکایت آسان شود.

مفتح ادامه داد: در طرح جدیدی که در دستور کار داریم گفتیم هر فرد شاکی با موبایل خود بتواند به آسان‌ترین شکل شکایت کند. شکایت چه اجزایی دارد؟ نخستین مورد اینکه از چه کسی شاکی هستید؟ فرد شاکی به جای آدرس کامل و جزئیات آن که زمان‌بر است می‌تواند به بهترین روش اعلام شکایت کند.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: مقدمات راه اندازی یک نرم افزاری در وزارتخانه فراهم شده است. یک کد QR در نظام صنفی داریم که گوشه پروانه واحدهای صنفی است که تمام جزئیات آن واحد و مسئول آن درج شده است. در حال حاضر واحدها را ملزم کرده‌ایم که این QR را در معرض دید مشتریان قرار دهند.

وی افزود: مرحله بعدی این است که درباره چه کالایی شکایت داریم؟ QR کالا هم روی محصول درج شده که همان لحظه می‌توان قیمت واقعی آن را از سازمان حمایت استعلام کرد و فقط کافی است چند کلمه درباره علت شکایت بنویسید و آن را ارسال کنید.

به گفته مفتح، براساس برنامه‌ریزی ما به محض اینکه شکایت مورد نظر به مرکز رسیدگی به شکایات رسید، به اتحادیه مورد نظر هم ارسال شود و حتی بتوانیم از پایگاه‌های بسیج استفاده کنیم و به نزدیک‌ترین پایگاه هم ارسال شود تا یک بازرس سریعا به واحد صنفی مورد نظر مراجعه کند که البته این فعلا در حد ایده است.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی اظهار کرد: ما به دنبال جریمه کردن نیستیم، بلکه میخواهیم این احساس در متخلف ایجاد شود که مشتری می‌تواند ظرف چند دقیقه شکایت کند و در واقع هر فردی بازرس بالقوه است و کمتر از نیم ساعت بازرس ما به واحد او مراجعه می‌کند و پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: این روش بازدارندگی ایجاد می‌کند و راندمان بازرسی را به شدت بالا می‌برد. حتی در شهرداری مناطق هم بازرسان ما می‌توانند مستقر باشند. با این کار بازرسی و نظارت هدفمند می‌شود و راندمان را به شدت بالا می‌بریم. به عبارت دیگر بازرسی مبتنی بر شکایت را نهادینه خواهیم کرد و هر فرد خریدار بالقوه می‌تواند بازرس باشد و اعلام شکایت کند.

مفتح گفت: یک موضوعی هم گوشه ذهنمان قرار داده‌ایم که فعلا در حد ایده است و آن اینکه طبق قانون درصدی از جریمه‌ها به نظام بازرسی و اصناف پرداخت می‌شود که درصدد هستیم یک جایزه هم به فرد اطلاع دهنده تخلف تعلق بگیرد. این اتفاق کار را شفاف و سالم پیش می‌برد و امکان تبانی و امثالهم را هم از بین می‌برد. اما وقتی هر مشتری چنین اختیار و امکان را داشته باشد که تخلف را به آسانی اعلام کند امکان اینکه فروشنده قیمت را پایین بیاورد و به قیمت منطقی و اصلی آن محصول بفروشد، وجود دارد و هدف ما هم همین موضوع است.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی تاکید کرد: در حال حاضر فرآیند نصب QR در واحدهای صنفی آغاز شده و نرم‌افزار کار هم آماده و مقدمات کار پیش رفته است. امیدوارم این طرح تا پایان سال تکمیل و اجرایی شود.

کد خبر: ۱۹۲٬۸۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha