۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
افزایش شرکت‌های سودده دولتی
وزیر اقتصاد اعلام کرد

افزایش شرکت‌های سودده دولتی

خاندوزی، وزیر اقتصاد در همایش ملی حسابداری ایران با بیان اینکه شرکت‌های سودده دولتی افزایش یافته گفت: فاصله زیادی تا وضع مطلوب گزارشگری و نظارت مالی داریم.

به گزارش بازار، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در بیستمین همایش ملی حسابداری ایران، تفکرات معاصر حسابداری و فناوری‌های نوظهور که با همکاری وزارت علوم و دانشگاه خاتم در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، اظهار کرد: اقداماتی که در دولت سیزدهم در حوزه صورت‌های مالی بخش عمومی انجام شده، فضای مناسبی برای حضور کارشناسان و صاحبنظران حوزه فراهم کرده است، تا بسیاری از مشکلات موجود در بخش عمومی اقتصاد حل شده و نواقص گزارشگری و نظارت مالی اصلاح شود، اما هنوز تا وضعیت مطلوب فاصله داریم.

خاندوزی گفت: ما در رویکردهای مختلف اقتصادی، هم صاحبنظران و فرهیختگانی داریم که قائل به هدف غائی کارایی در اقتصاد هستند و به شاخص‌های بهره وری و اثربخشی می‌پردازند؛ هم صاحبنظران و اندیشمندانی داریم که هدف عدالت اقتصادی را برجسته می‌کنند و مساله دسترسی‌ها و فرصت‌های عادلانه، شفافیت و کاهش فساد را پیگیری می‌کنند.

قائل به هرکدام از دو رویکرد کارایی و عدالت باشیم، یا اگر اساسا به رویکرد تلفیقی سومی اعتقاد داشته باشیم، در تمام این رویکردها، گزارشگری مالی معتبر، مساله کانونی و اصلی اقتصاد است.

وی افزود: همچنین چه از منظر و زاویه دید نوع نیاز بهره برداری کسب و کاری هم به مسائل اقتصاد و صرفا از نظر مدیر اقتصادی نگاه کنیم و چه از نظر یک سیاستگذار کلان که چندان دل نگران مسائل خرد نیست و بیشتر برایش تحقق شاخص‌های کلان حائز اهمیت است، همچنان گزارشگری مالی و نظارت مالی یک رکن بسیار جدی است و متاسفانه کمتر مورد توجه در شرایط کنونی کشور است.

خاندوزی یادآور شد: اگرچه در بخش‌های انتفاعی و غیردولتی اقتصاد، سازمان‌ها و نهادهای خوبی در کشور داریم و جامعه حسابداران رسمی کشور، سازمان حسابرسی و کانون‌ها و انجمن‌های حرفه‌ای در این حوزه بسیار فعال هستند و در بخش عمومی اقتصاد هم نهادهای خوبی ایجاد کرده ایم، مثل مجموعه دیوان محاسبات، اما در مقایسه با وضعیت مطلوب گزارشگری مالی و نظارت مالی خیلی راه طی نشده و اهداف دست نیافته، داریم.

وزیر اقتصاد عنوان کرد: ظرفیت کشور ما چه در حوزه سرمایه انسانی و چه ظرفیت‌های موجود در بخش‌های خصوصی و دولتی، برازنده وضعیت کنونی در حوزه گزارشگری و نظارت مالی نیست و فاصله زیادی وجود دارد؛ با صحبت با کارشناسان حوزه حسابداری و حسابرسی متوجه می‌شویم که چقدر کار نکرده در این حوزه وجود دارد.

وی یادآور شد: اقداماتی که در دولت سیزدهم در حوزه صورت‌های مالی بخش عمومی انجام شده و اقدامات متعدد دیگر، فضای مناسبی برای حضور کارشناسان و صاحبنظران حوزه فراهم کرده است، تا بسیاری از مشکلات موجود در بخش عمومی اقتصاد حل شده و نواقص گزارشگری و نظارت مالی اصلاح شود.

وزیر اقتصاد با اشاره به وجود ۵۶ شرکت دولتی سودده با مجموع سود حدود ۱۰۴ هزار میلیارد تومان اظهار کرد: در یک سال گذشته دو شرکت دیگر به این تعداد اضافه شده و به ۵۸ شرکت با سود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی همچنین با بیان اینکه در ۶۹ شرکت زیان ده بخش دولتی نیز روند کاهشی را مشاهده می‌کنیم، ادامه داد: بر اساس گزارش‌های اولیه ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۱، در بخش مهمی از اقتصاد که اتفاقاً پراکندگی زیادی دارد، با مشکلات متعددی مواجه هستیم؛ از توانیر گرفته تا صندوق ضمانت محصولات کشاورزی، بانک سپه، سازمان بیمه سلامت و در حوزه‌های مختلف نیرو، بانک و بیمه.

خاندوزی با اظهار امیدواری نسبت به نتیجه بخش بودن حرکت اصلاحی در اقتصاد ایران به شرطی که هزینه‌های حرکت به سمت اصلاحات پرداخته شود، گفت: سرعت این تغییرات برای شخص بنده راضی کننده نیست و فکر می‌کنم جمع زیادی از کارشناسان و صاحبنظران حوزه حسابداری و حسابرسی هم با بنده هم عقیده هستند که ما در زمینه سرعت تحولات و بهبودی که می‌توانیم در حوزه نظارت و گزارشگری مالی و حرفه حسابداری و حسابرسی در کشور داشته باشیم؛ وضع ایده آل و مطلوبی نداریم.

وی با اشاره به همایش حاضر تاکید کرد: موضوعاتی که در این همایش به بحث گذاشته می‌شود، موضوعاتی است که به سرعت تحولات کمک خواهد کرد، چارچوب این همایش که بر کاربرد فناوری‌های نو و امکانات جدید متمرکز است و این حرفه از آن‌ها بهره می‌گیرد مانند هوش مصنوعی و کلان داده‌ها و ... می‌تواند به تحولات اصلاح حوزه اقتصاد کمک کند؛ کاربرد فناوری‌های نو می‌تواند به مسیر اصلاح، چه اصلاح کسب و کار و چه برای سیاستگذاران سرعت و شتاب بیشتری بدهد.

وزیر اقتصاد متذکر شد: البته با سوالات مهمی در مواجهه اولیه با فناوری‌های نو در حوزه حسابداری و حسابرسی مواجه هستیم، اینکه به چه نحوی می‌خواهیم این ترکیب و تلفیق فناوری‌های نو را با بخش تصمیمات انسانی و نهادی انجام دهیم که برآیند بهینه و بهره وری داشته باشد، مهم است. تا چه حد همچنان قضاوت و صلاحدید انسانی و سازمانی و نهادی با استفاده از فناوری‌های نو می‌تواند به موضوع بهره وری کمک کند و اینکه چقدر ابزارهای فناوری‌های نو می‌تواند به کشف تقلب و فساد که یکی از معضلات اساسی و اصلی بخش اقتصاد است، به ویژه در حوزه عمومی کمک کند.

وی همچنین گفت: موضوعاتی همچون اجازه دسترسی به کلان داده‌ها به فعالان، تحلیلگران، نهادها و انجمن‌های این حوزه با استفاده از فناوری‌های نو برای اصلاح فرایندها و رویه‌ها، به رسمیت شناختن حقوق افراد و حریم خصوصی و … از دیگر مسائلی است که در این حوزه قابل بررسی است.

خاندوزی تصریح کرد: پیشنهاد و درخواست همراهی از منظر وزارت اقتصاد با شما کارشناسان و صاحبنظرانی که در حوزه حسابداری و حسابرسی کار می‌کنید، نخست این است که باید تلاش کنیم در کنار هم مرزهای دانش را در این حوزه خوب بررسی و خودمان را به این مرزها نزدیک کنیم؛ اما فراموش نکنیم ما دانشگاه را برای اینکه مناسب حل مساله خودمان باشد، نمی‌خواهیم بلکه دانشگاه را برای اینکه گره از مساله بومی ما باز کند، می‌خواهیم.

وی افزود: صرفاً نزدیک شدن به مرزهای دانش، کیفیت اقتصاد ایران را چه در حوزه کسب وکار و چه در حوزه سیاستگذاری لزوماً نمی‌تواند بهبود دهد. کیفیت حیات اقتصادی مردم ما و کیفیت مدیریت مدیران کسب و کارهای ما و کیفیت حکمرانی امثال کسانی که در حوزه سیاستگذاری نشسته ایم، زمانی ارتقا می‌یابد که به شما کارشناسان و دانش پژوهان بعد از اینکه آن تماس و مواجهه را با مرزهای دانش پیدا کردید، به مساله بومی خودمان بازگردید و بتوانید برای آن مساله بومی راهکار و پیشنهاد ارائه دهید.

این راهکار و پیشنهاد که در حوزه مرتبط با حسابداری و حسابرسی البته خیلی دامنه وسیعی دارد، چون تقریباً با همه جای اقتصاد ایران مماس است و نقطه تماس دارد و چقدر خوب است که اصلاح مسیرها و فرایندهایی را از شما انتظار داشته باشیم که لزوماً خاصیت بخشی و موضعی ندارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: بنابراین از شما صاحبنظران و فرهیختگان حوزه حسابداری و حسابرسی درخواست و انتظار دارم که نسبت به آن‌هایی که برای سیاستگذار مساله و دغدغه و دل نگرانی است و می‌خواهد بداند مشکل خودش را به چه نحوی حل کند، دغدغه داشته باشند و کمک کنند.

فرضاً سازمان امور مالیاتی یا گمرک جمهوری اسلامی ایران مدتهاست با مساله‌ای تحت عنوان حساب‌های صوری یا کارت‌های بازرگانی صوری و اجاره‌ای و شرکت‌های کاغذی و ... مواجه هستند. این‌ها مسائل و دغدغه‌های سیاستگذار و حکمران است.

شما کارشناسان در حوزه حسابداری و حسابرسی بررسی کنید که چگونه می‌توانیم از همین فناوری‌های نو استفاده کنیم تا این مسائل و دغدغه‌های حاکمیت را حل کنیم. آغوش وزارت اقتصاد برای استفاده از ظرفیت شما صاحبنظران حرفه حسابداری و حسابرسی و راهکارها و پیشنهادات و دانش شما برای اینکه روی مسائل اقتصادی بنشینیم و بر آن‌ها تمرکز کنیم، باز است تا بتوانیم نوع مواجهه به طور مثال سازمان امور مالیاتی و ... را به نحوی تغییر دهیم که اساساً این مسائل و دغدغه‌ها آرام آرام حل شوند.

وی ادامه داد: درخواستم این است که کمک حال و کمک کار دستگاه‌های سیاستگذرار باشید، شما می‌توانید بگویید زمانی می‌توانم از دانش خودم استفاده کنم که پشتیبانی‌ها و دسترسی‌هایی به اطلاعات و داده‌های کلان داشته باشم و اطلاعات کلان را در اختیار داشته باشم، در اینجا نوبت وزارت اقتصاد است که مسیرها را برای شما صاحبنظران حرفه تسهیل کند تا بتوانید از این ظرفیت دانشی برای حل مسائل اقتصادی استفاده کنید.

وی گفت: غیر از حل مسائل اقتصادی به مفهوم سیاستگذاری آن، خود حرفه حسابداری و حسابرسی به مثابه یکی از موضوعاتی است که قابلیت بررسی دارد؛ یعنی اگر دوستان و صاحبنظران در مسیر یافته‌های خودشان اصلاحاتی را سراغ دارند که می‌توانیم اساساً نظام نظارت کردن و قاعده گذاری و استانداردگذاری و. را به نحوی سامان دهیم که مجموعه حرفه حسابداری و نقشی که حسابرسان حرفه‌ای دارند ایفا می‌کنند، آن نقش بهتر شکل بگیرد، جزء نیازهای جدی است، نه به مثابه ابزار حرفه برای حل مساله بلکه برای بازنگاهی و بازطراحی در درون خود حرفه حسابداری لازم است؛ مانند اصلاح قوانین، تا به یک قواره برازنده برسیم که این مطالعات و تحقیقات و این اصلاحات نمودی هم در اصلاح ترتیبات داخلی حرفه حسابداری داشته باشد.

خاندوزی گفت: احتمالاً حرفه حسابداری و حسابرسی، بیشترین تعامل را در بین دستگاه‌های دولتی با وزارت امور اقتصادی و دارایی خواهد داشت و ما در این وزارتخانه آماده ایم در هر کدام از این دو قلمرو بزرگ، پیشنهادات و راهکارهای شما را پذیرا باشیم تا کمک کنیم که این دانش انباشته و تجربه‌های اندوخته در این سنواتی که باید به ثمر برسد، نتایج مطلوبی برای اقتصاد ایران داشته باشد.

کد خبر: ۱۹۲٬۷۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha