۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
تامین اهداف امریکا از طریق ونزوئلا؛ بازگشت به امریکای لاتین؛ مهار روسیه و تامین انرژی متحدین اروپایی
گفتگو با پژوهشگر مسائل بین الملل؛

تامین اهداف امریکا از طریق ونزوئلا؛ بازگشت به امریکای لاتین؛ مهار روسیه و تامین انرژی متحدین اروپایی

دکتر یوسفی می گوید: امریکا در قالب کاهش تحریمها و اعطای امتیاز به ونزوئلا، قصد بازگشت به این کشور را دارد؛ زیرا از طریق فشارهای حداکثری نتوانسته دولت مردمی ونزوئلا را سرنگون کند.

تهمینه غمخوار؛ بازار: در روزهای گذشته اخباری منتشر شد که ایالات متحده مجوزی را برای شرکت شورون، دومین شرکت نفتی امریکایی صادر کرده در حالی که دولت امریکا علت این امر را کاهش تحریم های ونزوئلا اعلام کرده و علت کاهش تحریم ها را هم انجام توافق با مخالفین دولت به واسطه بلژیک و در مکزیک مطرح کرده است.

با این مجوز، امریکا به شرکت شورون اجازه می‌دهد تا تولید نفت ونزوئلا را افزایش داده و به دنبال از سرگیری مذاکرات میان دولت ونزوئلا و مخالفان، عملیات خود در این کشور را توسعه دهد.

در همین راستا، دکتر «غلامحسین یوسفی» مدرس دانشگاه و کارشناس و پژوهشگر مسائل بین الملل در خصوص علت صدور مجوز استخراج نفت از ونزوئلا توسط شرکت شورون امریکا، به خبرنگار بازار گفت: دولت امریکا به گونه ای مشروط این مجوز را صادر کرده؛ یعنی یک مجوز شش ماهه که دولت شورون نفت استخراجی خود را حتما باید به امریکا ارسال کند. در این ارتباط، ایالات متحده به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و تحریم روسیه توسط امریکا و شرکای اروپایی آن، موجب شد تا مقدار و میزان انرژی در بازار جهانی کاهش یافته و خصوصا شرکای اروپایی با مشکلاتی مواجه شوند.

وی افزود: به دلیل آنکه امریکا متعهد شده بود، امنیت انرژی شرکای اروپایی خود را تامین و تضمین می کند، در اینجا باید فکری برای خلاص شدن اروپاییها آن هم در این زمستان سرد میکرد زیرا تحریم روسیه موجب شد تا متحدین اروپایی امریکا با کمبود انرژی و افزایش قیمتها مواجه شوند.

پژوهشگر مسائل بین الملل اضافه کرد: دومین دلیل برای امریکا، تلاش دولت بایدن برای متقاعد کردن دولت عربستان است که در قالب اوپک پلاس بتواند کمبود نفت روسیه را در بازار جایگزین و جبران نماید. اما با توجه به مشکلات داخلی عربستان و کمبودهای نقدینگی و مشکلات اقتصادی که با آنها مواجه است در کنار اعتراض به سیاستهای امریکاییها در منطقه در حالی که سعودی ها احساس می کنند امریکاییها پشت آنها را خالی کرده اند، پس از خروج ذلت بار از افغانستان، عربستان حاضر نشد تا به خواسته امریکا تن دهد.

ایالات متحده دیگر از آن جایگاه قبلی در امریکای لاتین برخوردار نیست و انتخابات ماه نوامبر برزیل که موجب روی کارآمدن لولا داسیلوا بیش از یک دهه شد، آخرین میخی بود که به تابوت ایالات متحده در امریکای لاتین زده شد

یوسفی ادامه داد: از طرفی، شرکت شورون تا پیش از تحریمهای ترامپ علیه دولت مادورو در ونزوئلا یعنی تا پیش از سال ۲۰۱۹، چیزی در حدود ۱۵ هزاربشکه نفت استخراج می کرد که بنا به اقوالی این شرکت طلبهایی را از دولت ونزوئلا دارد، زیرا تحریم ها موجب تعطیلی فعالیتهای آنها در ونزوئلا شده بود. بر همین اساس، شورون به منظور وصول طلبها و عقب ماندگیهای خود، فشاری را بر دولت امریکا وارد کرد و ایالات متحده مجبور شد تا به این شرکت مجوز دهد و شورون تولید نفت در ونزوئلا را که سه سال پیش در پی تحریم‌های امریکا متوقف کرده بود، ازسربگیرد.

وی گفت: البته، چند ماه گذشته نیز امریکا مجوزی را برای یک شرکت اسپانیایی صادر کرد تا از ونزوئلا نفت استخراج کند؛ در حالی که آن شرکت هم از دولت ونزوئلا طلبهایی داشت.

این مدرس دانشگاه اذعان کرد: اما دلایل سیاسی هم در این ارتباط وجود دارد و آن این که ایالات متحده دیگر از آن جایگاه قبلی در امریکای لاتین برخوردار نیست و انتخابات ماه نوامبر برزیل که موجب روی کارآمدن لولا داسیلوا شد، آخرین میخی بود که به تابوت ایالات متحده در امریکای لاتین زده شد.

یوسفی گفت: ایالات متحده توسط همان دموکراسی که خود ایجاد کرد و با تاسی از دموکراسی غربی در کشورهای مختلف از جمله منطقه امریکای لاتین، مداخله کرد و دولتها را سرنگون نمود، به همان طریق، از امریکای لاتین اخراج شد. لذا، دیگر از جایگاهی در این منطقه برخوردار نیست.

تامین اهداف امریکا از طریق ونزوئلا؛ بازگشت به امریکای لاتین؛ مهار روسیه و تامین انرژی متحدین اروپایی

کارشناس مسائل امریکای لاتین اضافه کرد: بر همین اساس، طبیعی است که امریکا نمی تواند چشم خود را بر منافع سرشار امریکای لاتین ببندد. در حقیقت، امریکا نمی تواند از ونزوئلا که به لحاظ دارا بودن ذخایر شناخته شده نفتی دارای بالاترین جایگاه در جهان حتی بالاتر از عربستان است و به عنوان کشوری با جایگاه نخست دارندگی نفت جهان شناخته می شود، چشم پوشی کند.

وی گفت: با این وضعیت، ایالات متحده در تلاش است تا بازگشتی به این منطقه داشته باشد. این موضوع به استعمار فرانو تعبیر می شود؛ بدین معنا که امریکا در قالب کاهش تحریم ها و اعطای امتیاز به ونزوئلا، قصد بازگشت و حضور در این کشور را دارد؛ زیرا از طریق فشارهای حداکثری و تحریمهای سخت و شکننده نتوانست دولت مردمی ونزوئلا را سرنگون کند. لذا ایالات متحده به دنبال آن است که از طریق شرکتهای نفتی خود و صدور مجوزهایی در قالب کاهش تحریم ها، به ونزوئلا نفوذ پیدا کند. برهمین اساس، دولت ونزوئلا باید بسیار مراقب نوع کنش امریکاییها باشد.

امریکا قصد ندارد تا جنگ روسیه و اوکراین پایان پذیرد، زیرا منافع آن ایجاب کند که روسیه را در باتلاق اوکراین درگیر نگه دارد؛ در حالی که از طرفی، باید نفت شرکای اروپایی خود را تامین کند

یوسفی در ادامه گفت: دلیل دیگر این اقدام امریکا را می توان اینگونه تحلیل کرد که ایالات متحده می تواند تنها بهره بردار یا کشوری باشد که از جنگ روسیه و اوکراین سود خواهد برد. امریکا برای جلوگیری از سقوط هژمونی خود و شیفت قدرت از غرب به جنوب شرق آسیا و همچنین مهار روسیه، بهترین راه را این مسئله می داند که در جنگ فعلی، روسیه گرفتار و درگیر باقی بماند تا از این طریق، هم روسیه را مهار کرده و هم خیال خود را راحت کند که به چین توجه بیشتری نشان می دهد.

این کارشناس افزود: در واقع، امریکا قصد ندارد تا جنگ روسیه و اوکراین پایان پذیرد، زیرا منافع آن ایجاب کند که روسیه را در باتلاق اوکراین درگیر نگه دارد؛ در حالی که از طرفی، باید نفت شرکای اروپایی خود را تامین کند. برای این منظور، ونزوئلا گزینه مناسبی در جهت تامین اهداف امریکا است؛ هم نفوذ در امریکای لاتین؛ مهار روسیه و تامین انرژی متحدین اروپایی.

وی بیان کرد: دلیل دیگر صدور مجوز به شورون این است که در حال حاضر امریکا انرژی خود را با چهار برابر قیمت موجود به شرکای اروپایی خود صادر می کند. پس، این کشور به دنبال تقویت اقتصاد خود در حوزه انرژی است و با منتی که بر سر اروپاییها می گذارد، از ذخایر استراتژیک خود استفاده کرده و به اروپا می فروشد. از آن طرف، امریکا شرکت شورون را ملزم کرده تا نفت استخراجی از ونزوئلا را در اختیار خود امریکا قرار دهد. بدین ترتیب، در این زمینه، امریکا هم منافع اقتصادی و همچنین منافع سیاسی خود را مدنظر قرار داده است.

در حال حاضر، ایالات متحده تلاش خود را به کار گرفته تا هم در ونزوئلا نفوذ کرده و هم نفت آن را به دست آورد و در شرایط مناسب با عوامل نفوذی خود در این کشور امریکای لاتین، اقدام به سرگونی این دولت نماید

کارشناس مسائل بین الملل گفت: در این میان، مسئله بسیار مهم که باید مورد توجه دولت ونزوئلا و نیکلاس مادورو باشد، این است که امریکا همچنان به دنبال سرنگونی دولت چپ گرا و مردمی ونزوئلا است و از هیچ کوششی در این زمینه فروگذار نخواهد کرد.

وی در پایان گفت: بر همین اساس، ونزوئلا باید دقت داشته باشد که کنش امریکاییها در کاهش تحریمها، کنشی نفوذی و سرنگونی به طریق دیگر است. از سوی دیگر، به دلیل آنکه تاریخ مصرف خوان گوایدو به عنوان رئیس جمهور خودخوانده مورد حمایت امریکا و اروپا گذشته و دیگر نمی تواند به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا در نظر گرفته شود، در حال حاضر، ایالات متحده تلاش خود را به کار گرفته تا هم در ونزوئلا نفوذ کرده و هم نفت آن را به دست آورد و در شرایط مناسب با عوامل نفوذی خود در این کشور امریکای لاتین، اقدام به سرگونی این دولت نماید.

کد خبر: ۱۹۲٬۶۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha