۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
دو روی سکه ناآرامی و محرومیت در سیستان و بلوچستان| عقب ماندگی تاریخی در کوتاه مدت قابل رفع نیست
بازار گزارش می دهد؛

دو روی سکه ناآرامی و محرومیت در سیستان و بلوچستان| عقب ماندگی تاریخی در کوتاه مدت قابل رفع نیست

زاهدان- بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند ایجاد نا آرامی و نبود ثبات در حوزه های سیاسی و اجتماعی سبب کاهش فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری می شود. 

به گزارش بازار، استان سیستان و بلوچستان یکی از استانهای شرقی کشور است که دارای ظرفیت های خدادادی و طبیعی فراوانی است. فرصتهای طلایی همچون مجاورت با دریای عمان، قرارگیری در مسیر کریدورهای بین‌المللی به‌ویژه محور شرق، برخورداری از حدود ۱۵۰۰ کیلومتر مرز آبی و خاکی و استقرار در مسیر شاهراه ارتباطی ایران با شبه‌قاره هند به این استان جایگاه ویژه ای بخشیده است، بطوریکه، هر کدام از این ظرفیت ها در صورت بهره برداری کامل می تواند به تنهایی بخشی از عقب ماندگی های تاریخی استان را رفع کند.

آمارها نشان می دهد، که طی چهل و چهارساله گذشته پروژه ها و اقدامات تاثیر گذاری در حوزه‌های مختلف ازجمله سلامت و بهداشت، آب، برق، راه، امنیت، آموزش عالی، تحقیقات و فناوری، اقتصاد.... در استان اجرایی شده است، اما عقب‌ماندگی تاریخی و عمیق استان سبب شده تا رتبه آخر کشور را در شاخص های توسعه یدک بکشیم.

اما دلیل این عقب ماندگی ها چیست؟ بی شک، استفاده از ظرفیت های معدنی، باغی، زراعی، شیلاتی دامداری .... با جذب سرمایه گذار امکانپذیر است. با این حال بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصاد، معتقدند ایجاد نا آرامی و نبود ثبات در حوزه های سیاسی و اجتماعی باعث کاهش فعالیت های اقتصادی و همچنین جذب سرمایه گذار می شود چرا که فعالیت اقتصادی نیاز به فضای آرام و قابل پیش بینی دارد.

همانطور که امنیت هزینه های تولید و سرمایه گذاری را در بلندمدت کاهش می دهد نا امنی با ایجاد التهاب در جامعه، بازار را هم تحت شعاع قرار می دهد. در نبود امنیت، چرخ هیچ کارخانه ای نمی‌ چرخد، هیچ بذری کاشته نمی شود و محصولی به ثمر نمی نشیند.

تصور کنید، معدنی، درون مزرعه ای در منطقه بلوچستان شناسایی شده است، صاحب مزرعه این معدن را متعلق به خویش می داند و اجازه استخراج آن را نمی دهد در استان سیستان و بلوچستان ده ها معدن وجود دارد که بنا به دلایل فوق امکان بهره برداری از آنها وجود ندارد در حالیکه باید از این ظرفیت ها برای ایجاد اشتغال و رونق تولید در منطقه بهره برداری کرد.

نا امنی و خشونت مانعی برای توسعه و تکمیل زیرساخت ها

جاده سنگلاخی که باید آسفالت و مناسب سازی شود اما اهالی آن منطقه هر گونه فعالیت را نوعی مزاحمت و تعرض به منطقه خود می دانند، لاجرم وقتی شرکت راه سازی که قرارداد ساخت راهِ روستایی می بندد با ممانعت و ایجاد نا امنی اهالی روبرو می شود، پروژه اش را تعطیل می کند و آن راه صعب العبور باقی می ماند و بردن امکانات رفاهی غیر ممکن می شود به همین دلیل، بسیاری از مناطق دور افتاده همچنان در محرومیت باقی می مانند.

بدون تردید انجام اعمال تروریستی با هدف ترویج خشونت و افراط گرایی، پروژه ای است که پیامدهای اجتماعی و فرهنگی خطرناکی برای هر منطقه دارد و در صورت تداوم می تواند یک سرزمین را به تلی از خاک تبدیل کند.

در سیستان و بلوچستان گروهکی بنام جندالله در سال ۱۳۸۲ بنیان‌گذاری شد و هدف خود را تلاش برای تأمین حقوق قوم بلوچ و اهل‌سنت بلوچستان اعلام کرد این گروه که به قاچاق سوخت و مواد مخدر روی آورده بود دست به کشتار ده ها نظامی و غیر نظامی بیگناه در سیستان و بلوچستان زد.

کشتار و سر بریدن و انتشار تصاویر دلخراش که ذهن و ضمیر جامعه را به شدت آزار می دهد خوف و وحشت را در سیستان و بلوچستان حاکم کرده بود تا اینکه سرکرده این گروهک توسط سربازان گمنام امام زمان دستگیر شد و آرامش به منطقه بازگشت.

نا آرامی؛ بازار کسبه را هم کساد می کند

در اتفاقات اخیر و نا آرامی ها بازار کسبه هم به شدت کساد شد و تعطیلی های اجباری را در شهر زاهدان به بار آورد. در این برهه که بازاریان با ترس مغازه‌های خود را باز می کردند و هوا تاریک نشده، کسب و کار خود را تعطیل می کردند، کمتر شهروندی جرات می کرد از خانه بیرون و برای خرید راهی کوچه و خیابان های شهر شود.

در این نا آرامی ها که به دیگر شهرهای استان هم تسری پیدا کرد، علاوه بر کشته شدن افراد بی گناه تعدادی از دستگاههای اجرایی و بانک ها و همچنین مغازه ها تخریب و به آتش کشیده شد.

تولید فیلم هایی که سیستان و بلوچستان را منطقه ای نا امن معرفی می کند

علاوه بر اتفاقات فوق تولید و انتشار فیلم‌های سینمایی که سیستان و بلوچستان را نا امن جلوه می دهد قابل تامل است.

پیش از انقلاب، فیلم «بلوچ»، به کارگردانی مسعود کیمیایی، از اولین فیلم‌هایی است که تصویری ناامن از این استان به نمایش می‌گذارد. پس از انقلاب و به‌ویژه در دهه ۶۰ و ۷۰، که بازار سینمای اکشن پرمخاطب بود، لوکیشن اکثر این فیلم‌ها سیستان و بلوچستان است. «تاراج»، «دادشاه»، «عقرب»، «آخرین خون»، «قافله»، «چشم عقاب» و «جدال در تاسوکی» از جمله این فیلم‌ها است، که داستان اغلب‌شان قاچاق مواد مخدر یا عتیقه و درگیری‌های مسلحانه است.

روی دیگر سکه

فرزاد شیرزایی یکی از شهروان سیستانی و بلوچستانی در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: سیستان و بلوچستان نیاز به دیده شدن دارد. دیده شدن تمام واقعیت هایش، از تنوع فرهنگی و تنوع سبک زندگی در منطقه بلوچستان تا خشکسالی های منطقه سیستان، اینجا خبری از اسلحه، بمب و کشتار انسانها نیست.

وی افزود: ساکن شهر ایرانشهر هستم و بر خلاف تصور برخی ها، اینجا خطری وجود ندارد و امن و امان است، این شهر با صفا و سر سبز است و مردم خونگرم و مهمان نوازی دارد.

وی تصریح کرد: در بازار های خوب، اینجا طلا، ادویه جات و …. دارد و خریدار می تواند با کسبه چانه بزند تا قیمت یک کالا را به مبلغ مورد نظر خود برساند.

این شهروند ایرانشهری، گفت: ممکن است در اینجا گاهی امنیت صد درصدی وجود نداشته باشد چون آدم خوب و بد همه جا هست و بالاخره خلاف یا خفت گیری مربوط به این استان نیست و همه مردهای بلوچ هم سر نمی برند یا قاچاق نمی کنند.

زاهدان با مردمانی پاک و صادق

صدرا بهرامی هم در گفت و گو خبرنگار بازار اظهار داشت: من یزدی هستم و سالهاست به خاطر شغلی که دارم به زاهدان سفر می کنم و وقتی به زاهدان می روم بیشتر به من خوش می گذرد چرا که به میان مردمی می روم که صداقت حرف اول دوستی با آنهاست.

وی تصریح کرد: دوستان خوبی در میان بلوچ ها دارم که از برادر به من نزدیکتر هستند، مردمانی پاک و زلال با نگاهی به روشنی آفتاب با دلهایی مهربان و همدرد و در یک کلام؛ مردمانی که در شجاعت و سلحشوری افتخار کشور ایران هستند.

اگر به سیستان و بلوچستان آمدید و جا نداشتین درب یکی از خانه ها را بزنید

مرتضی قادری اهل کردستان در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: اگه آمدید بلوچستان و همچون من مشکل جا و مکان داشتید نگران نباشید، درب یک خانه را بزن و بگو من اینجا مهمانم و کسی و جایی ندارم ببینید با شما چه بر خوردی می کنند.

این هموطن کرد، افزود: با استقبال گرم برادرانه راهنمایی تان می کنند به خانه شان، برایتان بهترین غذایی که در توانشان است را مهیا می کنند، بهترین اتاق و جای خوابی که راحت باشی را در اختیارت می گذارد و طوری رفتار می کنند که احساس غریبی نکنید انگار شما مهمان ویژه او هستید.

وی تصریح کرد: اما متاسفانه، یه تصویر غلط و نادرست درباره این استان در عموم مردم ایران وجود دارد، هر چند به خاطر هم مرز بودن با دو کشور نا امن سیستان و بلوچستان، دچار حاشیه شده اما این حوادث در مقیاس با آنچه در تهران و دیگر کلان شهرها اتفاق می افتد، خیلی عادی است.

وی تصریح کرد: نشان دادن حقایق این استان و به جای پوشش دادن اخبار حوادث و یا در سینما ساختن فیلم های مربوط به مواد و گروگان گیری و درگیری مسلحانه و اختصاص دادن این موضوع به استان و مهمتر از همه جنگ های مذهبی که در کشور های دیگه هست و تصور اینکه اینجا هم همان شرایط را دارد …همه و همه باعث این باور غلط شده است.

هدیه سیستان و بلوچستان به سرمایه گذاران چیست؟

باغبانی، زراعت، شیلات، دامداری، منابع طبیعی هدیه طبیعی و خدادادی سیستان و بلوچستان برای سرمایه گذاران است.

تولید محصولات باغی به ویژه گرمسیری و استوایی بینظیر یک امتیاز ویژه برای استان محسوب می شود، بطوریکه تنها نقطه در کشور است که می‌تواند با تولید محصولاتی نظیر موز و تامین نیاز داخلی به حذف خروج ارز و واردات محصولات کشاورزی که به کشور تحمیل می شود، کمک کند.

باتوجه به وجود ظرفیت های معدنی سنگ های تزئینی، امکان ایجاد واحد های برش سنگ و کارخانه های فرآوری محصولات معدنی در سیستان و بلوچستان وجود دارد.

این استان با ظرفیت بالای تولید خرما، نیازمند واحد های مکمل جهت فرآوری و بسته بندی محصولات به جهت عرضه در بازار است. واحد های بسته بندی و ارسال موز و مرکبات به اقصی نقاط کشور و کشورهای همسایه نیازی حقیقی بوده که باید جدی گرفته شود.

امکان ساخت کشتی و قایق های خصوصی و صیادی از تجارت های بسیار سودآور با امکان ایجاد بازار داخلی و عرضه در بازار خارجی است. ایجاد واحد های پیشرفته پرورش دام های سبک، شتر، شترمرغ و ...می تواند، پیشنهادی برای سرمایه گذاران باشد.

سیستان وبلوچستان با در اختیار داشتن ظرفیت های دست نخورده، همواره به عنوان یکی از گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری تولید و اشتغال مطرح بوده است. با این حال میزان استقبال سرمایه گذاران برای حضور در استان رضایت بخش نیست.

کد خبر: ۱۹۲٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سیدحسن IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      3 7
      دولت باید این استان را به سه استان و شهرستانهای جدید درست کرده و جوانان را مشغول بکار کند ، بزرگترین زخم کشور امروز استان سیستان و بلوچستان است و اگر زخم مداوا نشود سرطان خواهد شد اغتشاشات امروز فردا تبدیل به شرایط بدتری میشود لذا باید مردم را مشغول بکار و فقط را برطرف و امید به زندگی را ازدواج را مجددا رونق دهد
      • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
        2 0
        با وجود همه اقوام و مذاهب امنیت استان خیلی عالی ولی مسولین توجه خاصی به این استان ندارند. جاده های زاهدان تا خاش ،از خاص تا ایرانشهر و سراوان و مهرستان یک جاده خوب نداریم چرا .مگه مردم این‌استان جزو کشور نیستن که هزینه بشه اینجا
    • بلوچ IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      3 0
      بلـــــــــــــوچستان محروم.... من بعنوان یک بلوچ میگم اینجا صبح برو نونوای نوبت شو بعد میری تا عصر واس پر کردن سیلندرهای گاز ک بازم اگ بتونی ک نشه واس فردا باید بری و بعدشم اگر بنزین بود بری تو صف بلند بنزین نوبت شی و روز هات همینجوری میره من بعنوان یک شخصی که دو سال سرباز معلم بودم وقتی میدیدم دانش اموزم حتی نمیتونه به پیشرفت فکر کنه و درگیر نیازهای مادی اولیه خودشه هیچی نمیتونستم بگم? اول امکانات و مادیات اولیه زندگی رو اینجا فراهم کنید بعد ادن بفرستید اینجا ...