۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
برنامه هفتم توسعه مبتنی بر سند ملی آمایش سرزمین است
سازمان برنامه و بودجه:

برنامه هفتم توسعه مبتنی بر سند ملی آمایش سرزمین است

سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد که برنامه هفتم توسعه، برخلاف آنچه در روزنامه یاد شده آمده مبتنی بر مطالعات پژوهشی و بر اساس اسناد آمایش سرزمین در حال تدوین است.

به گزارش بازار، سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: بیش از یک سال کار تحقیقاتی از سوی دو مرکز پژوهشــی ســازمان برنامه و بودجه، تدوین بیش از ۳۰ مجلد اسناد پشتیبان، بیش از هزار ساعت کار پژوهشی غیررسمی، اجتنــاب از برنامه ریــزی با رویکــرد جامع محــوری و حرکت به سمت مســئله محوری، اتکا به اسناد بالادســتی و اسناد آمایش ســرزمین همگی از نقاط قوت بارز برنامه هفتم توســعه اســت.

برنامه هفتم توســعه براســاس سیاســت‌های کلان برنامه که ماه‌ها در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررســی قرار گرفته، تهیه و تدوین می‌شود. در این برنامه هدف گذاری ۸ درصدی نرخ رشــد اقتصادی متأثر از جهت گیری‌های سند چشم انداز ۱۴۰۴ بوده است؛ بنابراین برنامه هفتم توسعه با ابتنا به تحقق اهداف سند چشم انداز و سند تحول دولت مردمی هدف گذاری شده است.

اجتنــاب از تنظیم برنامه با رویکرد جامع، اجتناب از حکــم محــوری و اتــکای صرف بر بودجــه منابع عمومی دولت و ابتنا به جهت گیری‌های اسناد آمایش ســرزمین از جملــه تفاوت‌های جــدی برنامه هفتم توسعه با برنامه‌های پیشین است. مضاف بــر اینکه رویکرد مســئله محوری و تمرکز بــر حل مســائل یا موضوعــات کلیدی نیــز از جمله تفاوت هــای برنامــه هفتــم و بــه تعبیری نــوآوری برنامه نویســی با تکیه بــر دانش تدویــن برنامه‌های عملیاتی به شمار می‌رود.

بنا بر مســتندات و ابلاغ هــای صورت گرفته فرایند تدویــن برنامــه هفتم توســعه از ابتدای ســال ۱۴۰۰ و توســط مراکز پژوهشــی وابسته به ســازمان برنامه و بودجــه و همچنیــن کارشناســان متخصص حوزه برنامه‌ریزی این ســازمان آغاز شده و تا به امروز ادامه داشــته اســت. تهیه و تدوین بیش از ۳۰ مجله اسناد پشــتیبان برنامه هفتم که ناظر بــر تهیه و تدوین متن بخش نامــه و جهت گیری‌های تدویــن لایحه برنامه خواهــد بود، دلیلــی قاطع بر این موضوع اســت که برنامه هفتم توســعه، برنامه‌ای بدون مطالعه نبوده و فراینــد برنامه ریــزی آن روال منطقی را طی کرده است.

یکــی از رویکردهای برنامه هفتم توســعه ارتقای دیپلماســی اقتصــادی اســت که به طور قطع بــا همکاری کشورهای همسایه و چین و روسیه می‌تواند در شرایط تحریمی توسعه کشور را سرعت بخشد؛ بنابراین برای اولین بار در تاریخ کشور مقرر است مدل همکاری‌های اقتصادی به شــکل مشــارکت در تملک دارایی‌های مشترک و سهام داری مشترک صورت پذیرد.

ان شــاءاالله بعد از تدوین نهایــی و اجرای مفاد برنامه هفتم توســعه اثــرات و پیامدهای انتخــاب رویکرد جدید را تجربه کرده و آن گاه به نقد شــیوه انتخابی در برنامه هفتم بپردازند. در مجموع به نظر می‌رســد نویســنده در چارچوبی کلیشــه‌ای و نه نقد ســازنده تلاش کرده به سیاق گذشته و بدون رویکرد ارزیابی تجارب و تنها با به چالش کشیدن مفاهیم درون بخش نامه خط مشــی‌ها و سیاســت‌های کلان برنامه هفتم توســعه، تصویری نادرســت و غیرمنصفانه از برنامه هفتم توسعه به تصویر بکشد.

لازم به ذکر است که این سازمان در اطلاعیه‌ای اعلام کرده آمادگی خود را برای دریافت نظرات آحاد مــردم به ویژه متخصصان امر و پژوهشگران دارد.

کد خبر: ۱۹۲٬۳۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha