۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
تداوم سرما در استان سمنان | احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی
بازار گزارش می‌دهد؛

تداوم سرما در استان سمنان | احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی

سمنان- همزمان با ورود سامانه کم فشار از سمت غرب کشور به استان سمنان شاهد کاهش مجدد دمای هوا تا شش درجه در هشت شهرستان استان خواهیم بود و این موضوع احتمال سرمازدگی را افزایش داده است.

بازار، گروه استان‌ها: سامانه کم فشار بارشی از ابتدای هفته جاری وارد استان سمنان شده است سامانه ای که به بارش برف و باران به خصوص در ارتفاعات استان سمنان منجر شد و در شرق استان به بخشی از مزارع و باغات کشاورزی لطماتی وارد کرد که جهاد کشاورزی به دلیل تداوم سرما و جبهه هوای سرد هنوز میزان دقیق خسارات را برآورد نکرده است.

خبر بد برای باغداران اما این است که سامانه مذکور امروز سه شنبه از استان سمنان خارج و جای خود را به سرما می‌دهد. پیش بینی هواشناسی استان سمنان کاهش دمای هوا بین سه الی شش درجه طی امشب و بامداد چهارشنبه است.

تداوم سرما در استان سمنان با بارش همراه خواهد بود و به خصوص ارتفاعات استان از این امر متاثر می شوند اما به مرور از میزان بارش ها کاسته خواهد شد و سرما جای آن را خواهد گرفت. هواشناسی استان سمنان اعلام کرده که از فردا چهارشنبه کم کم بارش‌های برف و باران به صورت خفیف و فقط در ارتفاعات خواهد بود.

بارش باران و برف در استان سمنان

کانال اطلاع رسانی هواشناسی استان سمنان امروز نوشت: بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی استان سمنان، در شبانه روز گذشته در اکثر مناطق این استان ، باران و در ارتفاعات برف باریده است که بیشترین بارش برف در کالپوش هشت سانتیمتر، گرمابسرد (شمال گرمسار) هشت سانتیمتر، ملاده هفت سانتیمتر و رضوان شش سانتیمتر بوده است.

پیش بینی هواشناسی استان سمنان کاهش دمای هوا بین سه الی شش درجه طی امشب و بامداد چهارشنبه است

فولادمحله با دمای هوای شش درجه زیر صفر و حسینان با دمای هوای ۱۳درجه بالای صفر سردترین و گرمترین مناطق استان سمنان بودند همچنین بیشترین سرعت وزش باد هم در دامغان با ۷۲ کیلومتر در ساعت ثبت شده است.

با کاسته شدن از میزان بارش‌ها اما شاهد سوز و سرمای هوا خواهیم بود چرا که ارتفاعات سپید پوش شده و در نتیجه سرمای آن نواحی مختلف استان را متاثر می کند. در این زمان اما بارها مسئله راهکارهای مقابله با سرما زدگی مطرح می شود اما شش سال است که سرمازدگی در آذرماه به سراغ استان سمنان آمده، محصولات را نابود می کند و تا سال دیگر مجدداً این اتفاق تکرار می شود و دولتمردان هم از مقابله با آن عاجز هستند.

آنطور که کارشناسان می گویند دولت به چند دلیل نمی تواند مقابله با سرمازدگی را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهد که نخستین آنها هزینه بسیار زیاد دستگاه های مقابله با سرمازدگی مانند دکل های دمنده هوا است.

تداوم سرما در استان سمنان | احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی

دانش بنیان‌ها ورود کنند تا هزینه ساخت دمنده‌ها کمتر شود

محمد باقر میرشفیعی از صاحب نظران حوزه کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه دکل های دمنده هوای گرم ۲۰ متری در واقع در سرمازدگی تشعشعی هوای گرم و در سرمازدگی انتقالی هوای بالای ۲۰ متر را به سطح زمین می دمد در نتیجه باغات از سرمازدگی مصون می مانند، می گوید: مشکل اینجا است که این دکل ها نهایتاً یک الی دو هکتار اراضی باغی را گرم خواهند کرد و هزینه ای بسیار بالا دارند که کشاورزان از عهده تهیه آن بر نمی آیند.

فولادمحله با دمای هوای شش درجه زیر صفر و حسینان با دمای هوای ۱۳ درجه بالای صفر سردترین و گرمترین مناطق استان سمنان بودند

میرشفیعی با بیان اینکه این دکل ها توسط یک شرکت دانش‌بنیان اولین بار سال ۹۶ در کشور و ۹۸ در استان سمنان مطرح شد که همان موقع ۴۵ میلیون تومان هزینه داشت و حالا شاید هزینه آن دو برابر هم بیشتر شده باشد، بیان کرد: کشاورزان از یک الی دو هکتار زمین چقدر محصول جمع آوری می کنند که توان هزینه کرد آن را داشته باشند و از سوی دیگر تولید این دکل ها هم محدود است و نمی توان یکباره هزاران دکل را در استان سمنان تهیه و تعبیه کرد.

وی با بیان اینکه دانش بنیان ها باید به کمک کشاورزی استان سمنان بیایند تا با ساخت دستگاه های مختلف بتوانیم جلوی سرمازدگی را بگیریم از سوی دیگر جهاد کشاورزی باید بخش ترویج خود را تقویت کند تا کشاورزان به خصوص سنتی تر ها، روی به کاشت اقلام دیرگل بیاورند و از سرمازدگی مصون بمانند، گفت: تمام اینها عزم جدی می خواهد که در استان سمنان شاهد آن نیستیم.

کارشناسان اعتقاد دارند که استفاده از پلاستیک نیز بی‌فایده است، آنطور که فرشته دزیانیان کارشناس مکانیک سیالات به خبرنگار بازار، می گوید: پلاستیک تنها زمانی فایده دارد که زیر آن محیط پلاستیک کشیده شده شعله‌ای روشن باشد وگرنه پلاستیک به تنهایی برای ساعاتی فایده دارد و بعد از اینکه سرما نفوذ کرد اتفاقاً برعکس باعث می‌شود تا سرما ماندگار تر هم شود.

نیاز به برنامه‌ریزی مدون از سوی جهاد کشاورزی داریم

از سوی دیگر در طول سال های اخیر کشاورزان استان سمنان به خصوص در شاهرود و دامغان نسبت به روشن کردن آتش و لاستیک سوزی در باغات و مزارع اقدام می کنند که این کار هم بی فایده است آنطور که کارشناس مسائل کشاورزی می گوید: ما ابتدا باید بدانیم که سرمازدگی از چه نوعی است آیا تشعشعی است یا انتقالی لذا بعد تصمیم بگیریم که چطور باید با آن مقابله کنیم در واقع باید برای هر دو نوع آمادگی داشته باشیم.

دانش بنیان ها باید به کمک کشاورزی استان سمنان بیایند تا با ساخت دستگاه های مختلف بتوانیم جلوی سرمازدگی را بگیریم

محسن میرزایی بیان می کند: در نوع سرمازدگی که ۲۰ متر روی سطح زمین سرد و بالای آن هوای گرم است می توان با حفر چاه های ۲۰ متری، سطح باغ را اصطلاحاً بالا بیاوریم و هوای گرم را جایگزین کنیم این می تواند یک راهکار باشد همچنین در سرمازدگی تشعشعی می توان مه پاشی آب هم داشت تا رطوبت آنقدر بالا برود که سرمازدگی کمتر شود اما بازهم فایده ای ندارد و ۶۰ درصد باغات سرما خواهد زد.

وی با بیان اینکه لاستیک سوزی فایده ندارد چرا که مشکل شما یک ناحیه خاص نیست شما در صورتی می توانید با آتش درختان را حفظ کنید که دور تا دور آن را آتش کنید که آن هم به درخت آسیب می‌رساند پس این راه هم نهایتاً بتواند ۴۰ درصد از باغ را حفظ کند پس بهترین راه اصلا این است که به سمت کشت های دیرگل ده و ارقامی برویم که مرکز تحقیقات کشاورزی تولید کرده است، افزود: مشکل اینجا است که کشاورزان برابر این اقلام مقاومت می کنند چرا که محصولی مانند زردآلو در ابتدای فصل بالاترین قیمت را دارد لذا سر گل بازار فروش را کشاورزان از دست می دهند.

صحبت کارشناسان نشان می‌دهد که برنامه مشخصی برای سرمازدگی در استان سمنان وجود ندارد در واقع باید مجموعه ای از تمام راهکارها صورت گیرد که شامل دکل های دمنده هوای گرم یا حفر چاه یا حتی استفاده از ارقام دیرگل ده هستند که آن هم منوط به برنامه ریزی از سوی جهاد کشاورزی است.

کد خبر: ۱۹۲٬۲۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha