۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۱
پسته‌کاران از مزایای بورس کالا بهره‌مند شوند
کارشناس بازارهای کالایی:

پسته‌کاران از مزایای بورس کالا بهره‌مند شوند

برگی، کارشناس بازارهای کالایی بیان کرد: بهتر است عرضه پسته در بورس کالا گسترش پیدا کرده و از مزیت‌های این تابلوی شفاف بهره‌مند شود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، محمدرضا برگی، کارشناس بازارهای کالایی می‌گوید: میزان تولید امسال پسته حدود ۱۲۰ هزار تن بوده است و با توجه به اتفاقات زیست محیطی، این عدد نسبت به سال قبل حدود ۲۰ درصد کاهش در تولید را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه آمریکا تولید کننده نخست پسته در دنیا است و بیش از ۴۰۰ هزار تن تولید دارد، افزود: با نگاهی به صادرات محصول پسته می‌توان عنوان کرد که در ۶ ماه ابتدای سال میلادی، حدود ۷۹ میلیون یورو صادرات پسته انجام شد و مقصد اول صادرات اتحادیه اروپا بوده است. البته این آمار مربوط به پسته با پوست است و در حوزه مغز پسته مقداری وزن ترازو به سمت ایران سنگینی می‌کند چرا که پسته ایران کیفیت و مرغوبیت بیشتری دارد. در بخش مغز پسته ۴۷ میلیون یورو صادرات انجام شد که صادرات این بخش برای آمریکا ۳۴ میلیون یورو بوده است.

وی می‌گوید: در رابطه با عرضه پسته در بورس کالا باید به مقدارعرضه و معامله ناچیز آن اشاره کرد، در مجموع، کمتر از یک هزارم پسته تولیدی کشور داخل بورس کالا معامله می‌شود و این عدد با توجه به پتانسیل‌های موجود در بورس کالا بسیار کم است. حالا که در دنیا جز قدرت های تولید پسته، محسوب می‌شویم باید بتوانیم از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.

به گفته برگی؛ عرضه پسته در بورس کالا نیازمند توسعه است تا از مزیت‌های این تابلوی شفاف نهایت بهره را برد. عرضه در بورس کالا بدون واسطه و به وسعت ایران است علاوه بر این عرضه‌ها سبب افزایش کیفیت و نظارت دقیق می‌شود و از همه مهم‌تر این که دست دلال‌ها در این زمینه کوتاه خواهد شد.

این کارشناس بازارهای کالایی تصریح کرد: دغدغه‌های کشاورزان باید شناسایی و رفع شده و همچنین آموزش کامل داده شود تا کشاورزان بتوانند از بستر بورس استفاده کامل را داشته باشند.

کد خبر: ۱۹۲٬۲۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha