۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
نقش حفاظت از خاک در تامین امنیت غذایی و اجتماعی

نقش حفاظت از خاک در تامین امنیت غذایی و اجتماعی

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد: ۹۵درصد مواد غذایی ما از خاک تامین می‌شود.

به گزارش بازار، هوشنگ جزی به مناسبت روزجهانی خاک گفت: برای ارزش نهادن به اهمیت خاک و جلوگیری از تخریب و نابودی این سرمایه ارزشمند، هر سال کشورهای دنیا به‌ویژه ایران مراسمی را برگزار می‌کنند.

وی با بیان اینکه هرسال شعاری برای روز جهانی خاک تعیین می‌شود و امسال شعار این روز «خاک سرآغاز غذا» نامگذاری شده است، گفت: آنچه خاک را تهدید می‌کند، فعالیت‌های انسانی است و یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در دنیا به آن پرداخته می‌شود و در ایران نیز اهمیت ویژه دارد، فرسایش خاک است.

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی رقم متوسط فرسایش خاک در ایران را ۱۶.۴تن در هکتار عنوان کرد و یاد آور شد: احیا کردن خاک سخت و زمانبر است.

وی افزود: خاک از آب مهمتر و خاک بستر تولید است که موجب امنیت غذایی می‌شود و اگر حفاظت خاک در کشور مورد توجه قرار نگیرد، امنیت غذایی و اجتماعی به مخاطره می‌افتد.

جزی در ادامه با تاکید بر موضوع آلودگی خاک تصریح کرد: آلودگی‌های انسانی و صنعتی نقش اصلی را در آلوده‌سازی خاک دارد و استفاده بیش از اندازه از سموم و کودهای شیمیایی، پساب‌ها و فاضلاب‌ها باعث آلودگی خاک می‌شود.

وی همچنین گفت: متاسفانه امروز در کشور شاهد گسترش روزافزون تخریب خاک هستیم و بسیاری از دشت‌ها دچار فرونشست شده و در فرونشست، بسترهای تولید را از دست داده‌اند و قابلیت احیا نیز وجود نخواهد داشت.

کد خبر: ۱۹۲٬۱۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha