۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
جهش تولید با مدیریت واردات و توسعه صادرات ممکن است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

جهش تولید با مدیریت واردات و توسعه صادرات ممکن است

زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: جهش تولید از طریق مدیریت واردات و مبارزه با قاچاق، توسعه صادرات و بهره گیری از فرصت‌هایی که بخش‌های کشاورزی و تولیدی ما ایجاد می‌کنند و نیز تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ممکن است.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، رحیم زارع در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: نگرانی ما صرفا واردات نیست بلکه افزایش حجم تجارتمان است و هدف گذاری ما در برنامه‌های اقتصادی افزایش حجم تجارتمان در جهان بوده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به انواع واردات مخرب و ضروری گفت: وارداتی که رقیب تولید ماست قاچاق است.

این نماینده مجلس افزود: نرخ تعرفه بهینه، سیاست‌های ضد دامپینگ و بازارشکنی، ابزارهایی برای مبارزه با قاچاق هستند.

زارع با اشاره به کاهش قاچاق به علت محدودیت منابع ارزی و کنترل‌های صورت گرفته گفت: برای مبارزه با قاچاق یک سازمان واحد باید فرماندهی مرزی را در اختیار بگیرد.

او با اشاره به فلسفه ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و آزاد گفت: فلسفه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی حمایت از صادرات بود منتهی حمایت‌ها و معافیت‌های ویژه در این مناطق موجب شد تا واردات افزایش یابد.

زارع گفت: یکی از عواملی که می‌تواند بر کاهش واردات موثر باشد سهولت در صدور مجوز کسب و کارهاست.

او با بیان این که هزینه واردات را با قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌توان بالا برد گفت: ما در قانون اصلاح شده ارزش افزوده، مالیات کالاهای وارداتی را ۹ درصد قرار داده و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای تولید داخل را صفر کرده ایم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: سه مثلث راهبردی (راهبرد توصعه صنعتی کشور، راهبرد تجاری بلند مدت و راهبرد رشته فعالیت‌های اقتصادی) باید با هم افزایی نیاز تولیدی و وارداتی کشور را مشخص کنند.

سیدسجاد پادام کارشناس مسائل تولید نیز با بیان این که کنترل واردات را برخی سیاستی کمونیستی گمان می‌برند گفت: این موضوع درست نیست انگلیسی‌ها وقتی نظریه بازار آزاد را تئوریزه کردند که خودشان به تولید کننده تبدیل شده بودند و این را آلمانی‌ها فهمیدند.

این کارشناس مسائل تولید افزود: اگر تاریخ اقتصادی کشورها را از اول بخوانند خواهند دید که کشورها ابتدا واردات و مرزهایشان را کنترل کردند و دنبال تولید رفتند.

پادام گفت: باید به مصرف کالاهای داخلی به چشم اشتغال نگاه کرد وقتی ما کالای خارجی و وارداتی مصرف کنیم برای کارگران خارجی ایجاد اشتغال کرده ایم.

او با اشاره به حمایت دو کشور ایران و کره جنوبی از صنعت خودرو سازی گفت: قطعا حمایت باید هوشمند باشد. کره جنوبی برای حمایت از تولید خودرو روی واردات قطعه تعرفه بست و باعث شد تولید داخلی قطعات خودرو در این کشور پیشرفت کند، اما ما روی واردات خودرو تعرفه بستیم که باعث شد قطعه سازی ما عقب بماند و در خودرو سازی هم عقب بمانیم.

زراعت کیش دیگر کارشناس اقتصادی نیز گفت: کار جهادی پیش نیاز جهش تولید است و جهش تولید نیازمند مدیریت متمرکز و تیم دلسوز از بخش‌های مختلف است برای این که بتوانند بدنه تعرفه‌ها را به بخش‌های تولیدی کشور متصل کنند.

کد خبر: ۱۹٬۲۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha