۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
فایبرگلاس؛ بازار جهانی بی نظیر و آینده دار

فایبرگلاس؛ بازار جهانی بی نظیر و آینده دار

فایبرگلاس یکی از محصولاتی است که امروزه تکنولوژی به ما هدیه داده است! این ماده کاربرد های زیادی در صنایع مختلف دارد.

به گزارش بازار، فایبرگلاس یکی از محصولاتی است که امروزه تکنولوژی به ما هدیه داده است! این ماده کاربرد های زیادی در صنایع مختلف دارد. از کشتی سازی گرفته تا ساخت خانه های معمولی و بدنه هواپیماها. اگر عاشق علم، صنعت تکنولوژی و همچنین تجارت یک محصول آینده دار هستید فایبرگلاس را از دست ندهید! در این مطلب به معرفی و بررسی فایبرگلاس و بازار جهانی آن می پردازیم.

فایبرگلاس چیست؟

فایبرگلاس در واقع یک علامت تجاری است که در حقیقت از شیشه دی اکسید سیلیکون تشکیل شده است. این ماده معولاً به منظور عایق استفاده می شود. عایق های فایبرگلاس از رشته هایی تشکیل شده اند که به طور تصادفی روی هم پراکنده شده اند، اما می توان این الیاف را به هم پیوند داد تا کاربردهای خاص تری از فایبرگلاس نیز به دست آورد. همچنین بسته به نحوه استفاده از فایبرگلاس، ممکن است مواد دیگری به مخلوط اضافه شود تا استحکام و دوام محصول نهایی را تغییر دهد.

به طور مثال ممکن است برای ساخت پوشش درون کشتی ها از ترکیب فایبرگلاس و رزین استفاده شود تا عایق ضد آب ایجاد شود.

تاریخچه فایبرگلاس

قرن هاست که الیاف شیشه تولید شده است اما اولین حق ثبت اختراع آن به "پروسی هرمان هامسفر (۱۸۴۵-۱۹۱۴)" در ایالات متحده در سال ۱۸۸۰ اعطا شده است. سال ها بعد در سال ۱۹۳۲ جیمز اسلایتر، محقق ایلینویزی، یک جت هوای فشرده را به سمت جریانی از شیشه مذاب هدایت کرد و به طور کاملاً اتفاقی الیاف شیشه تولید کرد. وی سال بعد یعنی در سال ۱۹۳۳ حق اختراع این محصول را به روش خودش ثبت کرد و در سال ۱۹۳۵ برای تولید فایبرگلاس به شرکت کورنینگ پیوست.

فایبرگلاس؛ بازار جهانی بی نظیر و آینده دار

 

بازار جهانی فایبرگلاس

اندازه بازار جهانی فایبرگلاس در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۲.۷۳ میلیارد دلار تخمین زده شده است. همچنین تخمین زده می شد افزایش استفاده از فایبرگلاس برای ساخت قطعات بدنه خودرو و هواپیما به دلیل استحکام بالا و ویژگی های سبک وزن آن باعث رشد بازار شود. علاوه بر این، استفاده گسترده از فایبرگلاس در بخش ساختمان و ساخت و ساز برای عایق کاری و کاربردهای کامپوزیت احتمالاً بازار را در هشت سال آینده یعنی همین روزها بیشتر پیش می برد.

فایبرگلاس؛ بازار جهانی بی نظیر و آینده دار

در سال ۲۰۲۲ نرخ رشد سالانه ۴.۹۳ درصدی برای این بازار پیش بینی شده بود و تخمین زده می شود که CAGR ۴.۳ درصد بین سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۸ رشد می کند.

نحوه تولید فایبرگلاس

فرآیند تولید فایبرگلاس را پالتروژن می نامند. در فرآیند تولید الیاف شیشه ای، از کوره های بزرگ برای ذوب تدریجی شن و ماسه سیلیس، سنگ آهک، خاک رس کائولن، فلورسپار، کلمنیت، دولومیت و سایر مواد معدنی استفاده می شود تا زمانی که مایع تشکیل شود. سپس آن را از طریق بوشینگ‌ها (اسپینرت)، که بسته‌هایی از روزنه‌های بسیار کوچک هستند (بین ۵ تا ۲۵ میکرومتر) خارج می کنند. سپس این رشته ها با یک محلول شیمیایی پوشش داده می شوند. مراحل بعدی با توجه به کاربرد نهایی ممکن است بسیار متفاوت باشد.

پرکاربرد ترین محصولات فایبرگلاس در بازار

فایبرگلاس به دلیل ویژگی های خاصی که دارد ( مانند تحمل کشش، تحمل حرارت بالا، عملکرد مکانیکی مطلوب و ....) در بسیاری از صنایع به شکل های مختلفی استفاده می شود.

پرکاربرد ترین شکل استفاده از فایبرگلاس در ایران عبارتند از:

  • پارچه های فایبرگلاس
  • نوار فایبرگلاس
  • نخ فایبرگلاس
  • پکینگ فایبرگلاس

پارچه فایبرگلاس

پارچه های فایبرگلاس منشا معدنی دارند که عمدتاً از سیلیس (SiO۲) تشکیل شده است تا کیفیت حرارتی خوبی را ارائه دهد. این پارچه ها از دسته E-GLASS هستند و برای دوخت انواع عایق مقاوم در برابر شعله کاربرد دارند و قادر به مقاومت در برابر درجه حرارت بالا و حفظ مقاومت مکانیکی و انعطاف پذیری خود هستند. فایبرگلاس یکی از محبوب ترین مواد عایق مورد استفاده در ساخت و ساز خانه استو در این زمینه  یک ماده بسیار کم هزینه محسوب می شود.

کابرد پارچه فایبرگلاس چیست؟

پارچه فایبرگلاس به طور گسترده ای برای عایق حرارتی، عایق صوتی و برای محافظت در برابر گرما و آتش استفاده می شود. این پارچه از مواد معدنی ساخته شده است بنابراین باعث ایجاد گازهای خطرناک نمی شود و مقاومت در برابر سایش را نیز بهبود می بخشد.

پارچه های فایبرگلاس معمولاً در پرده های ضد آتش، اتصالات و سیستم های عایق لوله یا مخزن در قایق ها، هواپیماها، پنجره ها و سقف ها استفاده می شوند.

فایبرگلاس؛ بازار جهانی بی نظیر و آینده دار

نوار فایبرگلاس

نوار نسوز فایبرگلاس در واقع پارچه فایبرگلاسی است که به صورت نوار برش خورده است و معمولاً به صورت چسب دار و بدون چسب در بازار ارائه می شود.

نوار فایبرگلاس در طیف وسیعی از صنایع از جمله ساخت و ساز، خودروسازی، دریایی و برق و غیره استفاده می شود. این نوار ها معمولاً برای پوشش سوراخ ها، تقویت درزها، بسته بندی کابل ها و موارد دیگر کاربرد دارند. امروزه نوارهای فایبرگلاس دما بالا به صورت متنوع در بازار تولید می شوند. کاربرد این نوار ها برای محیط های خاص صنعتی است که به عایق های دما بالا نیاز دارند.

کاربرد نوار فایبرگلاس

  • در اتصال صفحات گچی و سایر مواد ورق (تخته خرده چوب، تخته فیبر) که در ساخت خانه و ... کاربرد دارند.
  • چسباندن گوشه ها و درزها و همچنین ترک ها در سطوح بتنی و گچبری
  • چسباندن محل اتصال پنجره و درب به دیوار
  • تقویت لایه های گچ و بتونه روی سطوح دیوارها و سقف ها
  • آب بندی پانل های عایق حرارتی و صوتی در جاهایی که به چسبندگی بالا و مقاوم در برابر شعله نیاز است
  • محافظت از دسته سیم، کابل‌های برق یا شیلنگ‌ها در برابر تغییرات دمایی و سایش
  • کاربردهای دریایی  مانند (پوشش داخل درز های کشتی و قایق)، هوافضا
  • نمونه هایی از کاربرد های صنعتی:  کوره ها – دیگ های بخار- شیشه اجاق گاز- پوشش لوله – فلزکاری

نخ فایبرگلاس

این نخ به نخ دوخت با دمای بالا معروف است و نوعی الیاف معدنی مقاوم در برابر درجه حرارت بالا است. مانند دیگر محصولات فایبرگلاس از دی اکسید سیلیکون ساخته شده است و محتوای دی اکسید سیلیکون (SiO۲) آن بالاتر از ۹۶٪ است و نقطه نرم شدن آن نزدیک به ۱۷۰۰ درجه سانتیگراد است.

نخ نسوز فایبرگلاس را برای مدت طولانی در دمای ۹۰۰ درجه استفاده کرد. این ماده می تواند در دمای ۱۴۵۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱۰ دقیقه کار کند و در دمای ۱۶۰۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱۵ ثانیه در شرایط خوبی باقی می ماند. با توجه به خواص شیمیایی پایدار، مقاومت در برابر درجه حرارت بالا، مقاومت در برابر فرسایش و غیره، نخ فایبرگلاس به طور گسترده ای در هوا فضا، متالورژی، مواد شیمیایی، مصالح ساختمانی، حفاظت از آتش و سایر زمینه های صنعتی استفاده می شود.

موارد استفاده از نخ فایبرگلاس ضد حریق

معمولاً از این نخ برای دوخت لباس و وسایل برای شرکت‌کنندگان در ورزش‌های موتوری، نظامی و سایر افرادی که نیاز به محافظت در برابر آتش و گرما دارند، استفاده می شود. البته فقط باید با پارچه ها و موادی استفاده شود ( مانند پارچه فایبرگلاس ) که دارای همان سطح مقاوم در برابر آتش هستند. واقعیت این است که این نخ گران است و استفاده از آن برای دوخت معمولی بیهوده است.

همچنین از این محصول در ساخت مواد عایق الکتریکی، پرکننده های کابل، سیم های گرمایش الکتریکی سیم پیچ و عناصر گرمایش، مواد عایق حرارتی، مهر و موم، لوله های لاستیکی، نوارهای درجه حرارت بالا و ... استفاده می شود.

منابع:

finance.yahoo.com

sanatnasooz.com

www.grandviewresearch.com

کد خبر: ۱۹۲٬۰۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha