۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
گرانی دو برابری نرخ شن و ماسه در مازندران؛ توجیهاتی که قابل قبول نیست
گزارش بازار از پس لرزه‌های کرونا؛

گرانی دو برابری نرخ شن و ماسه در مازندران؛ توجیهاتی که قابل قبول نیست

چالوس - افزایش دوبرابری نرخ شن و ماسه در مناطق غربی مازندران از تبعات و پس لرزه‌های کرونایی بوده و سبب شده قیمت آن به تنی ۶۸ هزار تومان در برخی مناطق برسد.

خبرگزاری بازار- نبود مجتمع و معدن شن و ماسه از یک سو در سایه ضعف نظارت ها و رکود ناشی از کرونا سبب شده تا نرخ شن و ماسه در برخی مناطق مازندران به نسبت دوران قبل از کرونا دوبرابر افزایش یابد.

نبود معادن مناسب در غرب مازندران، روند برداشت غیرمجاز از بستر رودخانه ها را نیز افزایش داده و افزایش غیرمنطقی و بی ضابطه موجی از نارضایتی را در بین مردم ایجاد کرده است. به گفته برخی از متقاضیان ساخت مسکن، به دلیل نبود کارخانه شن و ماسه درمناطق نوشهر و چالوس، کامیون‌داران به بهانه‌ اینکه از امل و مناطق مرکزی مصالح تهیه می کنیم در روزهای اخیر نسبت به افزایش دوبرابری قیمت ها اقدام کرده اند.

نرخ شن و ماسه دوبرابر شده است

حسن خزایی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: نرخ شن و ماسه نسبت به قبل از عید دوبرابر شده است و این مسئله سبب شده تا بر روند ساخت و ساز در مناطق تاثیر منفی گذاشته شود.

وی که برای تامین مصالح ساختمانی و شن و ماسه مسکن در حال ساختش دچار مشکل شده است، می گوید: کامیون‌داران افزایش قیمت‌ها و بالابودن استهلاک را دلیل گرانی دوبرابری نرخ شن و ماسه عنوان می کنند که قابل توجیه نیست.

محمد حیدری یک شهروند چالوسی نیز با اظهار اینکه بسیاری از کامیون داران دپوی شن و ماسه مخلوط به خاک را به مشتریان تحویل می دهند، می گوید: آنها افزایش قیمت شن و ماسه در کارخانه را دلیل گرانی بیان می کنند.

معدن‌داران و کامیون‌داران از گرانی تجهیزات می‌گویند

به هر روی افزایش شبانه نرخ شن و ماسه در معادن مرزن آباد و تاثیر مستقیم آن بر روند ساخت و ساز در غرب مازندران باعث نگرانی فعالان صنعت ساختمان سازی و دیگر سازه ها و ابنیه شده است. یکی از فعالان بخش معدن در غرب مازندران درباره افزایش قیمت شن و ماسه در منطقه مرزن آباد و چالوس، گرانی تجهیزات، هزینه های نگهداری و تعمیرات ماشین آلات و دستمزدها وحقوق پرسنل را دلیل افزایش قیمت ها عنوان می کند.

کاوسی به خبرنگار بازار می گوید: بالابودن هزینه ها و استهلاک ماشین آلات سبب شده تا نرخ شن و ماسه همانند دیگر اجناس و اقلام افزایش یابد و اگر برای فعالان بخش معدن مقدور بود، مصالح را با قیمت پایین تر عرضه می کردند.

صمت مازندران: گرانی شن وماسه تخلف است

در عین حال حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه افزایش غیرمنطقی و خودسرانه نرخ شن و ماسه ممنوع است، اظهار داشت: قیمت های افزایش یافته بدون هماهنگی این دستگاه است.

وی در عین حال اظهار داشت: بازرسان استان مکرر از کارخانه های شن و ماسه بازدید و با تخلفات گران فروشی و کم فروشی مصالح برخورد می کنند.

قوانلو با اظهار اینکه بازدید از کارخانه شن و مصالح غرب مازندران دستور داده شده است، تصریح کرد: اگر کارشناسان و بازرسان گزارش راتخلف کنند نسبت به اعمال جریمه و برخورد با متخلفان اقدام و در صورت تکرار نسبت به لغو مجوز اقدام خواهیم کرد.

رئیس سازمان صمت مازندران، در عین حال تاکید کرد: تاکنون تصمیمی مبنی بر افزایش نرخ مصالح به ویژه شن و ماسه اتخاذ نشده است هرچند کارخانه داران تقاضای گرانی و افزایش قیمت را داشتند اما درحال بررسی درخواست ها هستیم.

قوانلو یاداور شد: در حال حاضر گرانی دوبرابری شن و ماسه مورد تایید نیست اما هر ساله طبق تورم اندکی برقیمت‌ها افزوده می‌شود.

افزایش هزینه های معدنداران

همچنین عبادله باران چشمه مدیر انجمن معادن غرب مازندران نیز با اشاره به افزایش هزینه ها شامل دستمزد کارگران و گرانی قطعات و تجهیزات می گوید: هزینه ها به نسبت قبل چندبرابر شده است و این مسئله میزان تولید مصالح را در روز کاهش داده است.

وی افزود: برای حل مشکلات معدنداران نیز باید برنامه ریزی صورت گیرد و تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ شود زیرا افزایش چندبرابری هزینه ها سبب بروز مشکلاتی شده است.

در حال حاضر ۹ واحد تولیدشن و ماسه در غرب مازندران مجوز دارند که پنج واحد فعال و بقیه غیرفعال هستند و نبود مجتمع معدنی در منطقه سبب بروز مشکلات فراوانی از جمله گرانی افسارگسیخته قیمت ها شده است.

به تاکید بسیاری از کارشناسان، در حال حاضر به دلیل گرانفروشی شن و ماسه در غرب مازندران بسیاری از سازندگان و مردم، مصالح مورد نیاز را از معادن دیگر مناطق نظیر آمل و شرق استان تهیه می کنند وراهکار حل این مشکل، علاوه بر تشدید نظارت ها، شکستن انحصار تولید است.

همچنین نبود معادن در شهرستان های غربی نظیر رامسر و تنکابن سبب برداشت غیرمجاز از بستر رودخانه و تخریب آن شده که خطر بروز سیل را در این مناطق افزایش داده است. احداث شهرک های معدنی راهکاری منطقی برای تامین نیازهای شن و ماسه در غرب مازندران به عنوان یک طرح اصولی از سوی کارشناسان مطرح می شود.

سالانه بیش از ۲۰ میلیون تن شن و ماسه در مناطق غرب مازندران نیاز است.

کد خبر: ۱۹٬۱۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      0 0
      لاستیک لودر جفتی ۸۰ میلیون تومن شده ..قیمتش دو سال پیش ۱۸ میلیون بود ...لودر ۴۷۰ از۸۰۰ میلیون پارسال ۱۸۰۰ شده