۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۱
بیانیه پایانی سی‌ و چهارمین نشست وزیران اوپک و غیراوپک

بیانیه پایانی سی‌ و چهارمین نشست وزیران اوپک و غیراوپک

وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس با انتشار بیانیه‌ای با توجه به شرایط کنونی بازار نفت تصمیم گرفتند بر کاهش تولید روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای تا پایان ۲۰۲۳ پایبند بمانند.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، سی‌وچهارمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک امروز (یکشنبه، ۱۳ آذرماه) به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد.

تصمیم کشورهای عضو اوپک‌پلاس در سی‌وسومین نشست وزارتی این ائتلاف در پنجم اکتبر ۲۰۲۲ (۱۳ مهرماه) که بر مبنای شرایط بازار گرفته شد و در گذشته هم ازسوی فعالان بازار به رسمیت شناخته شده بود، اقدامی لازم و صحیح در مسیر ثبات‌بخشی به بازارهای جهانی نفت بوده است.

اعضای شرکت‌کننده در سی‌وچهارمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس بار دیگر بر آمادگی خود برای برگزاری نشست در هر زمان و اتخاذ تدابیر لازم و فوری برای رسیدگی به تحولات بازار نفت و حمایت از توازن در بازارهای جهانی و ثبات آن در صورت لزوم تأکید کردند.

تصمیم‌ دهمین نشست وزیران کشورهای عضو اوپک و غیراوپک (۱۲ آوریل ۲۰۲۰) که پس از آن در نشست‌های بعدی از جمله در نوزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس (۱۸ ژوئیه ۲۰۲۱) و سی‌وسومین نشست وزیران اوپک و غیراوپک (پنجم اکتبر ۲۰۲۲) هم تأیید شده بود، مورد تأکید قرار گرفت.

تغییر زمان برگزاری نشست‌های کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) از ماهانه به هر دو ماه یک بار و دادن اختیار به این کمیته برای تشخیص درباره لزوم برگزاری نشست‌های اضافه یا درخواست برای نشست وزارتی اوپک‌پلاس با هدف بررسی تحولات بازارهای جهانی نفت خام از دیگر تصمیم‌های امروز بود.

در این نشست همچنین بر اهمیت حیاتی پایبندی کامل به سهمیه تولید اعضا و سازوکار جبران تخطی‌ها مطابق بیانیه پایانی سی‌وسومین نشست وزارتی اوپک‌پلاس تأکید شد.

در پایان مقرر شد سی‌وپنجمین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک و غیراوپک موسوم به ائتلاف اوپک‌پلاس چهارم ژوئن ۲۰۲۳ (دوشنبه، ۱۴ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار شود.

کد خبر: ۱۹۱٬۸۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha