۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱
تهیه پیشنهاد مشترک پرداخت تسهیلات مرمت به واحدهای مسکونی واقع در بافت‌های تاریخی

تهیه پیشنهاد مشترک پرداخت تسهیلات مرمت به واحدهای مسکونی واقع در بافت‌های تاریخی

در نشست مشترک معاون وزیر راه و شهرسازی و قائم‌مقام وزارت میراث‌فرهنگی اجرای سه رویکرد نوین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنابع دستی در موضوع بافت‌های تاریخی در دولت سیزدهم تبیین شد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دیدار با محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از تبیین و اجرای سه رویکرد نوین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ویژه در موضوع بافت‌های تاریخی در دولت سیزدهم خبر داد.

۷۰۰ محدوده تاریخی در کشور وجود دارد
قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به این که اولین رویکرد، بازنگری محلات و بافت‌های تاریخی در کل کشور است، توضیح داد: بر اساس مصوبه شورای‌عالی معماری و شهرسازی در سال ۸۴، ۱۶۸ شهر تاریخی در کشور شناسایی شد اما از زمان تصویب این مصوبه تاکنون بافت‌های تاریخی دیگری نیز شناسایی شده و برخی آمارها گواه این است که ۷۰۰ محدوده تاریخی در کشور وجود دارد، بنابراین نیاز به بازنگری در این خصوص احساس می‌شود و این امر در دستور کار ما قرار دارد.

دارابی ادامه داد: بر اساس رویکرد دوم، صیانت و حفاظت از میراث فرهنگی و بافت تاریخی را به معنای ایجاد مزاحمت برای توسعه سازندگی و آبادانی کشور ندانسته و معتقدیم باید متناسب با شرایط زمان و مکان و در عین حال حفظ بناها و آثار تاریخی و میراث فرهنگی بازنگری در این زمینه صورت گیرد که اکنون این کار انجام شده است.

او در توضیح رویکرد سوم اعلام کرد: بازنگری در حوزه ثبت و حرایم به استان‌ها قبلا در ستاد وزارتخانه انجام می‌شد و روند آن بسیار طولانی بود که اکنون به استان‌ها تفویض شده است و کار با سرعت خوبی پیش می‌رود.

تشکیل کارگروه مشترک وزارتخانه‌ها راه و شهرسازی و میراث‌فرهنگی
معاون میراث‌ فرهنگی وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به دیدارش با محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در این دیدار در راستای قانون جهش تولید مسکن که از برنامه‌های خوب دولت سیزدهم به شمار می‌رود، چند مصوبه خوب به تصویب رسید. اول این که قرار شد کارگروه مشترکی از وزارت میراث فرهنگی، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی و زیر مجموعه آن‌ها تشکیل و بازنگری‌های مورد نیاز توسط این کارگروه انجام شود. هدف این است تا همزمان با سالم‌سازی و احیای بافت‌های فرسوده، نوسازی بافت‌های تاریخی نیز با حفظ ملاحظات میراث فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

دارابی افزود: مصوبه دیگر ارایه تسهیلات بانکی به ساکنان بافت‌های تاریخی است دراین خصوص قرار شد پیشنهاد مشترک وزارت میراث فرهنگی و شرکت بازآفرینی شهری ایران با محوریت دفتر تجهیز منابع مالی، فنی و اقتصادی شرکت جهت اعطای تسهیلات مرمت به واحدهای مسکونی واقع در بافت‌های تاریخی، تسهیلات بر مبنای درصدی از تسهیلات نوسازی جاری، تعریف و همچنین در خصوص دوره بازپرداخت و نرخ پیشنهادی تسهیلات جهت ارایه به شورای پول و اعتبار تهیه و ارایه شود.

او افزود: در نهایت مقرر شد کارگروهی تشکیل شود و تعاریف و مفاهیم را دریک فاصله زمانی کوتاه مشخص کنند و اقدام‌های عملی صورت گیرد، در عین حال که نباید شتابزده عمل کنیم اما سرعت عمل و استفاده از راه‌های میانبر می‌تواند ضمن حفظ میراث فرهنگی خدمت مهمی به نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن کند.

کد خبر: ۱۹۱٬۸۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha