۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲
آیا عرضه خودرو در بورس کالا تضمین سوددهی است؟
بازار گزارش می دهد؛

آیا عرضه خودرو در بورس کالا تضمین سوددهی است؟

پیش بینی ها حکایت از این دارد که صعود بورس با لیدری خودرویی ها بعید است و جریان نقدینگی در بین گروه‌های مختلف خواهد چرخید تا شاخص در همین محدوده حفظ شود.

حامد شایگان؛ بازار: بیشترین تقاضا برای سهام بازار سرمایه امروز در گروه خودرویی ها اتفاق افتاد که بیشتر تحت تاثیر خبرهای مبنی بر ورود خودروهای جدید پرتیراژ به بورس کالا بود و از طرف دیگر گزارش‌های فصلی خودروسازان نشان می دهد که در شش ماهه نسبت به مدت مشابه سال گذشته اگرچه رشد تولید نداشته اند اما افزایش درآمد داشته اند و همین موضوع تقاضا برای نماد گروه‌های خودرویی هم افزایش یافته است.

هرچند نباید نادیده گرفت که موضوع خصوصی سازی سهام دو خودروساز همچنان به عنوان یک سیگنال در بازار وجود دارد و باعث شده بانک صادرات برای واگذاری بلوک ۳.۳۶ درصدی سهام ایران‌خودرو قیمت هر سهم را ۵۰۰ تومان تعیین کند، در شرایط کنونی این میزان سهم نمی تواند سیت مدیریتی را برای خریدار به همراه بیاورد و تعیین این قیمت تنها بر مبنای ارزندگی سهم می تواند منطقی باشد که در حال حاضر با توجه به میزان زیان انباشته و وضعیت تولید و سوددهی در مقطع کنونی این قیمت نمی تواند سودی را برای خریدار کسب کند مگر اینکه روند افزایش تولید و همچنین افزایش عرضه از بورس کالا ادامه داشته باشد تا قیمت ۵۰۰ تومان برای هر سهم را توجیه کند.

در چند وقت اخیر آمارها از خروج پول حقیقی از بورس نشان می دهد که پیش فرضی برای آغاز یک روند صعودی در بورس ندارد در چنین شرایطی رشد گروه خودرویی که از نظر بنیادی هم نسبت به سایر گروه ها ارزندگی پایین تری دارد تنها می تواند حکایت از یک رشد موقت باشد

یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه در شرایط کنونی گروه خودرو نسبت به سایر گروه‌های بازار ارزندگی کمتری دارند، گفت: در مقطع کنونی این نوسانات گروه خودرو بیشتر توسط نوسان گیرها ایجاد می شود، زیرا این گروه بیشتر از سایر گروه ها تحت تاثیر شایعات است.

محمدعلی احمدزاده اصل با بیان اینکه هر روز خبرهای مبنی بر ورود خودروی جدیدی به بورس یا تغییر قیمت گذاری دستوری منتشر می شود و همین مبنای نوسان در گروه خودرویی می شود، اظهار کرد: در چند وقت اخیر آمارها از خروج پول حقیقی از بورس نشان می دهد که پیش فرضی برای آغاز یک روند صعودی در بورس ندارد در چنین شرایطی رشد گروه خودرویی که از نظر بنیادی هم نسبت به سایر گروه ها ارزندگی پایین تری دارد تنها می تواند حکایت از یک رشد موقت باشد که می تواند با هدف حفظ شاخص یا حتی نوسان گیری و ... باشد.

تاثیر افزایش ورود خودرو به بورس کالا

رئیس سازمان بورس اعلام کرده مهم‌ترین مساله برای گروه خودرویی در بورس قیمت گذاری دستوری است و افزایش ورود خودرو به بورس کالا می تواند به رفع این مشکل کمک کند، در همین زمینه وزارت صنعت هم اعلام کرده که چند خودروی پرتیراژ دیگر هم آماده عرضه در بورس کالا هستند و همین مبنایی برای افزایش تحلیل های مثبت از روند آتی نمادهای خودرویی در بازار شود، اما آیا سیاست های حوزه خودرو همیشه پایدار بوده‌اند و می توان تضمین کرد در آینده هم همین روال ادامه می یابد؟

در حال حاضر بر اساس آمارها میزان تقاضا در بازار بیشتر از عرضه خودرو است و از طرف دیگر واردات خودرویی هم وجود ندارد که بتواند بازار را تا حدودی متعادل کند به همین دلیل مخالف سیاست عرضه خودرو در بورس کالا هستیم مگر اینکه مردم قدرت انتخاب در خرید داشته باشند

یک نماینده کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه در شرایط کنونی خودرو در بورس کالا عرضه می شود اما این یک عرضه موقتی است، گفت: به طور قطع بورس کالا پلتفرمی نیست که قرار باشد خودرو در آن عرضه شود و ادامه هم پیدا کند، زیرا بازار خودروی ایران رقابتی نیست که عرضه خودرو در بورس کالا را توجیه کند.

الله وردی دهقانی با بیان اینکه وقتی عرضه خودرو در بورس کالا می تواند ادامه داشته باشد که بازار خودرو رقابتی شود، اظهار کرد: در حال حاضر بر اساس آمارها میزان تقاضا در بازار بیشتر از عرضه خودرو است و از طرف دیگر واردات خودرویی هم وجود ندارد که بتواند بازار را تا حدودی متعادل کند به همین دلیل مخالف سیاست عرضه خودرو در بورس کالا هستیم مگر اینکه مردم قدرت انتخاب در خرید داشته باشند.

با توجه به اینکه سیاست گذاری ها در صنعت خودروی ایران بسیار متغیر است و از طرف دیگر احتمال واردات خودرو تا پایان سال وجود دارد، به همین دلیل ممکن است بازار با تغییرات جدی مواجه شود یا بعد از اینکه خودروهای خارجی روانه بازار شوند، به یک‌باره تقاضا افت کند و همین مساله منجر به تعدیل قیمت ها هم شود و این موضوع می تواند در صورت های مالی خودروسازان هم تغییرات جدی ایجاد کند.

اثر واگذاری سهام خود در خودروسازی ها

بر همین مبنا می توان تصور کرد که دولت به دنبال واگذاری سهام خود در خودروسازی هاست به همین دلیل این نوسانات هم می تواند دلیلی برای رشد قیمت ها به صورت موقتی باشد و بعد از اینکه بخش عمده از سهام واگذار شود بار دیگر شاهد روند نزولی قیمت سهام خودرویی ها باشیم.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار درباره اینکه ادامه واگذاری خودرو در بورس کالا تا چه زمانی می تواند خودروسازها را از زیان انباشته رها کند، گفت: به طور قطع در شرایط کنونی سیاست های دولت به صورت پایدار اجرایی نمی شود با این حال اگر عرضه تمام خودروهای تولیدی خودروسازان در بورس کالا عرضه شود حداقل ۲ سال زمان نیاز است که آن‌ها از شر زیان انباشته خلاص شوند.

امیر حسن کاکایی افزود: بر همین مبنا نمی توان پیش بینی دقیقی برای وضعیت معاملات سهام این شرکت ها داشت و در حال حاضر هم برخی از سرمایه گذاران بر مبنای پیش بینی ارزنده بودن دارایی این شرکت ها و داشتن زمین و املاک خریدار سهام آن‌ها شده اند.

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه بورس در شرایط کنونی پر نوسان هست و همواره شاهد ورود بخشی از نقدینگی وارد بازار طلا و حتی صندوق های با درآمد ثابت شده این نمی توانیم ادامه روند صعودی بورس را با لیدری خودرویی ها تضمین کرد، به همین دلیل جریان نقدینگی در بین گروه‌های مختلف خواهد چرخید تا شاخص را در همین محدوده نگه دارد.

کد خبر: ۱۹۱٬۸۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha