۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱
استفاده از دانش و تخصص نخبگان گامی مهم در بومی سازی قطعات حساس
رئیس هیات عامل ایمیدرو عنوان کرد

استفاده از دانش و تخصص نخبگان گامی مهم در بومی سازی قطعات حساس

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی گفت: استفاده از دانش و تخصص نخبگان موجب بومی‌سازی و بهره‌مندی از فناوری‌های جدید شده است و به پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی کمک شایانی خواهد کرد.

به گزارش بازار، وجیه الله جعفری پس از بازدید از نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی (ایران‌متافو) با اشاره به مشکلات تأمین انرژی در چرخه صنعت کشور و تمهیدات انجام‌گرفته در این باره گفت: این مشکل به دو روش تولید انرژی توسط صنعتگران و بهینه‌سازی انرژی امکان‌پذیر است که توافقات اولیه برای این موضوع با برخی صنعتگران صورت گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و حرکت در مسیر نوآوری و فناوری تصریح کرد: در همین راستا از حدود سه سال اخیر در مجموعه ایمیدرو با راه‌اندازی مرکز «ایمینو» شرایطی فراهم کردیم تا شرکت‌های خرد و کلان زیرمجموعه ایمیدرو که در عرصه‌های بومی‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان و نوآورانه فعالیت‌هایی داشته‌اند بتوانند تجارب و دستاوردهای خود را به اشتراک گذارند. بدون شک با این اقدام هم شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت و تقویت می‌شوند و هم تجهیزات و مواد اولیه موردنیاز صنایع بومی‌سازی می‌شود.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری هم در این مراسم گفت: توسعه همکاری میان شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک با شرکت‌های دانش‌بنیان، از طرفی باعث توسعه زیرساخت‌های این شرکت‌های دانش‌بنیان شده و از طرف دیگر ورود فناوری‌های پیشرفته به چرخه تولید شرکت‌های بزرگی نظیر فولاد مبارکه را به همراه دارد که در نتیجه این تلاش‌ها بهره‌وری شرکت‌های بزرگ نیز افزایش می‌یابد.

شاوردی گفت: علاوه بر حمایت شرکت‌های بزرگ، دانش‌بنیان‌ها می‌توانند با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی خط تولید خود را توسعه داده و زیرساخت‌های بازاریابی خود را تکمیل کنند.

وی افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی رویدادهایی برای تبادل فناوری ترتیب داده تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند ارتباط خود را با شرکت‌های بزرگی مثل فولاد مبارکه توسعه داده و با افزایش سطح همکاری‌ها محصولات و خدمات خود را در اختیار این شرکت‌ها قرار دهند تا به افزایش کیفیت و بهره‌وری در صنایع کمک کنند.

شاوردی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان حدود ۱۰ سال است که به‌صورت جدی و گسترده‌ای در سطح کشور فعالیت‌های خود را شروع کرده و با دریافت حمایت‌های دولتی، بسیاری از آن‌ها به سطحی رسیده‌اند که بتوانند نیازمندی‌های کشور را در حوزه فناوری برآورده کنند. علاوه بر این شرکت فولاد مبارکه نیز یکی از شرکت‌هایی است که با شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان همکاری نموده و از آن‌ها حمایت می‌کند. همچنین این شرکت در سال‌های گذشته در بسیاری از رویدادهایی که صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار کرده حضوری فعال داشته و ارتباط مؤثر آن با بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان قابل تقدیر است.

وی تصریح کرد: در نتیجه این همکاری‌ها علاوه بر توسعه و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان، فولاد مبارکه توانسته از فناوری‌هایی که این شرکت‌ها به وجود آورده‌اند در خطوط تولید خود استفاده و در نهایت محصولات پیشرفته‌تری را تولید کند. در سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نیز برنامه‌های این شرکت گسترده‌تر شده که در نتیجه همکاری‌های طرفین شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در حوزه‌های کاری خود قوی‌تر شده‌اند.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: سرمایه‌گذاری خطرپذیر یکی از کارهای مهمی است که فولاد مبارکه امسال به‌صورت جدی در دستور کار خود قرار داده و در این زمینه نیز پیشگام است که در پی این سرمایه‌گذاری‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند فناوری‌های پیشرفته را توسعه دهند. البته عرصه سرمایه‌گذاری خطرپذیر، عرصه‌ای نوپا در کشور است و فرهنگ مشارکت و جذب سرمایه‌گذاری خطرپذیر هم از سوی سرمایه‌گذاران و هم از سوی سرمایه‌پذیران تا حد زیادی مرسوم شده است، ولی هنوز هم قابلیت زیادی برای گسترش دارد؛ با این وجود شرکت‌های خوبی هم از صندوق‌های پژوهش و فناوری هم از شرکت‌های بزرگی نظیر فولاد مبارکه جذب سرمایه نموده‌اند و فولاد مبارکه از آن‌ها حمایت کرده است.

گفتنی است نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی ایران با عنوان ایران‌متافو با مشارکت بیش از ۴۰۰ شرکت داخلی و ۵۰ شرکت نشان تجاری خارجی از ۹ تا ۱۲ آذرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا شد.

کد خبر: ۱۹۱٬۶۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha