۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴
امضای تفاهم‌نامه میان وزارت جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش
به منظور فرهنگ‌سازی حفاظت از خاک صورت می گیرد؛

امضای تفاهم‌نامه میان وزارت جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش

پنج خادم خاک در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک در ۱۴ آذر تجلیل می‌شوند و تفاهم‌نامه مشترک وزارت جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش در راستای فرهنگ‌سازی و محافظت از منابع خاکی کشور منعقد می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا پرستار دبیر اجرایی مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک با بیان این مطلب گفت: این مراسم امسال با حضور حدود ۵۰۰ نفر مدعوین از جمله مقامات عالی‌رتبه کشور، نمایندگان مجلس، دانشگاهیان، متخصصان حوزه خاک، انجمن علوم خاک کشور، دانشجویان و دانش‌آموزان در محل وزارتخانه برگزار می‌شود و علاوه بر ایراد سخنرانی‌ها درباره خاک و امنیت غذایی، تفاهم‌نامه مشترک در زمینه فرهنگ‌سازی و محافظت از منابع خاک نیز به امضای وزیران جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش می‌رسد.

پرستار افزود: این تفاهمنامه سه ساله در مورد فرهنگ‌سازی خاک در میان دانش‌آموزان با عنوان سفیران پیشرفت خاک تدوین شده و در قالب آن، فصولی از کتاب‌های درسی به ضرورت و اهمیت محافظت از منابع خاک اختصاص می‌یابد.

وی اظهار داشت: در این مراسم که به صورت مجازی نیز برگزار می‌شود، ۵ خادم خاک شامل پژوهشگران و بهره‌برداران با محوریت تغذیه و امنیت غذایی با اهدای لوح تقدیر مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

پرستار، برگزاری جشنواره عکس و نقاشی را از دیگر برنامه‌های مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک عنوان کرد و گفت: در این جشنواره به ۶ اثر برتر در حوزه عکس و نقاشی با توجه به شعار امسال روز جهانی خاک تحت عنوان "خاک سرآغاز غذا" جایزه اعطا می‌شود.

دبیر اجرایی مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک با اشاره به تصویب قانون حفاظت خاک در خرداد ۹۸ خاطرنشان کرد: این قانون دارای سه محور اصلی جلوگیری از آلودگی خاک، جلوگیری از تخریب خاک و افزایش مواد آلی خاک است.

وی ادامه داد: آیین‌نامه قانون حفاظت خاک توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست تدوین و هم اکنون در کمیسیون تخصصی دولت مراحل نهایی را می‌گذراند.

پرستار موضوع خاک را در بحث تامین امنیت غذایی مهم دانست و گفت: تشکیل شورای راهبردی خاک کشور، راه‌اندازی کمیته‌های تخصصی خاک، تهیه نقشه‌های مدیریت‌پذیر خاک در ۱۳ استان کشور، تدوین و تصویب خط مشی و سیاست‌های خاک و تهیه نقشه پهنه‌بندی شوری خاک کشور از جمله اقداماتی است که طی سال‌های اخیر در این حوزه انجام داده‌ایم.

بنابراین گزارش، مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک از سال ۹۱ در ایران برگزار می‌شود و از سال ۹۶ معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اجرای این مراسم را بر عهده گرفته است.

کد خبر: ۱۹۱٬۵۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha