۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴
تأثیرات مخرب رکود صنعت ساختمان بر بازار مسکن| عزم همگانی برای تولید نیاز است
رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور مطرح کرد؛

تأثیرات مخرب رکود صنعت ساختمان بر بازار مسکن| عزم همگانی برای تولید نیاز است

گرگان- مرتضوی، رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور گفت: رکود صنعت ساختمان بر دو بخش تولید و عرضه مسکن تأثیر گذاشته و این امر آینده این صنعت را با مخاطره و تنش روبرو می کند.

سید محمد مرتضوی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در شرایط رکود صنعت ساختمان هستیم و این رکود همراه با افزایش قیمت تمام شده بوده یعنی علیرغم کاهش حجم ساخت و سازها قیمت کاهش نیافته است.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور افزود: مقایسه ماهیانه آمارها نشان می‌دهد که درصد قابل توجهی از سرمایه‌گذاران از ساخت و ساز خارج شده و ما شاهد کاهش تولید مسکن هستیم.

وی عنوان کرد: قیمت برخی از نهاده های ساختمانی هم طی این مدت افزایش قابل ‌توجهی داشته به عنوان مثال یونولیت بین پنج الی ۶ برابر شده و در دسترس هم نیست.

مرتضوی عنوان کرد: هم اکنون قیمت یونولیت به ۵۰۰ هزار تومان رسیده و این در شرایطی است که بسیاری از کارخانه ها از عرضه مواد اولیه هم خودداری می کنند.

وی خصوص سیمان هم گفت: در ماه های گذشته بین قیمت بورس و کارخانه شاهد حباب بودیم که این امر به دلیل سوداگری در عرضه و تولید بوده است.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور بیان کرد: با افزایش قیمت در کارخانه حباب از بین رفته و به یک قیمت واحد رسیدیم و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

مرتضوی با بیان این که هم اکنون سیمان پاکتی به قیمت ۵۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد، افزود: امیدواریم این حباب مجدد ایجاد نشود و این قیمت در این حد و مرز باقی بماند.

وی تصریح کرد: در بخش دستمزدها هم به دلیل کاهش ارزش پول ملی (۱۰ الی ۱۵ درصد) شاهد افزایش دستمزدها هستیم و این افزایش گاهی فراتر از کاهش ارزش پول ملی است.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور گفت: مجموعه این عوامل باعث شده در دو بخش تولید و عرضه مسکن مشکل ایجاد شده و این امر آینده صنعت ساختمان را با مخاطره و تنش روبرو می کند.

مرتضوی ادامه داد: دولت باید به جای طرح ناموفق ملی مسکن بر روی تثبیت قیمت ها و کنترل نرخ تورم و همراهی بیشتر دستگاه ها با صنعت ساختمان تمرکز کند.

کد خبر: ۱۹۱٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha