۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۷
 فلزات و پتروشیمی، جذاب منفور؟! آیا بورس دوباره  وارد فاز اصلاح زمانی شد؟
دلایل واکنش خنثی بورس به نوسانات کامودیتی ها

فلزات و پتروشیمی، جذاب منفور؟! آیا بورس دوباره وارد فاز اصلاح زمانی شد؟

کارشناسان معتقدند ریسک های سیستماتیک و سیاسی باعث شده بورس ایران دچار اصلاح زمانی شود و حتی نسبت به افزایش قیمت های جهانی کامودیتی ها هم واکنش مثبتی نشان ندهد.

حامد شایگان؛ بازار: بازار سرمایه در ابتدای هفته تقریبا درجا زد، درحالی که از اواخر هفته گذشته که خبرهایی مبنی بر کاهش محدودیت های کرونایی در چین منتشر شده تقاضا برای خرید کامودیتی ها افزایش یافته و همین موضوع روی معاملات سهم گروه های معدنی و فلزی بورس ایران هم تاثیر مثبت گذاشته است، با این حال تقاضا به قدری نیست که منجر به تشکیل صف های سنگین شود که از نگاه برخی کارشناسان اقتصادی این موضوع ناشی از ریسک های سیستماتیک و سیاسی است که اقتصاد ایران در مقطع کنونی گرفتار آن شده و تا زمانی که شفافیت لازم به وجود نیاید احتمالا یک اصلاح زمانی خواهیم داشت.

یک تقاضا برای خرید و ذخیره سازی کامودیتی ها در بازار جهانی شکل گرفته با این حال ریسک های سیاسی و سیستماتیک در کشور ما در مقطع کنونی زیاد است و همین مساله باعث شده با وجود سیگنال های مثبت بازار جهانی همچنان ادامه خروج سرمایه از بورس ایران اتفاق بیفتد

یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه پیش بینی می شود بازار جهانی به دلیل احتمال رشد تقاضا در چین رشد کند، گفت: همچنین با توجه به اینکه به پایان سال مالی میلادی نزدیک شده ایم احتمالا یک تقاضا برای خرید و ذخیره سازی کامودیتی ها در بازار جهانی شکل بگیرد که به طور قطع روی بازار سرمایه ایران هم تاثیر می گذارد اما اثر آن موقتی خواهد بود.

محمدعلی احمدزاده اصل با بیان اینکه فلزات رنگی مانند مس، روی و حتی فولاد، سنگ آهن و ... جزو گروه هایی هستند که بیشتر در بازار جهانی تقاضا دارند، افزود: با این حال ریسک های سیاسی و سیستماتیک در کشور ما در مقطع کنونی زیاد است و همین مساله باعث شده با وجود سیگنال های مثبت بازار جهانی همچنان ادامه خروج سرمایه از بورس ایران اتفاق می افتد و این خود عاملی برای جلوگیری از روند صعودی بورس خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه رشد قیمت ارز روی درآمد صادراتی معدنی ها، فلزات و حتی پتروشیمی ها تاثیر گذار است، با این حال نوسانات مثبت آنها یک روزه است، تصریح کرد: در موقعیت کنونی نه تنها زمینه ورود پول به بازار سرمایه فراهم نشده، بلکه بازارهای موازی بخشی از این سرمایه را جذب کرده اند در حالی که نوسان رو به بالای طلا در بازار جهانی موقتی بوده و به زودی تا هزار ۷۰۰ دلار کاهش خواهد یافت و اگر مدیریت شود می تواند بستر ورود جدید پول به بورس را به ارمغان بیاورد و پالایشی ها، پتروشیمی ها، فلزی ها و معدنی ها بیشترین ظرفیت بالا را برای جذب دارند.

با وجود اینکه ۱۲ میلیارد دلار صادرات درآمد صادراتی پتروشیمی هاست اما قیمت ارز روی بازدهی این سهم ها تاثیر نگذاشت و شاید مثبت های اخیر در نتیجه خریدهای صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت بازار باشد

احمدزاده با بیان اینکه بورس نسبت به شرایط واکنش مثبتی ندارد، گفت: ۱۲ میلیارد دلار صادرات درآمد صادراتی پتروشیمی هاست به همین دلیل قیمت ارز باید روی بازدهی این سهم ها تاثیر می گذاشت اما شاید مثبت های اخیر در نتیجه خریدهای صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت بازار باشد و سرمایه گذاری در بورس به شدت افت کرده است.

احمدزاده با اشاره به این که صندوق توسعه ملی با توجه به ارزندگی بورس به معاملات بورس ورود کرده است، تصریح کرد: در شرایط کنونی معاملات از طریق صندوق توسعه ملی رشد خواهد داشت.

او با تاکید بر اینکه ریسک بودجه مهمترین دلیل نوسانات اخیر بورس است، اظهار کرد: بانک ها کسری بودجه دارند و دولت به دنبال افزایش نرخ خوراک، حق مالکانه و ... است تا کسری بودجه را جبران کند، همین بی ثباتی در سیاست گذاری دولت برای صنایع باعث شده بازار دچار ابهام باشد.

احمدزاده درباره دلایل عدم حمایت حقوقی ها در بورس اظهار کرد: در شرایط کنونی حقوقی ها منابع ندارند و اگر منابع داشتند هیچ کجا بهتر از بورس نبود که بخواهند سرمایه گذاری کنند.

بورس نسبت به بازار جهانی عقب ماندگی دارد

یک کارشناس بورس در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اینکه بورس نسبت به بازار جهانی عقب ماندگی دارد، گفت: این مساله تحت تاثیر ریسک های بودجه بوده و از آنجایی که قرار است بودجه سال آینده چند دهمی بسته شود و قیمت نرخ سود، عوارض، حقوق مالکانه و ... هم مشخص نیست بازار وارد فاز بی تصمیمی شده و این خوف و رجا در بازار تا زمانی که این مشکل ادامه دارد، حتی ممکن است اصلاح زمانی دو ماهه در شاخص کل داشته باشیم.

زمزمه هایی برای پیشنهاد نرخ خوراک پتروشیمی ها بین ۵ تا ۷ هزار تومان توسط سازمان برنامه شده است، اگر این اتفاق بیفتد نه تنها روی گروه پتروشیمی ها تاثیر منفی می گذارد بلکه روی گروه فلزات و ... هم تاثیر می گذارد، زیرا قیمت سوخت صنایع درصدی از قیمت نرخ خوراک پتروشیمی هاست

احمد جانجان با بیان اینکه در مقطع کنونی یک سقف برای بازار تعیین شده است، اظهار کرد: تا زمانی که وضعیت بودجه مشخص نشود در همین محدوده بازار نوسان خواهد کرد و با توجه به اینکه زمزه های های برای پیشنهاد نرخ خوراک پتروشیمی ها بین ۵ تا ۷ هزار تومان توسط سازمان برنامه شده است، اگر این اتفاق بیفتد نه تنها روی گروه پتروشیمی ها تاثیر منفی می گذارد روی گروه فلزات و ... هم تاثیر می گذارد، زیرا قیمت سوخت صنایع درصدی از قیمت نرخ خوراک پتروشیمی هاست، به همین دلیل تغییر نرخ خوراک و سخت می تواند کلیت بازار را بهم بریزد.

او با اشاره به اینکه فدرال رزرو به دنبال فرود آرم است به همین دلیل تغییراتی در نرخ بهره به وجود آورده است، گفت: در شرایط کنونی افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در بازار تاثیر چندانی نداشت و در مقطع کنونی هم یک هدف گذاری برای نرخ بهره گذاشت تا از این طریق روی نرخ کامودیتی ها تاثیری بگذارد و به نوعی فشار روانی را تخلیه کند و در ادامه کامودیتی ها دوباره افت شدید خواهند داشت، حالا با توجه به اینکه سیاست های انقباضی روی نرخ دلار به ریال متفاوت از بازار جهانی است بورس ایران تغییری نمی کند، در واقع درآمد ارزی ایران از محل کامودیتی ها کاهش می یابد و این مساله روی افزایش قیمت دلار در داخل کشور اثر می گذارد و همین موضوع اثر سیاست های انقباضی را خنثی می کند.

کد خبر: ۱۹۱٬۵۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha