۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳
از ریل‌گذاری برای جلوگیری از خاموشی‌ها تا پیگیری مشکلات نیروی انسانی صنعت نفت
رئیس کمیسیون انرژی مجلس تشریح کرد

از ریل‌گذاری برای جلوگیری از خاموشی‌ها تا پیگیری مشکلات نیروی انسانی صنعت نفت

رئیس کمیسیون انرژی مجلس، گزارشی از عملکرد یک سال اخیر کمیسیون متبوعش ارائه کرد و از تصویب طرح مانع زدایی از صنعت برق کشور و پیگیری مشکلات نیروی انسانی صنعت نفت خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت به مناسبت ۱۰ آذر ماه روز ملی مجلس شورای اسلامی گزارشی از عملکرد یک سال اخیر کمیسیون متبوعش ارائه کرد و گفت: «طرح مانع زدایی از توسعه صنعت برق» که کمیسیون انرژی چند ماه برای بررسی و تصویب آن وقت گذاشت به تازگی با تایید شورای نگهبان تبدیل به قانون شد، همچنین کلیات «طرح رصد لحظه‌ای میزان برداشت نفت خام و میعانات گازی در کمیسیون به تصویب رسید و برای بررسی جزئیات به کمیته نفت ارجاع شده است، استفساریه بند «ط» تبصره (۱) قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور درباره تعرفه گاز صنایع آجرپزی نیز با قید یک فوریت به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسید و تبدیل به قانون شد.

نماینده مردم اندیمشک مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به تازگی نیز «کلیات طرح توسعه بهره‌برداری صلح آمیز از فناوری هسته‌ای در کمیسیون به تصویب رسیده و برای بررسی جزئیات به کمیته هسته‌ای ارجاع شده است.

وی به اقدامات نظارتی کمیسیون انرژی اشاره کرد و توضیح داد: در مجموع ۳ سفر و بازدید توسط اعضای کمیسیون صورت گرفته است که سفر به جزیره لاوان، منطقه لار و لامرد و بازدید از خط لوله گوره به جاسک در جنوب استان فارس یکی از مهمترین این نظارت‌های میدانی به شمار می‌آید.

حسنوند افزود: همچنین سفر به شهرستانهای مسجد سلیمان، اندیکا، لالی و هفتکل و بازدید از طرح‌های بخش انرژی و آب استان خوزستان و سفر به شهرستان‌های شیراز، زرقان، سروستان و کوار بازدید از طرح‌ها بخش انرژی و آب استان فارس نیز توسط کمیسیون انجام شد.

این نماینده مجلس به مهمترین جلسات نظارتی کمیسیون متبوعش اشاره کرد و گفت: وضعیت گازهای مشعل و ساماندهی آن‌ها، جمع‌آوری، فروش و ظرفیت سازی گازهای LPG در پی نشست مشترک با شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران بررسی شد. همچنین بررسی و امکان‌سنجی صدور خدمات فنی و مهندسی جهت احداث نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌های خارجی با حضور مسئولان امور بین‌الملل و نیز بخش مهندسی وزارت نفت، بخش بازرگانی خارجی وزارت صمت و امور انرژی وزارت خارجه صورت گرفت، ضمن آنکه مسائل و مشکلات نیروی انسانی صنعت نفت در پی نشست مشترک با حضور معاون منابع انسانی وزارت نفت و شرکت ملی نفت بررسی شد.

رئیس کمسیون انرژی مجلس بیان کرد: همچنین طی یک سال گذشته عملکرد و نقش هلدینگ‌های انرژی مجموعه بنیاد مستضعفان در حوزه انرژی کشور با نشست مشترک با حضور رئیس بنیاد مستضعفان و معاونان وی و روسای هلدینگ‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت در بخش‌های ساختمان و حمل و نقل نیز طی نشست مشترک با رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل و بهینه سازی مصرف سوخت کشور بررسی شد.

به گفته حسنوند موضوع اندازه‌گیری میزان تولید، مصرف و صادرات، نفت، میعانات و فرآورده های نفتی با نشست مشترک با کارشناسان دستگاه‌های اجرایی و شورای عالی امنیت ملی نیز در کمیسیون انرژی مورد بررسی قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: بررسی راهکارهای تحقق شعار سال در بخش آب و برق و جلوگیری از خاموشی های تابستان سال ۱۴۰۱ با نشست مشترک با حضور وزیر محترم نیرو و معاونان وی و بررسی راهکارهای تحقق شعار سال در بخش نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش طی نشست مشترک با حضور وزیر محترم نفت و معاونان وی از دیگر اقدامات و برنامه‌های کمیسیون انرژی به شمار می‌آید.

به گفته نماینده اندیمشک در مجلس تنش‌های آب در حوضه آبریز کرخه، دز، کارون و مارون طی نشست مشترک با حضور مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز در کمیسیون متبوعش مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس کمسیون انرژی مجلس مطرح کرد: همچنین ضمن بررسی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشور در راستای تحقق شعار سال با برگزاری نشست مشترک با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی و معاونان وی، چالش‌ها و موانع توسعه طرح‌های بهینه‌سازی و ارتقاء بهره‌وری انرژی در کشور با جلسه مشترک با مدیرعامل ساتبا و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور بررسی شد.

وی بیان کرد: همچنین عملکرد و برنامه های شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و عملکرد شرکت نفت و گاز پارس و نیز شرکت پتروپارس در توسعه میادین مشترک نفتی و گازی با جلسه مشترک با مسئولان وزارت نفت و مدیران عامل شرکتهای مذکور بررسی شد.

حسنوند با بیان اینکه میزان اجرای حکم بند «الف» ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه درخصوص جمع‌آوری، مهار، کنترل و بهره‌برداری از گازهای همراه تولید و مشعل در میادین نفتی و تأسیسات صنعت نفت در کمیسون انرژی بررسی شده است، گفت: بررسی گزارش ناترازی نفتگاز (گازوئیل) در کشور، بررسی موضوع بهینه‌سازی تولید و مصرف انرژی در کشور، بررسی عملکرد وزارت نفت در توسعه میادین مشترک نفتی و فروش نفت و بررسی تأمین پایدار سوخت زمستانی نیروگاه ها برای اطمینان از عدم خاموشی و تأمین پایدار برق مشترکان طی جلسه مشترک با حضور وزیر محترم نیرو نیز توسط این کمیسیون صورت گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم به رسیدگی به سوالات از وزرا و مهم‌ترین جلسات کمیسیون با وزرا و مسئولان دستگاه های اجرایی اشاره کرد و توضیح داد: بررسی مسائل و مشکلات نیروی انسانی صنعت نفت، بررسی چالشها و موانع توسعه طرح‌های بهینه‌سازی و ارتقاء بهره‌وری انرژی در کشور، بررسی دستاوردهای دیپلماسی انرژی در تأمین منافع ملی در تعامل با کشورهای آمریکای لاتین، آمریکای مرکزی، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان، بررسی تکالیف وزارت نفت در موضوع جمع‌آوری، مهار، کنترل و بهره‌برداری از گازهای همراه تولید و مشعل در میادین نفتی و تأسیسات صنعت نفت، بررسی موضوع ناترازی نفتگاز (گازوئیل) در کشور، بررسی عملکرد وزارت نفت در توسعه میادین مشترک نفتی و رصد وضعیت فروش نفت و بررسی موضوع تأمین پایدار سوخت زمستانی نیروگاه ها برای اطمینان از عدم خاموشی و تأمین پایدار برق مشترکان و... ازجمله موضوعاتی هستند که وزرا درباره آن‌ها به کمیسیون انرژی توضیح دادند.

وی با بیان اینکه در این بازه زمانی در مجموع ۶ فقره تحقیق و تفحص به این کمیسیون ارجاع شد، گفت: مهم‌ترین آن‌ها که ضرورت آن در کمیسیون و صحن علنی مجلس به تصویب رسید، عبارت است از؛ بررسی عملکرد وزارت نیرو درخصوص توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی صنعت برق کشور از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ که در کمیسیون و صحن تصویب شد و تفحص عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران که به تصویب کمیسیون و صحن رسیده است.

رئیس کمسیون انرژی مجلس ادامه داد: همچنین تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز به تصویب کمیسیون و صحن رسیده است.

وی با بیان اینکه در این بازه زمانی ۳ فقره درخواست اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی (ارجاع پرونده تخلف به قوه قضاییه) به این کمیسیون ارجاع شد به مهمترین‌های آن‌ها اشاره کرد و گفت: گزارش عدم اجرای بند (ح) تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۰ درخصوص ساماندهی توزیع ال. پی. جی ضمن تصویب در کمیسیون به صحن ارجاع شده است.

حسنوند با اشاره به بررسی درخواست اعمال ماده ۴۵ در کمیسیون متبوعش، گفت: عملکرد شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در این رابطه در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته نماینده مردم اندیمشک در مجلس در این بازه زمانی در مجموع سه گزارش ذیل ماده ۱۰۷ قانون آیین نامه داخلی مجلس تهیه و برای قرائت در صحن علنی مجلس به هیئت رئیسه محترم تقدیم شد که به این شرح است؛ ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور، دیپلماسی انرژی فعال در منطقه با محوریت تجارت گاز و بررسی سهم پالایشگاه‌های مقیاس‌کوچک در تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت.

رئیس کمسیون انرژی مجلس توضیح داد: در طول این مدت بیش از ۴۰ فقره مکاتبه با دستگاه‌های اجرایی برای نظارت بر تکالیف آن‌ها و اجرای احکام قوانین بودجه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کل کشور ازسوی این کمیسیون انجام شد که تحویل مواد اولیه قیر وی. بی (وکیوم باتوم)، نفت خام مطابق شرایط مذکور در حکم قانونی، گزارش سه ماهه پیگیری وضعیت حقابه هیرمند و گزارش حواله‌های سوخت صرفه‌جویی شده تجدیدپذیرها مهمترین گزارش‌های عملکردی دریافتی به شمار می‌آیند.

کد خبر: ۱۹۱٬۴۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha