۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
سهامداران گروه برق در برابر یک امتیاز و یک ریسک
بررسی طرح جدید وزارت نیرو در بازار

سهامداران گروه برق در برابر یک امتیاز و یک ریسک

در حالی که تعرفه برق تجدیدپذیرها رشدی ۷۷ درصدی داشته اما ۳۷ درصد نیروگاه های کشور فرسوده هستند و ریسک سهامداران شرکت های سرمایه گذار برق را افزایش داده است.

بازار؛ گروه بورس: در ماه های اخیر با تغییراتی که در قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی به وجود آمد و از طرف دیگر پیش بینی هایی که درباره قیمت سوخت و ... در لایحه ای بودجه مطرح شده، گروه های مختلف صنعتی تقریبا در حال جدا کردن مسیر خود از شاخص کل بورس هستند، به طوری که دیده می شود گروه هایی مانند برق نوسانات خاص خود را داشته اند و بیشتر تحت تاثیر طرحی که مجلس در دستور کار داشت بود که بر مبنای آن صنایع کوچک هم برق مورد نیاز خود را از طریق بورس انرژی و به صورت رقابتی باید بخرمند.

حالا وزارت نیرو طرح جامع دیگری در دستور کار قرار داده که بر مبنای آن عرضه برق در بورس افزایش خواهد یافت، هرچند در شرایط کنونی حدود ۱۲ درصد برق مصرفی از طریق بورس انرژی تامین می شود اما پیش بینی ها حکایت از این دارد تا پایان سال با اجرای طرح جدید وزارت نیرو میزان معاملات برق در بورس انرژی به ۲۰ درصد افزایش می یابد و این مساله می تواند روی درآمد شرکت های تولیدکننده ای برق هم تاثیر بگذارد.

تغییر تعرفه ها بیشتر از اینکه شرکت ها و صنایع را به سمت بورس سوق دهد، آنها را سمت همکاری دو جانبه با نیروگاه ها پیش برده است. با این حال پیش بینی می شود معاملات برق در بورس حداقل از ۱۲ درصد به ۲۰ درصد افزایش یابد

مدیرعامل توانیر در گفتگو با خبرنگار بازار درباره سیاست های جدید برای افزایش عرضه برق در بورس گفت: در بورس هرچقدر قیمت عرضه برق به قیمت تمام شده نزدیک تر شود، به همان اندازه می تواند در افزایش رونق بورس موثر باشد، از طرف دیگر باید توجه داشت که وقتی بخشی از اقتصاد یارانه باشد از حضور در بورس خودداری می کند، زیرا با حضور در معاملات بورس نمی تواند از یارانه ها استفاده کند، به همین دلیل ورود نمی کند و همین یک چالش است.

آرش کردی با بیان اینکه باید به سمت قیمت گذاری واقعی در تعرفه های برق برویم، افزود: تغییر تعرفه ها بیشتر از اینکه شرکت ها و صنایع را به سمت بورس سوق دهد، آنها را سمت همکاری دو جانبه با نیروگاه ها پیش برده است. با این حال پیش بینی می شود معاملات برق در بورس حداقل از ۱۲ درصد به ۲۰ درصد افزایش یابد.

او با اشاره به اینکه طرح جامعی به دستور وزیر نیرو برای حضور بیشتر شرکت ها در معاملات انرژی در دستور کار است، تصریح کرد: بر مبنای این طرح تراز قیمتی باید بین مصرف کننده ها و تولیدکننده ها مانند سایر بازارهای کالایی به وجود بیاید که کاملا بازار رقابتی شود، هرچند در بازار انرژی شرایط به دلیل تولید یارانه ای، تغییر تعرفه ها، نوسان تعرفه ها و ...پیچیده است، با این حال مطالعات این طرح تا یک ماه آینده نهایی می شود و بعد از تنفیذ وزیر نیرو اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه طرح مانع زدایی از تولید برق بعد از چندبار رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان تصویب شده است، اظهار کرد: در مجلس قانون به نحوی تدوین شده مشترکانی که طبق الگو استفاده می کنند تغییر قیمتی نخواهد داشت اما برای قیمت مصرف برق برای واحدهای صنایع هم متوسط بهای تمام شده در نظر گرفته شده که همان نرخ یی سی ای است اما به این شرط که صنایعی که نیاز به حمایت دولت دارند باید تعرفه های جدید دچار مخاطره نشوند و این مساله حکایت از این دارد که بر مبنای تبصره ماه ۳ قیمت برق برای صنایع خرد به گونه ای تعیین می شود که آنها دچار مخاطره نشوند.

او افزود: در تعیین قیمت برق در بورس برای صنایع به گونه ای تعیین می شود که سهم قیمت برق در فروش صادراتی و ... ارزیابی و به نوعی نرخ برخ با توجه به قیمت تمام شده انعطاف پذیر خواهد بود.

تاثیر تعرفه های جدید برای شرکت های گروه برق در بورس

در حال حاضر شرکت های سرمایه گذاری در حوزه نیرو به دنبال توسعه فعالیت های خود در برق تجدیدپذیر رفته اند، به طوری که در شرایط کنونی طرح هایی در دست اجراست که برخی از نیروگاه های حرارتی تبدیل به نیروگاه سیکل ترکیبی می شوند و همچنین پروژه های برای ساخت نیروگاه های کوچک مقیاس برای تامین برق صنایع و ... در دست اجراست، به همین دلیل این شرکت ها ظرفیت بالایی برای درآمدزایی درسال های آینده خواهند داشت.

فزایش ۷۷ درصدی تعرفه برق طبق دستورالعمل خرید تضمینی برق از نیروگاه های تجدیدپذیر روی درآمد شرکت های مالک این نیروگاه ها تاثیر مثبت می پذارد و در حال حاضر شرکت هایی که دارای نیروگاه خورشیدی، بادی، انشعابی، برق آبی و زیست توده تا ۱۰ مگاوات هستند مشمول تعرفه جدید برق هستند

بنابراین نمادهای گروه برق در میان مدت و بلندمدت پتانسیل بالایی برای سودسازی دارند، هرچند در شرایط کنونی هم حدود ۳۷ درصد از نیروگاه ها قدیمی هستند و باید یا نوسازی شوند یا از دور خارج شوند و این مساله هم برای شرکت های سرمایه گذاری که مالک این نیروگاه ها هستند چالش برانگیز خواهد بود.

یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه افزایش ۷۷ درصدی تعرفه برق طبق دستورالعمل خرید تضمینی برق از نیروگاه های تجدیدپذیر روی درآمد شرکت های مالک این نیروگاه ها تاثیر مثبت می گذارد، گفت: در حال حاضر شرکت هایی که دارای نیروگاه خورشیدی، بادی، انشعابی، برق آبی و زیست توده تا ۱۰ مگاوات هستند مشمول تعرفه جدید برق هستند.

رضا روحی با بیان اینکه نمادهای ونیرو، وهور و کرمان تحت تاثیر مصوبه جدید تعرفه برق هستند، افزود: این شرکت ها دارای نیروگاه ها و شرکت های غیر بورسی هستند که برق تجدیدپذیر تولید می کنند، از این رو در گزارش های تلفیقی ۱۲ ماهه اثر تعرفه گذاری جدید برق روی سود آنها نمایان خواهد شد.

براساس این گزارش، میزان سودسازی نمادهای برقی کشور در گام نخست متاثر از نوسانات سوخت خواهند بود، زیرا حدود ۶۰ درصد از این نیروگاه ها با گاز کار می کنند و متاثر از قیمت گاز در بودجه ۱۴۰۲ سودسازی آنها می تواند تغییر کند، با این حال با توجه به سیاست عرضه برق در بورس انرژی درآمد شرکت ها از این محل و همچنین تولید برق تجدیدپذیر افزایش خواهد یافت، هرچند فرسودگی نیروگاه ها هم یکی از جدی ترین ریسک ها برای سهامداران نمادهای تولیدکننده برق است.

کد خبر: ۱۹۱٬۳۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha