۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
تغییر میزان کف عرضه در بورس کالا به نفع تولیدکنندگان 
مدیرکل دفتر معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت:

تغییر میزان کف عرضه در بورس کالا به نفع تولیدکنندگان 

امیری گفت: بخشنامه متناسب با شرایط فعلی تولید محصولات زنجیره فولاد میزان کف عرضه محصولاتی نظیر «کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش و کلیه محصولات فولادی» تغییر و به تفکیک هر شرکت به بورس کالا اعلام شد.

بازار؛ گروه بورس: سیف اله امیری، مدیرکل دفتر معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت در حاشیه نمایشگاه متافو در خصوص نامه منتشر شده از وی خطاب به مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در مورد کف عرضه محصولات زنجیره فولاد گفت: بر اساس قانون رفع موانع تولید، وزارت صمت تصمیم گرفت تا دیگر در خصوص صادرات فولاد ورود نکند لذا طی دو ماه گذشته صادرات را آزاد کرده بود اما با شدت گرفتن انتقادات از صادرات فولاد بی کیفیت از سوی واسطه ها این بخشنامه در حمایت از تولیدکنندگان صادر شد.

وی تصریح کرد: از همین رو این بخشنامه متناسب با شرایط فعلی این حوزه و تولید محصولات زنجیره فولاد میزان کف عرضه محصولاتی نظیر «کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش و کلیه محصولات فولادی» تغییر و به تفکیک هر شرکت به بورس کالا اعلام شد.

وی خاطر نشان کرد: این بخشنامه بر اساس تولید ۶ ماهه اول ۱۴۰۱ هر یک از شرکت های تولیدکننده کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش و محصولات فولادی همانند تولیدکنندگان میلگرد، تیرآهن و ورق (پس از کسر خود مصرفی) تدوین و ابلاغ شده است.

امیری تصریح کرد: نکته قابل توجه این بخشنامه در رابطه با کف عرضه محصولات زنجیره آهن و فولاد در بورس کالا و عبور این وزارتخانه از اصرار قبلی خود بر مکلف کردن کارخانجات به عرضه ۱۰۰ درصدی است. به گونه ای که کف عرضه ابلاغی در بخشنامه جدید برای تولیدکنندگان بزرگ شمش قوسی ۸۰ درصد تولید قابل عرضه و برای واحدهای شمش القایی ۲۰ درصد و برای میلگرد ۶۰ و برای تیرآهن ۷۰ درصد تولید قابل عرضه تعیین شده است.

وی ادامه داد: بیشترین معافیت برای تولیدکنندگان شمش القایی صورت گرفته است.

به گفته مدیر کل دفتر معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت شرکت‌های تولیدکننده کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی و همچنین تولیدکنندگان ورق(ورق گرم و سرد) هم چنان مکلف به عرضه ۱۰۰ درصدی در بورس کالا هستند.

وی در خصوص راستی آزمایی و صحت سنجی اظهارات تولیدکنندگان در خصوص میزان تولیداتشان گفت: این تصمیم بر اساس میران تولید طی شش ماهه ابتدای سال بوده و بر مبنای اطلاعاتی است که از تولیدکنندگان در سایت بهین یاب و همچنین سامانه جامع تجارت وجود دارد.

امیری همچنین افزود: خوشبختانه اغلب تشکل های مرتبط با زنجیره فولاد حاضر در نمایشگاه متافو از این بخشنامه اظهار رضایت کردند و آن را موثر عنوان کردند.

کد خبر: ۱۹۱٬۳۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha