۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
آرزوی وزارت بازرگانی وزیر صنعت را کنار زد/ شباهت  دولت تدبیر با دولت مهر ورز در سال پایانی !
بخش خصوصی از سرپرست جدید وزارت صمت چه می خواهند!؟

آرزوی وزارت بازرگانی وزیر صنعت را کنار زد/ شباهت دولت تدبیر با دولت مهر ورز در سال پایانی !

رئیس دولت دوازدهم روز گذشته وزیر ساکن خیابان سمیه را عزل و قایم مقام وی را به عنوان سرپرست وزارت صمت راهی ساختمان خیابان سمیه کرد.

ملیحه خورده پا؛ خبرگزاری بازار: روز گذشته حسن روحانی طی نامه ای «رضا رحمانی» را از مسند وزارت صمت برکنار و «حسین مدرس خیابانی» قایم مقام وزارت صمت را جایگزین وی کرد. پس از برکناری وزیرسابق صمت از مسندش توسط رئیس قوه مجریه برخی ها دلیل این اقدام را نابسامانی در بازار خودرو دانستند و گفتند که افسار گسیختگی قیمت خودرو و عدم کارسازی تدابیر برای مهار نرخ ها عامل برکناری «رضا رحمانی» بوده است ولی وی با انتشار نامه ای اعلام کرد که مداخلات «واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور در امور وزارت صمت و اعمال فشار بر وی برای همراه سازی مجلس در راستای تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت موجب برکناری وی از مسند وزارت صمت شده است که البته این ادعا از سوی دفتر ریاست جمهوری تکذیب شد. برکناری وزیر سابق صمت به هر دلیل پیدا و پنهانی انجام شد و امروز «حسین مدرس خیابانی» به عنوان سرپرست این وزارتخانه به ساختمان خیابان سمیه رفته و از صبح تغییرات در بدنه مدیریتی وزارت صمت را آغاز کرده است و حالا مهمترین موضوع این است که بخش خصوصی و اصناف از سرپرست جدید وزارت صمت اگر از مجلس رای اعتماد بگیرد چیست!؟

تلاش برای عدم تفکیک عامل عزل شد

یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که نمی خواهد نامش درج شود در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: رئیس جمهور به دنبال تفکیک وزارت صنعت از وزارت بازرگانی بود ولی وزیر سابق تمایلی به تفکیک این دو وزارتخانه از یکدیگر نداشت به همین دلیل حکم برکناری وی صادر شد.

وی می افزاید: در دوره وزارت «رضا رحمانی» صنعت، معدن و تجارت با چالش های جدی مواجه بودند اما مساله اساسی این است که اختلاف سلیقه میان وزیر و رئیس جمهور بر سر تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت منجر به برکناری وزیر شد.

این فعال بخش خصوصی ادامه می دهد: رحمانی نیز برای برکناری آمادگی داشت و اقداماتی که پس از برکناری در راستای انتشار مکالمات محرمانه انجام داد موجب شد تا وی برای خود در دولت بعدی نیز به عنوان مخالف دولت جدید و هم سو با دولت آینده جایگاهی باز کند.

یک وزیر به تنهایی مسئول اشتباهات کابینه نیست

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین براین باور است که اگر «رضا رحمانی» وزیر سابق صمت به دلیل عملکرد نامناسب برکنار شده باشد به واقع رفتاری خارج از انصاف با وی صورت گرفته است زیرا نمی توان تمامی مشکلات را ناشی از عملکرد یک فرد دانست و یک وزیر را قربانی اشتباهات کابینه دولت کرد.

مجیدرضا حریری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار می کند: شرایط موجود محصول عمکلرد تمامی اعضای  کابینه دولت است و نمی توان مشکلات موجود در کشور را به حساب یکی از وزرای وزراتخانه ها  نوشت و او را مورد مواخذه قرار داد.

این فعال اقتصادی درباره انتصاب «مدرس خیابانی» به عنوان سرپرست وزارت صمت می گوید: او را دقیق و کامل نمی شناسم اما به طور قطع همانگونه که اشتباهات وزرای پیش از رحمانی که او در دوره آنها سمت مدیریتی داشت را نمی توانستیم به حساب رحمانی بگذاریم بدون تردید اشتباهات وزیر سابق را نیز نمی توانیم به حساب سرپرست وزارت صمت بگذاریم.

حریری با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تجارت داخلی وجود دارد، تصریح می کند: سرپرست جدید وزارت صمت با انتخاب مدیران شایسته و توانمند و استفاده از تدابیر مدیریتی خاص می تواند راهکاری برای عبور از این شرایط ایجاد کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطرنشان می کند: از امروز تمامی اقداماتی که از سوی سرپرست وزارت صمت صورت می گیرد به حساب توانمندی و یا ناتوانی وی نوشته خواهد شد.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به شباهت های زیاد آخرین سال فعالیت دولت تدبیر و امید با دولت عدالت و مهرولرزی می گوید: اگر «مدرس خیابانی» که در آخرین سال فعالیت  دولت دوازدهم به عنوان وزیر به مجلس معرفی شده و رای نیاورد درست شرایط سال پایانی دولت عدالت و مهرورزی تکرار می شود.

حریری می افزاید:تورم بالای ۴۰ درصد، رشد منفی ۵ درصد اقتصادی و ... از شباهت های روزهای پایانی دولت روحانی با دولت احمدی نژاد است ولی امیدواریم تصمیماتی که اتخاذ می شود به نفع سیاست های کلان اقتصادی کشور باشد.

کد خبر: ۱۹٬۱۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha