۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹
سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل قیمت مسکن شکست خورده است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل قیمت مسکن شکست خورده است

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: چه چیزی از مسکن به تحریم مربوط می‌شود و چرا باید مسکن گران باشد؟ زمانی که کارگری کمتر از ۸ میلیون حقوق می‌گیرد چگونه می‌تواند برای مسکن ماهی ۲۰ میلیون تومان پرداخت کند.

به گزارش بازار، لطف‌اله سیاه‌کلی در نشست علنی امروز(چهارشنبه، ۹ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با بیان سلام و درود خدمت ملت شریف ایران، روز پرستار را به تمام مدافعان سلامت تبریک گفت: دنیای غرب و اسکتبار جهانی بدانند، مردم ایران خدا پرست، اسلام دوست و عاشق کشورشان هستند، تا زمانی که نظام اسلامی در مسیر انقلاب و اهداف امام راحل و منویات مقام معظم رهبری قرار دارد از آن دفاع می‌کند و بر تمامیت ارضی کشور تا پای جان می ایستد، در حوادث اخیر همگان این عشق را دیدند و نظاه گر بودند که چگونه مردم صف خود را از صف تجزیه طلبان جدا کرده‌اند.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر مسئولان واجب است تمام همت خود را برای کارآمدی دین در عرصه مدیریت و پاسخگویی به نیاز مردم به کار بگیرند و به معترض مصلح احترام بگذارند و به نظرات آنها توجه داشته باشند و اکثر توان کشور را مصروف حل مشکلات آنها کنند.

وی خطاب به نمایندگان مجلس، تاکید کرد: همکاران، ما وظیفه داریم در مجلس حرف دل مردم را بزنیم و از حقوق آنها در تمام امور دفاع کنیم. مردم به بی عدالتی و تبعیض اعتراض دارند، اینکه این اعتراض قابل احترام است؛ مجلس، دولت و قوه قضائیه در اجرای عدالت و رفع تبعیض اقدام اساسی را در دستور کار قرار دهند. یکی از این بی عدالتی‌ها و تبعیض در حوزه دهک بندی دریافت یارانه‌ها است، بسیاری از مردم به دلایل واهی و غیر واقع از دریافت یارانه محروم هستند.

سیاهکلی خطاب به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: جناب آقای مرتضوی وزیر محترم رفاه اجتماعی اولین اقدام خود را در جهت توزیع عادلانه یارانه‌ها قرار دهید. یکی از اعتراضات در مورد نحوه واگذاری مسکن ملی است چرا باید قیمت هر متر مسکن بالای ۸ میلیون تومان باشد که رهبر انقلاب هم در این مورد توضیح دادند، چه چیزی از مسکن به تحریم مربوط می‌شود و چرا بایدگران باشد؟ زمانی که کارگری کمتر از ۸ میلیون تمام حقوق می‌گیرد چگونه می‌تواند برای مسکن ماهی ۲۰ میلیون تومان پرداخت کند.

نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به خاندوزی اظهار داشت:در دنیا بیش از ۸۰ درصد قیمت مسکن را وام می دهند، اما سیاست های نادرست بانک مرکزی نه تنها مشکل وام مسکن را حل نکرده است بلکه مردم در این شرایط سخت اقتصادی حتی نمی توان۵۰ میلیون تومان وام ۱۸ درصد بگیرند، آقای خاندوزی حداقل شما در این مورد دخالت کرده و این مسئله را برطرف کنید.

وی در ادامه تاکید کرد: درخواست تحقیق و تفحص از بانک مرکزی مدتهاست به کمیسیون اقتصادی داده شده اما نمی دانم چرا به مجلس نمی آید، با این شیوه سیاست گذاری پولی و مالی بانک مرکزی، قیمت ارز بزودی به ۴۰ هزار تومان خواهد رسید و این مقدمه ورود به ۶۰ هزار تومان است.

سیاهکلی تصریح کرد: بی عدالتی یعنی اینکه در زمستان سال ۹۵دولت اقدام به سرشماری نفوس مسکن می کند و آمارهای نادرست احصاء می کند و تمام فعالیت های توسعه ای، بودجه ای و تقسیمات کشوری را به آن گره می زند و امروز ما شاهد بی توجهی در امور روستاها و شهرهای کوچک هستیم و کاری هم نمی‌توانیم انجام دهیم، من از مجلس می‌خواهم به دولت تکلیف کند تا سرشماری را در سال جاری یا ابتدای سال آینده انجام دهد.

وی در ادامه اظهار داشت: نکته مهم اینکه همه باید بدانیم ۱۰ سال آینده تعداد زیادی از مسئولان و کارمندان کشور، دهه هشتادی‌ها هستند، براستی ما تا چه اندازه آنها را می شناسیم و به سبک زندگی آنها و زندگی دوم آنها در فضای مجازی آگاهی داریم، تا چه اندازه به آنها آموزش و مهارت مدیریت و زندگی داده ایم و نیازهای آنها را می شناسیم، بهتر است با آنها به نرمی سخن بگوییم و آنها را مورد مشورت قرار دهیم و پاسخگوی مطالبات آنها باشیم.

نماینده مردم قزوین افزود: نزدیک به ۳ سال است که در کنار شما در مجلس هستم شیوه قانونگذاری در این مجلس اشکالات زیادی دارد، قانونگذاری تخصصی انجام نمی شود، حتی در کمیسیون های تخصصی هم قانونگذاری تحت‌تأثیر فعالیت‌های سیاسی تخصصی انجام نمی‌شود و اگر به مباحث مجلس توجه کنیم. بعضی از ما در مورد هر موضوعی صحبت می کنیم، واقعا این همه تخصص از کجا آمده؟ نحوه اظهار نظر نیز قرعه کشی می شود، اگر فردی هم در موضوعی تخصص داشته باشد نمی‌تواند اظهار نظر کند، چون امکان دارد نام او در قرعه کشی نباشد.

وی یادآور شد: قانونگذاری و ریل گذاری کشور فرمول حل مسئله است و خیلی دقیق انجام نمی شود، دلیل این ادعا میزان ایراداتی است که شورای محترم نگهبان از مصوبات مجلس می گیرد و واقعا بسیار دقیق اشکال می گیرد، اگر قرار است که راجع به ساختار قوه مجریه بازنگری صورت گیرد، باید راجع به مجلس قانونگذاری هم تصمیم گیری شود تا ما دارای دو مجلس نمایندگان و مجلس قانونگذاری باشیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ما کشور را با تعارف اداره می کنیم و این امر موجب شده تا کشور را گران اداره کنیم، در ابتدای همین دولت حداقل به ۳ تا ۵ وزیر نباید رای می دادیم اما به دولت اعتماد کردیم و رای دادیم، امروز این مسئله اثبات شد و همه انتظار داریم تا دولت به تنهایی دست به اصلاحات بزند و برخی از وزرا را تعییر دهد، من در استیضاح وزیر صمت گفتم اگر ایشان در وزارت باقی بماند، خودرو و لوازم خانگی گران خواهد شد و در هفته گذشته ۱۰ تا ۸۰ میلیون تومان خودرو گران شد و بدتر از آن خلاف تمام دنیا ما خودرو را در بورس می فروشیم، یعنی فروش مزایده‌ای، هرکس گران‌تر خرید، خودرو مال اوست واقعا این افزایش قیمت چرا باید از جیب مردم خالی و به جیب خودرو ساز و مافیا وارد شود.

کد خبر: ۱۹۱٬۰۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha