۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
روز عجیب بازار سرمایه؛ تبدیل رشد ۲۵۰۰ واحدی به سقوط ۶۹۰۰ واحدی/ بورس، در انتظار گزینه‌های آرامش بخش
بازار گزارش می دهد

روز عجیب بازار سرمایه؛ تبدیل رشد ۲۵۰۰ واحدی به سقوط ۶۹۰۰ واحدی/ بورس، در انتظار گزینه‌های آرامش بخش

بازار سرمایه امروز روز عجیبی را طی کرد و از رشد ۲۵۰۰ واحدی در ساعات اولیه، به سقوط شش هزار و ۹۰۰ واحدی رسید.

وحید بلالی- بازار: صبح امروز معاملات با صعود ۲۵۰۰ واحدی در شاخص کل آغاز شد و برخی از نمادهای بزرگ توانستند از فشار فروش خود کاسته و بر شاخص کل نیز تاثیری مثبت بگذارند، اما نمادهای کوچک و متوسط از همان آغاز بازار با فشار فروش مواجه شده و شاخص قیمت هم وزن در همان یک ساعت بعد از معاملات ۱۰۰۰ واحد ریزش کرد.

به یک باره اما باز هم فشار فروش در تمام نمادهای بورسی بالا گرفته و بازار باز هم روند نزولی خود را که از شنبه آغاز کرده را ادامه داد. شاخص همچنان با نزول مواجه شد و در ساعت یازده و دو ساعت بعد از آغاز معاملات ریزش ۵۰۰۰ واحدی را تجربه کرده و در پایان معاملات با ریزش ۶۹۰۰ واحدی نزدیک به ۲ درصد ریزش را تجربه کرد. شاخص قیمت هم وزن نیز ریزش ۲۳۰۰ واحدی را به خود دیده تا روز تلخ برای اکثریت سهامداران رقم بزند.

تنش های اخیر سیاسی بین ایران و آمریکا در پی ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و ابهام سهامداران از وضعیت فعلی نکته ای است که توانسته بازار را به سمت فروش ببرد.

وجود سهامداران تازه وارد که از ابتدای سال ۹۸ وارد بازار بورس شده اند نیز نکته ای دیگر است که بر هیجان فروش در بازار دامن زده است، طبق گفته مدیر عامل فرابورس ۴۵ درصد فروشندگان در معاملات روز شنبه بورس که سقوطی سهمگین را برای بورس به بار آورد، افرادی هستند که از ابتدای سال ۹۸ وارد بورس شده اند.

حجم مبنا و دامنه نوسان محدود؛ مشکلی برای بورس ایران 

وجود حجم مبنا و ایجاد صف فروش برای سهم ها به ویژه آنکه یک نماد دو یا سه روز در صف فروش باشد نکته‌ای دیگر است که هیجان را در بازار بیشتر کرده و باعث شده سهامداران احساسی رفتار کنند. سازمان بورس برای انتقال هر سهام حجم مبنا و دامنه نوسان حداکثر تا ۵ درصد را در نظر گرفته که این محدودیت باعث ترغیب حبابی به یک سهم و ایجاد صف خرید و برعکس آن هم احساسی برخورد کردن و ایجاد صف فروش شده است.

در بازارهای بورس دنیا مساله ای به نام حجم مبنا و دامنه نوسان محدود وجود ندارد و اگر سهامی با اقبال مواجه شده رشد بیشتری کرده و صف خرید ایجاد نمی شود و اگر نمادی نیز تقاضا برای فروش داشته باشد با دامنه نوسان بیشتری به فروش می رود و هیجان روز قبل به روز بعد منتقل نمی شود، برخی از معامله گران غیر حرفه ای در بازار ایران با نگاه مبتدی به سهم ها نگاه کرده و اگر دو یا سه روز یک نماد به صف فروش رفت آن نماد را غیر ارزنده تلقی می کنند و قصد فروش دارند و اگر نمادی با صف خرید مواجه شود را بسیار مثبت و خوب ارزیابی می کنند و هر روز با افزایش تقاضا بر صف آن می افزایند.

لزوم کنترل احساس در معامله گری

برخی از کارشناسان این نکته را، بحث روانی معامله گری دانسته و می گویند: ما ایرانی ها عاشق صف هستیم و و ناخودآگاه دوست داریم در صف های خرید بایستیم. به راحتی نیز در دام هیجان قرار گرفته و در صف های فروش به دنبال فرار سرمایه هستیم، در صورتی که معامله گران حرفه ای تنها با توجه به نمودارها و تحلیل های درست حرکت می کنند و هیجان های چند روزه نمی تواند آن ها را به یک سمت خاص هدایت کند.

کنترل روانی در معامله‌گری نکته‌ای مهم است که امروز در بورس های دنیا قبل از آموزش های تحلیل تکنیکال و بنیادی مورد توجه قرار می گیرد، توجه به این نکته در ایران بسیار مغفول مانده در صورتی که معامله گران ایرانی با توجه به موقعیت خاص ژئوپولیتیکی و ایجاد هیجان های بسیار اقتصادی، سیاسی و حتی اجتماعی توسط دشمنان، به آموزش های بیشتر برای تمرکز و احساسی برخورد نکردن با سهام نیاز دارند. (در گزارش‌های بعدی این نکته را بیشتر باز کرده و در شرح آن بیشتر خواهیم نوشت.)

بازگشت به آرامش با انتقام سریع و هوشمندانه

ایجاد ثبات در بازار و اطمینان سرمایه گذاران از عدم آغاز جنگ نکته ای اساسی است که می تواند آرامش و رونق را به بازار سهام ایران برگرداند، به همین دلیل است که برخی از تحلیلگران انتقام سریع و تسویه حساب با آمریکا را نشانه ثبات بیشتر ایران ارزیابی می کنند زیرا می تواند نگرانی ها را از بین ببرد، تهدید به انتقام سخت و پاسخ آمریکا تنها می تواند فضا را در ابهام پیش برده و بازار بورس ایران را به خواب فرو ببرد و سرمایه گذاران را از آینده بترساند، اما اگر انتقام کهنه نشود می تواند دوای ثبات بازار بورس نیز باشد.

البته برخی از تحلیلگران تکنیکال معتقدند برای تغییر روند منفی به مثبت بورس حداقل ۹ روز زمان نیاز داریم و اگر بورس تا ۹ روز بتواند خود را به روند صعودی برساند هیچ جای نگرانی نبوده بلکه آغازی است برای شروع روند صعودی و فتح قله های پی‌درپی تا پایان سال ۹۸.

کد خبر: ۱٬۹۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha