۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۶
ظاهر شدن چین در مقام شریک اقتصادی کشورهای آسیا و اقیانوسیه؛ آیا آمریکا کوتاه می آید؟
بازار گزارش می‌دهد؛

ظاهر شدن چین در مقام شریک اقتصادی کشورهای آسیا و اقیانوسیه؛ آیا آمریکا کوتاه می آید؟

در زمان چالش های پیچیده و شدید جهانی، تحقق همبستگی در جامعه بشری کاملاً ممکن است و نکته کلیدی این است که کشورهای بزرگ باید الگو باشند.

بازار؛ گروه بین الملل: «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین در بیست و نهمین نشست رهبران اقتصادی سازمان همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) سخنرانی ای با عنوان «برعهده گرفتن مسئولیت و همکاری در همبستگی برای ایجاد جامعه آسیا-اقیانوسیه با آینده ای مشترک» ایراد کرد.

وی در این سخنرانی پیشنهاد چین را در مورد اینکه چه نوع منطقه ای از منظر صلح و ثبات، رفاه برای همه در آسیا-اقیانوسیه، آسیا-اقیانوسیه پاک و زیبا و همچنین کمک به یکدیگر بسازیم، مطرح کرد. شی همچنین تمایل چین را برای متعهد شدن به ایجاد سیستم‌های جدید برای یک اقتصاد باز سطح بالاتر و ادامه به اشتراک گذاشتن فرصت‌های توسعه چین با جهان، به ویژه آسیا و اقیانوسیه ابراز کرد. این اظهارات دوراندیشانه و واقع بینانه به شدت با انتظارات مشترک جامعه منطقه ای و بین المللی مطابقت دارد و هم در داخل و هم در خارج از محل برگزاری بازتاب زیادی داشته است.

نشست اَپک آخرین جلسه از سه نشست مهم لحظه آسیایی بود و ادامه دهنده ویژگی برجسته دو رویداد اول: شرکت کنندگان شباهت های زیادی در برداشت ها و تشریح موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی داشتند

نشست اَپک آخرین جلسه از سه نشست مهم لحظه آسیایی بود و ادامه دهنده ویژگی برجسته دو رویداد اول: شرکت کنندگان شباهت های زیادی در برداشت ها و تشریح موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی داشتند.

حتی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در این ارتباط گفت که نشانه هایی از همگرایی در دیدگاه ها در مورد چگونگی حرکت رو به جلو در حل مشکلات جهان را می بیند. این نشانه مثبتی است که ما را به آینده بشریت بیشتر امیدوار می کند و نشان می‌دهد که اجماع در منطقه آسیا-اقیانوسیه و حتی کل جهان هنوز بر تفاوت‌ها و شکاف‌هایی که توسط برخی رسانه‌های آمریکایی و غربی به شدت اغراق شده است، برتری دارد. زمانی که اوضاع بین‌المللی متشنج‌تر باشد، «عدالت» نهفته در اذهان جهانیان به منصه ظهور می‌رسد و به ایجاد و تقویت سدها برای حفظ صلح و ثبات و همچنین انصاف و عدالت کمک می‌کند.

بعد از سه رویداد مهم در منطقه آسیا مشاهده کردیم که در زمان چالش های پیچیده و شدید جهانی، تحقق همبستگی در جامعه بشری کاملاً ممکن است و نکته کلیدی این است که کشورهای بزرگ باید الگو باشند. میزبان نشست اَپک، نخست وزیر تایلند از رهبران خواست تا بر ایجاد جهانی پایدار و فراگیر تمرکز کنند. رئیس‌جمهور فرانسه در سخنرانی خود به صراحت گفت که تعداد فزاینده‌ای از کشورها در موقعیتی قرار می‌گیرند که باید بین وفاداری به پکن یا واشنگتن یکی را انتخاب کنند و این یک اشتباه بزرگ است. باید گفت ایالات متحده برای برانگیختن تقابل اردوگاهی در آسیا و اقیانوسیه و ساختن «حیاط کوچک، حصار بلند» با فشار فزاینده ای از سوی افکار عمومی و اخلاق بین المللی مواجه خواهد شد و محکوم به شکست است.

منطقه آسیا و اقیانوسیه به طور ناخودآگاه نسبت به دستکاری ژئوپلیتیک ایالات متحده آمریکا محتاط شده است

در واقع، این نوع جو کلی اکنون محدودیتی نامرئی بر روی ایالات متحده آمریکا ایجاد کرده است. سخنرانی اخیر معاون رئیس جمهور «کامالا هریس» بسیار محدودتر از آنچه رسانه های ایالات متحده قبلاً فاش کرده بودند بود. او روی حمله به چین تمرکز نکرد و شعار قدیمی «هیچ شریک اقتصادی بهتری برای این منطقه از آمریکا وجود ندارد» را سر داد، اما از اشاره مستقیم به چین اجتناب کرد.

با این وجود، تیتر یک گزارش بلومبرگ همچنان می گوید که هریس به دنبال ترغیب کشورهای آسیا است، که نشان می دهد نیات واقعی ایالات متحده آمریکا در منطقه آسیا و اقیانوسیه مخفی نیست. منطقه آسیا و اقیانوسیه به طور ناخودآگاه نسبت به دستکاری ژئوپلیتیک ایالات متحده محتاط شده است و مبارزه علیه هژمونی ایالات متحده آمریکا حمایت گسترده تری خواهد داشت.

«غلبه بر واگرایی ها»، «تحقق وحدت» و «توسعه طلبی» به موضوع ثابت این «لحظه آسیایی» تبدیل شده است

اگرچه این سه کنفرانس مضامین خاص خود را دارند، اما «غلبه بر واگرایی ها»، «تحقق وحدت» و «توسعه طلبی» به موضوع ثابت این «لحظه آسیایی» تبدیل شده است. هر کس چندجانبه گرایی واقعی را اجرا کند و سرنوشت خود را به طور واقعی با توسعه منطقه ای پیوند دهد، مسیر وسیع تری خواهد داشت و دوستان بیشتری پیدا خواهد کرد. چین هرگز در منطقه آسیا-اقیانوسیه یا هر جای دیگر با ایالات متحده آمریکا بر سر دوستی رقابت نکرده است، اما قانون طبیعت در نهایت اجرا خواهد شد.

رئیس دولت چین درک و قدردانی جامع تری از دیپلماسی چین در سراسر جهان به دست آورده است. در طی اجلاس های اخیر، رئیس جمهور چین با رهبران بیش از 10 کشور و سازمان بین المللی دیدار کرد و اعتماد را افزایش داد و تردیدها را برطرف کرد و این امر باعث توسعه روابط دوجانبه می شود

در این دور از دیپلماسی، رئیس دولت چین درک و قدردانی جامع تری از دیپلماسی چین در سراسر جهان به دست آورده است. در طی اجلاس های اخیر، رئیس جمهور چین با رهبران بیش از 10 کشور و سازمان بین المللی دیدار کرد و اعتماد را افزایش داد و تردیدها را برطرف کرد و این امر باعث توسعه روابط دوجانبه می شود. سخنرانی های مهم در اجلاس سران گروه 20 بالی و نشست آپک تأثیر گسترده ای داشت.

بدیهی است که پیشنهاد چین به شدت با نظر جریان اصلی جامعه بین المللی مطابقت دارد. در مواجهه با جهانی متلاطم و در حال تغییر، چین همواره چندجانبه گرایی واقعی را حفظ کرده و به کار گرفته است و همواره در سمت راست تاریخ، در کنار صلح، همکاری، انصاف و عدالت و در کنار تمدن بشری ایستاده است. با پیش رفتن در این امر مشخص می شود که دایره دوستان چین به طور فزاینده ای بزرگ خواهد شد.

کد خبر: ۱۹۰٬۹۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha