۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۱
تقویت روابط متحدان آمریکا با چین؛ واشنگتن واقعیتهای جدید را درک کند
بازار گزارش می‌دهد؛

تقویت روابط متحدان آمریکا با چین؛ واشنگتن واقعیتهای جدید را درک کند

با تقویت روابط متحدان امریکا با چین، واشنگتن باید بین اهداف و واقعیت، نقطه تعادل را پیدا کند.

بازار؛ گروه بین الملل: در جریان نشست سران گروه ۲۰ که به تازگی به پایان رسید، چندین رهبر – از جمله بسیاری از متحدان ایالات متحده آمریکا - به دنبال دیدار با رئیس جمهور چین بودند که به طور فعال از پلتفرم چندجانبه گروه ۲۰ برای برقراری ارتباط با چین و تلاش برای کاهش روابط دوجانبه پرتنش استفاده کردند.

این مهم نشان می دهد که نفوذ چین تا چه حد در جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شده است. بسیاری از متحدان ایالات متحده می دانند که تنها راه برای غلبه بر برخی چالش های داخلی و حتی جهانی، همکاری با چین است. بنابراین، دور از انتظار نبود که ارتباطات بین چین و متحدان ایالات متحده آمریکا در طی نشست گروه ۲۰ گسترده باشد.

علاوه بر این، لحن دیدار رهبران چین و آمریکا نسبتاً مثبت بود که عاملی کمکی است که متحدان آمریکا را بر آن داشته تا در نگرش خود به چین فعال‌تر شوند. می توان استدلال کرد که واشنگتن به صراحت قصد خود را برای قطع کامل روابط با چین ابراز نکرده است، بنابراین چگونه می تواند شرکای خود را برای قطع ارتباط با چین تحت فشار قرار دهد؟ بدیهی است که این امر متناقض و غیر منطقی است.

حتی اگر ایالات متحده آمریکا به طور مداوم بر متحدان خود، به ویژه کشورهای پنج چشم فشار اورد، هیچ کشوری به طور کامل از منافع خود غافل نخواهد شد. استرالیا که به عنوان پیشتاز جنگ صلیبی آمریکا علیه چین عمل کرده است، به دنبال بهبود روابط با چین است

حتی اگر ایالات متحده آمریکا به طور مداوم بر متحدان خود، به ویژه کشورهای پنج چشم فشار اورد، هیچ کشوری به طور کامل از منافع خود غافل نخواهد شد. استرالیا که به عنوان پیشتاز جنگ صلیبی آمریکا علیه چین عمل کرده است، به دنبال بهبود روابط با چین است. نخست وزیر استرالیا تایید کرد که دیدار با رئیس جمهور چین مثبت و سازنده بوده است.

با توجه به این واقعیت که وضعیت در منطقه آسیا-اقیانوسیه هنوز با عناصر بی ثباتی و عدم اطمینان مشخص می شود، نمی توان احتمال عقب نشینی در سیاست استرالیا در قبال چین را رد کرد. علاوه بر این، رهبران چین و ژاپن به طور رسمی در جریان بیست و نهمین نشست رهبران اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) در بانکوک، اولین بار در تقریباً سه سال گذشته، با یکدیگر ملاقات کردند.

ژاپن به‌عنوان مهم‌ترین متحد آمریکا در منطقه آسیا-اقیانوسیه، قدم به قدم آمریکا را دنبال می‌کند و باعث ایجاد پیچ‌های مختلف در روابط این کشور با چین شده است. با این حال، توسعه اقتصادی آینده ژاپن و تعدیل مجدد استراتژیک را نمی توان از گفتگو با چین جدا کرد.

به طور کلی، متحدان آمریکا محاسبات روشنی برای منافع خود دارند. آنها سیاست خارجی خود را بر اساس منافع خود تنظیم می کنند، حتی اگر دارای منافع استراتژیک خاصی با ایالات متحده آمریکا باشند. مهمتر از همه، آنها روابط نزدیک اقتصادی و تجاری با چین دارند. وقتی صحبت از منافع نظامی به میان می آید، متحدان کورکورانه به اردوگاه ایالات متحده نمی پیوندند، به ویژه اگر تنش ها به یک درگیری نظامی تبدیل شود. سیستم اتحاد ایالات متحده آمریکا آهنین نیست و بازسازی ائتلاف چند ملیتی مانند ائتلاف هشت ملت برای مهار چین دیگر برای ایالات متحده غیرممکن است.

به گفته «لو شیانگ»، محقق آکادمی علوم اجتماعی چین، افزایش قدرت ایالات متحده آمریکا در حال کند شدن است، زیرا واشنگتن آگاه است که فشار بیش از حد به متحدانش تنها باعث گرایش آنها به چین می شود. به جای اینکه بگوییم متحدان آمریکا به دنبال تعادل جدیدی بین چین و آمریکا هستند، بهتر است بگوییم که خود آمریکا باید بین هدف ژئوپلیتیک خود و واقعیت ژئوپلیتیکی تعادل پیدا کند.

به گفته «لو شیانگ»، محقق آکادمی علوم اجتماعی چین، افزایش قدرت ایالات متحده آمریکا در حال کند شدن است، زیرا واشنگتن آگاه است که فشار بیش از حد به متحدانش تنها باعث گرایش آنها به چین می شود. به جای اینکه بگوییم متحدان آمریکا به دنبال تعادل جدیدی بین چین و آمریکا هستند، بهتر است بگوییم که خود آمریکا باید بین هدف ژئوپلیتیک خود و واقعیت ژئوپلیتیکی تعادل پیدا کند.

اکنون ارزش ها و ایدئولوژی آمریکایی در واقع جذابیت خود را در عرصه بین المللی از دست می دهد. جهان با ارزش ها و نظام های مختلف غنی شده است. اکثریت قریب به اتفاق کشورها این موضوع را به رسمیت می شناسند، که تأثیر زیادی بر دیپلماسی ارزش محور ایالات متحده آمریکا خواهد داشت. چین ظرفیت یک قدرت بزرگ بودن را دارد. اگر ایالات متحده آمریکا و متحدانش چین را بر سر منافع اصلی به چالش نکشند، چین مؤدبانه و صمیمانه به آن‌ها زمان می‌دهد تا بیایند و منتظر همکاری‌های بیشتر در آینده باشند.

کد خبر: ۱۹۰٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha