۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
برنجکاران خسته و کارخانه داران ورشکسته؛ تکرار بلای پنبه بر سر برنج
بازار گزارش می‌دهد؛

برنجکاران خسته و کارخانه داران ورشکسته؛ تکرار بلای پنبه بر سر برنج

ساری- دپوی هزاران تن برنج در انبارها کشاورزان و شالیکاران استان را دلزده کرد و کارخانه و شالیکوبی داران را به مرز ورشکستگی کشانده است.

بازار؛ گروه استان ها: با گذشت چند ماه از برداشت برنج، به دلیل واردات بی رویه و پایین بودن قیمت و رکود، مقادیر قابل توجهی برنج در انبارها و شالیکوبی های مازندران دپو شده است و این وضعیت نه تنها مایه دلزدگی شالیکاران شده بلکه چرخ شالیکوبی ها را از رونق انداخته است.

مازندران سالانه بیش از یک میلیون تن برنج سفید کشور را تولید و تامین می کند و نرخ ارقام برنج در استان به نسبت هزینه های بالای تولید پایین است و هزینه های آنان را تامین نمی کند.

کشاورزان و کارخانه داران معضل اصلی را دخالت نادرست دولت در بازرگانی و تنظیم بازار می دانند و ریشه مشکلات را ناشی از سیاسیت های نابجا ومقطعی بیان می کنند. حسین اکبری عضو شورای مرکزی سیاست گذاری خانه کشاورز کشور با اظهار این که قیمت پایین برنج پاسخگوی هزینه های تولید این محصول نیست، اظهار داشت: یک کشاورز حرفه ای هستم و در تمام زمینه ها تولید می کنم ولی نرخ برنج کفایت هزینه ها را نمی کند.

دخالت دولت اوضاع را خراب کرد

وی با بیان این که بلایی که بر سر پنبه و دانه های روغنی آمد بر سر برنج در حال تکرار است، گفت: هرجا دولت برای تنظیم بازار محصولات کشاوری پاگذاشت اوضاع را خراب کرد و به مشکل برخوردیم.

وی که دارای ۱۰۰ هکتار شالیزار در روستای حسین آباد بهشهر افزود: زمانی که دولت وارد نمی شد برنجکار به راحتی با شالیکوبی دار و کارخانه دار وارد بازرگانی و فروش محصول می شود اما به محض دخالت دولت، همه چیز به هم می ریزد و هزینه های تولید را بسیار بالا برده است.

برنجکاران خسته و کارخانه داران ورشکسته؛ تکرار بلای پنبه بر سر برنج

اکبری بابیان این که دولت روی سبد کشاورزی انگشت گذاشته و توزیع بازرگانی آن را متوقف کرده است، گفت: آن وقت دولت معی تنظیم بازار برنج است و کشاورز از قیمت تعیین شده راضی نیست زیرا هزینه های آنان را تامین نمی کند.

دبیرخانه کشاورز مازندران با عنوان این که قیمت تعیین شده برنج عادلانه نیست، گفت: کشاورز با شالیکوبی داران خیلی راحت کار می کردند اما یکسری از جمله دولت به میدان آمدند و تعادل را برهم ریختند و با ایجاد رانت، بازار را متشنج کردند و کشاورز و شالیکوبی دار را مقابل هم قرار دادند.

کشاورز با شالیکوبی داران خیلی راحت کار می کردند اما یکسری از جمله دولت به میدان آمدند و تعادل را برهم ریختند و با ایجاد رانت، بازار را متشنج کردند و کشاورز و شالیکوبی دار را مقابل هم قرار دادند

حال و روز شالیکوبی داران نیز از بی رونق بازار برنج بد است و رکود سبب خاموشی چراغ بسیاری از کارخانه ها شده کارگران آن بیکار شدند. سید تقی جعفریان شالیکوبی دار مازندرانی با باشاره به این که شالیکوبی داران بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کردند، افزود: شالیکوبی داران برای حمایت از کشاور سرمایه گذاری و اقدام به خرید محصولات کردند ولی اکنون به دلیل سیاست های نادرست در حال نابودشدن هستند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که هرچه کشاورز و شالیکوبی دار با هم دوست و کنار هم باشند، بهتر موفق می شوند، افزود: امروز کشاورز از بدبختی های ما چوب خورده است و هیچ فروشگاه و دستگاهی برنج آن را خریداری نمی کند.

وی با اظهار این که برای اولین بار چندسال قبل برنج طارم از کشاورزان خریداری شده بود، گفت: سال قبل به رغم آن که کاهش ۴۰ درصدی تولید داشتیم اما متولیان از افزایش تولید خبر دادند که در نهایت به بازار لطمه وارد شد.

وی افزایش نرخ ارز را از دیگر مسائل بیان کرد و گفت: از بین رفتن ارزش و پول ملی از دیگر مسائل است و دولت که اقدام به کشت قراردادی کرد اکنون نتیجه آن را ببیند و این طرح موفق نبوده است.

برنج پرمحصول خریداری شود

جعفریان یادآور شد: باید خرید برنج پرمحصول در دستور کار قرار گیرد و به صورت تضمینی وارد عرصه خرید شود تا کارخانه ها از ورشکستگی نجات یابند زیرا اگر وضعیت کنونی ادامه یابد درب بسیاری از کارخانه ها بسته می شود.

وی با تاکید براین که تصمیمات واقعی گرفته شود، خواستار آن شد تا استاندار و مسئولان پای کارایند برای بازار برنج را مدیریت کنند.

اکبریان دیگر شالیکوبی دار مازندرانی نیز خواستار توجه به بازرگانی و فروش برنج شد و گفت: در تولید برنج مشکلی نداریم اما شالیکوبی دار و برنج فروش با مشکل روبرو هستند و کارخانه دار هرسال مجبور است دستگاه سورت یا ماشین زیرپایش را بفروشد تا هزینه ها را تامین کند.

وی با بیان این که اکنون کارخانه دار چیزی برای فروش ندارد، گفت: راه برون رفت این که سازمان برنج داشته باشیم و در حال حاضر تفرقه ای در بازار برنج ایجاد شد.

بخشنامه ها و نرخ های دستوری دولت مهمترین مشکل فراروی بازرگانی برنج تلقی می شود و این بخشنامه ها، فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای را از خرید محصولات محلی استان منع کرده و میدان را به محصولات خارجی داده است.

بخشنامه های دستوری شالیکوبی داران را نابود کرده است

اسماعیل یزدان پناه رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی مازندران با بیان این که درزنجیره ارزش تولید از کشاورز تا کارخانه دار وجود دارد، گفت: هنوز فروشگاه های زنجیره ای برای خرید محصول مانع وجود بخشنامه دستوری ۶۵ هزار تومانی را طرح می کنند و برای خرید هراس دارند.

برنجکاران خسته و کارخانه داران ورشکسته؛ تکرار بلای پنبه بر سر برنج

وی با بیان این که بخشنامه دستوری برنج و شالیکوبی داران را به نابودی کشانده است، گفت: کشاورزان چوب اشتباه مسئولان را می خوردند.

اسماعیل یزدان پناه با اظهار این که سال قبل برنج حالت تعزیراتی پیدا کرد و شرکت ها و فروشگاه های زنجیره ای جریمه های سنگینی شدند، افزود: امسال و در پی قیمت های دستوری، فروشگاه ها و شرکت ها به سمت خرید برنج داخلی نیامدند و از خیر آن گذشتند.

وی گفت: با گذشت ماه ها از برداشت، هنوز بازار برنج رونق نگرفت و شرکت ها و ادارات از برنج خارجی استفاده می کنند و به سمت برنج داخلی نیامدند و این مسئله سبب شده تا برخی شالیکوبی ها با ورشکستگی روبرو شوند.

وی با اظهار این که همانند سال قبل برنج گران نمی شود به افزایش تولید برنج اشاره کرد و گفت: همچنین ۸۰۰ هزار تن برنج وارد شد و ۶۰۰ هزار تن در نوبت واردات است و این مسائل سبب می شود تا برنج گران نشود.

یزدان پناه خواستار برنامه ریزی و ارائه راهکارها برای حل معضل رکود بازار برنج شد و گفت: باید وزارتخانه در سطح ملی برای مدیریت بازار برنامه ریزی داشته باشد.

وی با بیان این که برنج خود را مفت می فرلوشم و نمی دانیم آیا شش ماه بعد پول آن را دریافت می کنیم یا خیر، گفت: باید از حال وروز برنج دفاع شود.

رکود بازار برنج و ثبات نداشتن قیمت ها سبب شده حجم زیادی از دسترنج و محصول کشاورزان در انبارها باقی ماند و این مسئله سبب جولان دلالان برای خرید برنج با قیمت ناچیز از کشاورزان شده است. مازندران روزگاری مهد پنبه ایران بود و به دلیل اعمال سیاست های نادرست و پایین بودن قیمت، سطح پنبه زارهای آن آب رفت و چنین خطری شالیزارهای استان را هم نشانه گرفته است.

کد خبر: ۱۹۰٬۸۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 26
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نوری IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      5 2
      کجایی قیمت برنج ایرانی پایین
    • بی نام IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      9 8
      همیشه باید کارهای دولت در جهت سود به کارخونه دار باشه؟ برنجکار یه ذره قیمتش رو پایین بیاره تا مردم هم برنج ایرانی مصرف کنند هر روز قیمتشون رو میبرن بالاتر .یکی از کارهای اساسی و خوب دولت همین وارد کردن برنج بود که به قشر متوسط به پایین خیلی کمک کرد . برنج نیمدونه ایرانی رو پنجاه هزار تومن میدن چه خبره!
      • محمد CA ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
        4 1
        اینک هزینه کاشت چندین برابر شده کود و سم هفت برابر قیمت پیدا کرده نرخ شالیکوبی سه برابر شده رو کی باید پرداخت کنه؟ کشاورز با این هزینه ها کیلویی حدود چهل تومن براش میمونه ،چطور گوشت کیلویی ۲۵۰ تومنی رو میخرین معترض نمیشین؟
      • حميد IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
        0 2
        بیا من کیلویی 32تومن بهت بدم
    • مجیددرویشی IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      14 6
      ودر این بین هیچکس از مصرف کننده حرفی نمی زند.. پارسال ۱۰۰کیلوبدنج فجرسوزنی ازکشاورز گرفتم کیلویی ۳۴۰۰۰تومان وامسال همون برنج رو کیلویی ۶۸۰۰۰تومان چه خبرمگر؟؟؟ قیمت ۱۰۰درصد افزایش نسبت به پارسال داشته...مگر ما چقدر حقوقمان بالا رفته ؟؟؟ کار دولت در امور دیگر رو نمیدانم ولی در تنظیم هرچه بوده برای ما بعنوان مصرف کننده پیامدخوشایندی نداشته... کشت بی رویه بخاطرسودبیشتر و فاجعه حفرچاه های غیرقانونی میشودنتیجه وضع موجود و بحران کم آبی وتولیدبی رویه والی آخر
    • حسین IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      20 3
      از بس گران است. برنج کاران در دام دلالان افتادند ومزه گران فروختن به دلالان زیر دندان هاشان مانده و ودلالان دیگر حاضر به گران خریدن ندارند. وبرنج کاران هم حاضر نیستند برنج را ارزان تر وارد بازار کنند
    • شهروند بازنشسته US ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      16 3
      این تحلیل درستی نیست . قیمت برنج گیلان در زمان برداشت ( شهریور ماه ) بطور متوط ۱۰۰ بوده که در مقایسه با قیمت متوسط سال گذشته ( شهریور ) که ۵۰ هزار تومان بوده ، تقریبا" ۱۰۰ درصد رشد داشته است ، حال آنکه درآمد سایر اقشار ، علی الخصوص کارگران و کارمندان و بازنشسته ها این میزان رشد نکرده است . اتقاقا" اگر دولت در این زمینه اقدام نمی کرد و برنج وارد نمی کرد چه بسا قیمت برنج ملی نسبت به قیمت مشابه سال گذشته ۲ تا ۲.۵ برابر می شد . به نظرم اگر برنج کاران و کارخانه داران قدری قیمت را کاهش دهند و کالای خود را با قیمت منصفانه ارایه کنند ، مشکلات خودشان را بهتر حل می کنند زیرا درآمد مردم کشش چنین قیمتیهایی را ندارد
    • ناشناس IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      18 3
      ارزانتر حساب کنید تا مشتری بخرد
    • بی نان IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      14 3
      سلام رکود میگه چی وقتی برنج شده کیلویی صدتومن کمتربدین تا انبار نش چه خبر
    • مرتضی IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      2 0
      آب خوردن گیر نمی یاد حرف زراعت برنج هست
    • خودمم IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      3 2
      بنطرم برنج کیلویی ۸۰هزار تومان به بالا غیر معقوله و مردم قدرت خرید ندارن بهتره کشاورزا و دلالها یه فکر اساسی واسه قیمت برنج بکنن دولت هم باید برنج وارد کنه چون معاش مردم بخطر میافته ضمن اینکه برنج خیلی آب مصرف میکنه و ما در کشور مشکل شدید آب داریم که توجیه نداره کشت این محصول
    • جعفر IR ۰۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
      2 1
      خداوکیلی کارخانه های برنجکوبی باید ازابن هم بدتر ورشکسته بشن.دولت تو قضیه برنج سیاست خوبی و اتخاذ کرد وبااین سیاست درست واردات برنج سفره فقرا را حفظ کرد.همین دلالان به ظاهر کارخانه برنجکوبی که برنج را احتکار کرده بودند تا پوست ملت وبکنند.
      • علی آذرافشان IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
        1 0
        اتفاقا برنجهای ایرانی خیلی ارزان هستش قیمت برنج هاشمی باید۲۰۰هزارتومان باشه درمقابل این گرونیهای قندچای روغن طلا لباس نان وادوات کشاورزی ماشین آلات وووووو
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
      4 0
      وقتی یهو برنج از کیلویی ۳۵ هزار تومن پارسال به کیلویی ۱۲۰ هزار تومن امسال رسیده کی قدرت خرید داره .مگه آدمای پولدار .اون ضعیفتر ها خوب میرن برنج ارزون می‌خرن. خوب مینطوریم برنج رو دستشون میمونه شمالی ها چون کسی نمیتونه بخره
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
      4 0
      خودکرده را تدبیر نیست .... بعضی از کشاورزان میخواستند دلال ها را دور بزنند ! و عامل گرانی برنج شدند . مگه میشه ظرف مدت یک و دوماه قیمت برنج از ۴۰ هزار تومان به ۱۳۰ هزار تومان برسه !؟ طمع فروش برنج با قیمت بالاتر باعث این شد که متقاضی برنج کم شود
    • حسن IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
      1 0
      توهمه موارد جنس مشابهه داخلی واردات نمیشه الا پنبه و برنج
    • صابر IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
      2 1
      این وسط یه نفر به فکر مصرف کننده بدبخت نیست. پدر خانوم خود من زمین شالی داره استان گلستان. قیمت برنج تو یکسال شده بیشتر از ۲برابر مردم از کجا بیارن. سال پیش که دلال پول حسابی بهتون داد یادتون نمیاد ? حالا که دلال هم خریدار نیست. گلایه میکنید. از این ور هم به پول زیاد عادت کردید و به قیمت پایین قانع نیستید. اول از همه باید مصرف کننده رو در نظر گرفت تا خدا خیر و برکت بده. یاحق
    • ببخشید IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
      0 0
      برنج ایرانی رو به غیر از ایرانی کس دیگری نمی خره حالا چیکار کنیم قدرت خرید مردم کمه
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
      0 0
      والا وقتی عطر وبوی برنج ایرانی را میلینی چطور میشه خارجی خورد واقعا؟ اما محبوریم جون برنج ایرانی خودمون گرونه چکار کنیم دلم برای کشورم میسوزه بخدا
    • حسن بناپور IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
      2 0
      شما که از درد کشاورز خبر نداری از هزینه ها واز دستمزد کارگر فصلی از قیمت سم و کود خبر نداری از قیمت ادوات کشاورزی. در زمینی کا قیمتش میلیارد تومن هست درآمد 100 میلیونی باید داشته باشی همه چیز گرون شده کشاورز همیشه تو سری خور سیاست دولت بوده با کشاورزی تو زمین 4هکتاری نمیتونی خرج چند ماه زندگیو دربیاری
    • کشاورز بدبخت IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
      0 0
      ماکشاورزا فقط هزینه کشاورزی نداریم خرج زندگی وبچه دانشجو دختر دمبخت هم داریم خداکنه هزینه کشاورزی پایین بیادتا خرج ودخل ماهم به هم بخوره
    • شاهین IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
      1 1
      برنج بالا میره صدای مردم در میاد،،ارزان میشه صدای مردم کشاورز بالا میره،،البته برنج نسبت به ارزش غذای که دارد خیلی هم بالاست،خیلی هم گران هست،گوشت بالامیره صدای مردم در میاد.ارزان میشه صدای مردم دامدار بالا میره #مردم از همه قشرقدیما به سود کم قانع بودن الان طرف به سود100%درصد هم قانع نیست این واقعیت بازار امروز است،،قدیم طرف ۵۰سال کارخانه دار بود نمی تونست یک سالن اضافه کنه الان هرسال کارخانه اش را دوبرابر میکنه بازم ناراضی هست همیشه ناله میکنه،،پس هیچکس ضرر نمیکنه همه شدن طمعه کار،،این حرفا هم که کارخانه دارا وکشاورزا ضرر کردن حرف مزخرفی بیش نیست،،طرف به سود کم قانع نیست وسلام،،این حاصل 30سال تجربه من در بازارهای گوناگونه،،از خواربار گرفته فرش و پوشاک وماشین و.....
    • Aliarchi IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
      0 0
      خوب قیمت رو بیارن پایین تا بتونن بفروشن چطور وقتی تقاضا بالا میره میگن قیمت بازار رو عرضه و تقاضا ایجاد میکنه حالا که عرضه بخاطر برنج وارداتی زیاد شده پس به همون قانون عرضه و تقاضا قیمت رو کاهش بدن تا مشتری پسند بشه اتفاقا دولت این واردات رو انجام داده تا افزایش بی رویه قیمت رو بگیره البته فیمت الانم انچنان پایین نیامده نکته دیگر اینکه دوستان شالیکار و دلالان برنج تصمیم داشتن امسال برنج رو با قیمت ۱۸۰ تا ۲۰۰ تومن عرضه کنند که با واردات تیرشون به سنگ خورد و مجبورن با همون قیمت ۹۰ تا ۱۲۰ بفروشن البته فعلا که معلومه احتکار کردن و قصد فروش رو ندارن
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
      0 0
      مردم قدرت خرید ندارند ودرآمد ها بسیار کم شده در صورتی که برنج صددرصد گران شده چه خبره نکنه فکر کردید که شما هرچقدر که می خواهید قراره مردم بخرند قدرت خرید نیست بگذارید همچنان در انبار بماند قیمت معقول با توجه به همه گرانیها همان ۶۸هزار است
    • کشاورز ورشکسته IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      1 2
      منی که کل دارایم و محل کسب کارم برنج الان یک کیلو نتوتستم بفروشم امیدی برای کشت برنج دوباره ندارم تو فکر فروش زمین افتادم در ضمن دوستی میاد برنج گرونه تو بیا از من کشاورز برنج خالصطارم بخر لیاقت شما برنج دلاله ترکیب طارم روشنی و فجره نه هاشمی خالص
    • علی IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      1 3
      خواستم بگم مرد باش اگه کارخونه دار یا کشاورزی که شب روز کار کرده عرق ریخته شیش ما دوییده کود وسم وآزاد،از تاجر پول سودی قرض کرده دخترش دم بخته شرمنده خانوادشه باشی هم اینو میگی