۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
استاندارد واردات الزامات بخش کشاورزی ایران، ۱۰برابر سختگیرانه تر از اروپا و آمریکاست
رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفتگو با بازار:

استاندارد واردات الزامات بخش کشاورزی ایران، ۱۰برابر سختگیرانه تر از اروپا و آمریکاست

هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه استاندارد واردات الزامات بخش کشاورزی سختگیرانه تر از استاندارد اروپا و آمریکا است، گفت: برای داشتن تولیدی پایدار باید از تحقیقات کشورهای دیگر استفاده کرد.

بازار؛ گروه کشاورزی: با افزایش جمعیت جهان و ضرورت تامین غذای این جمعیت، بحث تامین امنیت غذایی در سراسر کشورها بیش از گذشته مطرح است و در این بین بیش از هر عامل دیگری روی پایداری تولید تاکید می شود. چرا که کارشناسان معتقدند داشتن تولیدی پایدار خود به معنا تامین شدن امنیت غذایی هر کشوری محسوب می شود.

در تولید پایدار نوسان تولید نهایت باید ۱۰درصد باشد

عطا هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور معتقد است تولید پایدار نیازمند الزاماتی است که چندان فراهم نیست. وی می گوید تولید پایدار به این معنا است که وابسته به شرایط مکانی یا آب و هوایی و زمانی نباشد و دائم تولید در تمامی محصولات یک سقف داشته باشد تا بتوانیم روی آن تکیه کنیم. نه اینکه بر فرض یک سال در یک محصول یک میلیون تن تولید داشته باشیم و سال بعد به ۱۰۰هزار تن برسد و در سالهای مختلف نوسان داشته باشد چون این نوع تولید مقطعی است و پایدار نیست.

هاشمی با بیان اینکه برای تولید پایدار که رکن اساسی خودکفایی و امنیت غذایی است یکسری الزامات وجود دارد، افزود: در حقیقت برای داشتن تولیدی پایدار شرایط باید به نحوی باشد که نهایت نوسان تولید ۱۰درصد باشد و نوسانات شدید در تولید ایجاد نشود.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین تولید پایدار مستلزم فراهم بودن یکسری الزامات و شرایط است که این الزامات بستگی به قیمت خوب محصولات کشاورزی و همچنین به فراهم کردن نهاده های لازم در بخش کشاورزی بستگی دارد.

این مقام مسئول افزود: از سوی دیگر پایداری تولید در گروی فراهم کردن نقدینگی تولیدکنندگان و همچنین انجام تحقیقات و ارائه نوآوری ها است.

هاشمی تاکید کرد: در حال حاضر برای حفظ تولید پایدار در برخی از محصولات به خصوص در مورد بذر آن مشکل داریم؛ در واقع باید بذرها و نهال های مناسبی در بحث زراعت و باغبانی داشته باشیم که بتواند راندمان ما را در واحد سطح بالا ببرد.

تولید پایدار ارتباط مستقیمی با جیب کشاورز و تامین معیشت جامعه کشاورزی دارد

وی افزود: در کنار آن الزامات دیگری نیز دارد مثل کود، سموم، تسهیلات بانک، بیمه، نحوه خرید محصولات و غیره که باید از پیش تدارک دیده شده باشد.

هاشمی تاکید داشت: علاوه بر این در یک کلمه می توان گفت تولید پایدار به جیب کشاورز بستگی دارد که زندگی اش تامین شود. دوم تحقیقات علمی و دیگر الزامات لازم در خصوص تولید باید روی روال انجام شود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور همچنین در پاسخ به این سوال که در بحث تحقیقات در راستای داشتن تولیدی پایدار، کشور ما در چه مرحله ای است گفت: به نظر بنده در بحث تحقیقات نباید در چارچوب کشور فکر کنیم الان دنیای علم است و یک دهکده جهانی تشکیل است. بنابراین اگر خود را در داخل محدوده جغرافیایی کشور خود محبوس و محدود کنیم که در مورد هر چیزی خود تحقیق کنیم و به دست بیاوریم هم زمانبر است و هم ممکن است به آن نرسیم.

استاندارد واردات الزامات بخش کشاورزی کشور ۱۰برابر سختگیرانه تر از استانداردهای اروپایی و آمریکایی است

وی تصریح کرد: به عنوان مثال الان بذرها و واریته های بسیار مناسبی در کل جهان وجود دارد که روی آن کار شده و نیاز نیست مجددا روی آن کار کنیم. بنابراین برای داشتن تولیدی پایدار در خصوص واردات نهاده ها، بذر و سایر الزامات بخش کشاورزی نباید زیاد سختگیری کنیم.

هاشمی افزود: با این وجود الان استانداردهای واردات این الزامات ضروری ۱۰برابر سختگیرانه تر از استانداردهای وارداتی کشورهای اروپایی و آمریکایی است! به عبارت دیگر سختگیری به قدری وجود دارد که ما بهترین بذر را نمی توانیم وارد کنیم و از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: درست است که در این حوزه ها در داخل کشور پیشرفت داشته ایم اما این نمی تواند همه جانبه باشد باید در خصوص استفاده از فناوری، تکنولوژی، بذر مناسب و همچنین تحقیقات مربوطه از تحقیقات کشورهای پیشرفته استفاده کنیم.

کد خبر: ۱۹۰٬۷۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha