۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۹
ثبات نسبی در نرخ جفت ارز دلار به لیر ترکیه| روند کلی نرخ همچنان صعودی است
تحلیل بازار فارکس؛

ثبات نسبی در نرخ جفت ارز دلار به لیر ترکیه| روند کلی نرخ همچنان صعودی است

با نگاهی گذرا به نمودار هفتگی قیمت، متوجه خواهیم شد که نرخ برابری USD/TRY طی چند ماه گذشته در یک روند صعودی قوی قرار داشته و با اینحال، طی روزهای گذشته به ثبات موقت دست یافته است.

به گزارش بازار؛ لیر ترکیه طی چند ماه گذشته همچنان در بازار فارکس ضعیف عمل کرده که نشان دهنده وضعیت نامناسب اقتصاد ترکیه است. به همین دلیل، نرخ مبادله دلار به لیر ترکیه (USD/TRY) صبح روز سه شنبه در محدوده ۱۸.۶۰ معامله می شود. همچنین نرخ برابری لیر ترکیه به پوند انگلیس در ۰.۰۴۴۳ و به همین ترتیب، لیر به یورو در ۰.۰۵۱۲ قرار دارد که حدود ۷۰ درصد کمتر از بالاترین سطح خود در سال ۲۰۲۰ بود.

آیا وضعیت لیر ترکیه بهبود خواهد یافت؟
لیر ترکیه بدترین ارز در بازارهای نوظهور طی چند سال گذشته بوده است. ارزش پول رسمی ترکیه طی پنج سال گذشته ۷۵ درصد در برابر یورو کاهش یافته است. در همین دوره، این ارز در برابر پوند انگلیس و دلار آمریکا ۸۰ درصد سقوط کرده است. اما باید بدانیم که سقوط لیر به چند دهه گذشته باز می گردد و این ریزش مربوط به سال های گذشته نیست.

قیمت جفت ارز USD/TRY به دلیل اقدامات بانک مرکزی ترکیه (CBRT) افزایش یافته است. برخلاف سایر بانک‌های مرکزی، بانک مرکزی ترکیه مستقل نبوده و رئیس جمهور این اختیار را دارد که بنا بر تشخیص خود، مقامات این بانک را را استخدام و اخراج نماید. نکته دیگر و حائز اهمیت در خصوص بانک مرکزی ترکیه، مخالفت شدید رجب طیب اردوغان با افزایش نرخ بهره بانکی است که این موضوع در زمان شکل گیری تورم گسترده در این کشور طی یک سال اخیر به خوبی خودنمایی کرده و منجر به کاهش ارزش لیر شده است.

اما حرکت عجیب تر اینکه بانک مرکزی ترکیه در سال ۲۰۲۱، نرخ بهره بانکی را به جای افزایش در راستای کنترل تورم، از ۲۰ درصد به ۰.۵ درصد کاهش داده و همچنان نیز در صدد کاهش بیشتر این نرخ است. آخرین کاهش نرخ بهره در هفته گذشته رخ داد و بانک مرکزی طبق انتظارات از پیش تعیین شده کارشناسان، نرخ بهره بانکی را ۵۰ واحد پایه کاهش داد. در نتیجه، نرخ های پایین بهره بانکی منجر به کاهش علاقه عمومی برای خرید لیر و در نتیجه رشد نقدینگی در بازار شده که نتیجه آن چیزی جز شدت گرفتن تورم نبوده است.

البته باید بدانیم که بانک مرکزی ترکیه، از ضعف لیر برای تقویت ذخایر طلای خود استفاده کرده است. به طوریکه ذخایر طلای این بانک به بیش از ۴۷۵ تن رسیده که بالاترین سطح طی بیش از ۲ سال گذشته است.

دولت ترکیه همچنین طی چند ماه گذشته به بزرگترین خریدار طلا تبدیل شده و همچنین چندین قرارداد سوآپ ارزی با کشورهایی مانند چین، امارات و عربستان سعودی منعقد کرده است.

پیش بینی نرخ جفت ارز دلار به لیر ترکیه

ثبات نسبی در نرخ جفت ارز دلار به لیر ترکیه| روند کلی نرخ همچنان صعودی است


با نگاهی گذرا به نمودار هفتگی قیمت، متوجه خواهیم شد که نرخ برابری USD/TRY طی چند ماه گذشته در یک روند صعودی قوی قرار داشته است. لازم به ذکر است که این جفت در حال حاضر، روی نقطه مقاومت کلیدی ۱۸.۸۰ گیر افتاده که بالاترین رکورد تاریخ محسوب می شود. نرخ جفت ارز مذکور همچنین اندکی بالاتر از میانگین های متحرک در حال حرکت بوده و شاخص قدرت نسبی (RSI) بالاتر از سطح خرید بیش از حد قرار دارد.

بنابراین، نرخ برابری دلار به لیر ترکیه احتمالا طی روزهای آینده در این محدوده باقی خواهد ماند. حرکت بالای ۱۸.۹۰ به معنای برتری گاوها خواهد بود که احتمال افزایش آن تا ۲۰ را فراهم می کند. از طرف دیگر، سقوط به زیر ۱۸ نشانه نزولی شدن روند نرخ این جفت ارز خواهد بود.

کد خبر: ۱۹۰٬۷۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha