۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
چالش تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه از بورس| تحریم ها هزینه های ما را چند برابر کرده است
یک تولید کننده سیم و کابل در گفتگو با بازار:

چالش تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه از بورس| تحریم ها هزینه های ما را چند برابر کرده است

عبیدی یکی از فعالان صنعت سیم و کابل برق با بیان اینکه هزینه های حمل و نقل تولیدکنندگان ایرانی حدود ۳۰ درصد بیشتر از رقیب ترک آنهاست، گفت: بیشترین مشکل ما امروز تامین مواد اولیه به خصوص مس است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: تحریم ها شرایط سختی را برای تولیدکنندگان سیم و کابل ایجاد کرده است. تولیدکنندگان این صنعت مدعی اند تحریم ها دست ایران را از بسیاری از بازارهای جهانی کوتاه کرده هزینه مضاعفی را به آنها تحمیل کرده و در اکثر مواقع پول‌ هایشان را با صرف هزینه و زمان زیادی آزاد می‌کنند. با این وجود سیاست گذاری در داخل هم به نوعی تشدید کننده مشکلات خارجی بوده و تولیدکنندگان در کشوری همچون ایران با این همه منابع عظیم در بسیاری مواقع در تامین مواد اولیه خود با چالش مواجه هستند.

محمد جعفر عبیدی مدیر بخش صادراتی یکی از شرکت های تولید کننده سیم و کابل در اینباره به بازار می گوید: هم اکنون کیفیت محصولات ما در مقایسه با تولیدات ترکیه یا عربستان وضعیت بهتری داشته و از مزیت رقابتی خوبی به لحاظ کیفی برخوردار هستیم. البته به شرطی که تامین مواد اولیه به موقع صورت گیرد و خطوط تولید ما را دچار چالش نکند. او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به تاثیرات جنگ روسیه و اوکراین بر صادرکنندگان سیم و کابل اشاره داشت و گفت: هزینه های حمل و نقل ما حدود ۳۰ درصد گران تر از کشوری همچون ترکیه است. متن کامل گفتگوی بازار با محمد جعفر عبیدی مدیر بخش صادراتی یکی از شرکت های تولید کننده سیم و کابل را در ادامه می خوانید:

*روس ها یکی از کشورهای مطرح در زمینه تولید محصولات فولادی محسوب می شوند. با این اوصاف آیا جنگ روسیه و اوکراین تاثیری در صادرات شما ایجاد کرده است؟

از آنجایی که بخشی از تولیدات ما از مسیر اوکراین به لهستان صادر می شد، بعد از جنگ هزینه های حمل و نقل ما افزایش یافته است. جدای از این رکودی که در بازارهای جهانی ایجاد شده، باعث کاهش صادرات ما در بازارهای صادراتی شده است.

*هزینه های حمل و نقل تا چه اندازه افزایش یافته است؟

اگر بخواهیم وضعیت خود را با کشوری همچون ترکیه مقایسه کنیم، می توان گفت که هزینه های ما حدود ۳۰ درصد بیشتر از آنهاست. البته هزینه های اضافی که ما در مقایسه با رقبایمان باید پرداخت کنیم تنها به همین مورد ختم نمی شود. تحریم سیستم بانکی از سال ۸۸ تا حالا هزینه اضافه زیادی را به ما تحمیل کرده است. این هزینه در برخی موارد حتی به ۲ درصد هم می رسد. ضمن اینکه بازارهای صادراتی نیز تعرفه های سنگینی را برای محصولات و تولیدات ما بسته اند.

*در حال حاضر عمده صادرات سیم و کابل به کدام کشورها صورت می گیرد؟

در کشورهایی که کسری برق زیادی وجود دارد و ساخت نیروگاه در آنها شتاب بیشتری دارد، تقاضای سیم و کابل هم بیشتر است. به همین دلیل عمده صادرات ما هم اکنون به کشورهایی همچون افغانستان و عراق صورت می گیرد. البته ترکمنستان و ارمنستان و گرجستان جز اهداف صادراتی ماست. اما همانطور که اشاره کردم بیشترین صادرات در شرایط فعلی با توجه با قراردادهایی که با وزارت برق عراق داریم، بیشتر به این کشور است. لازم به یادآوری است که امسال حدود ۵۰ درصد تولید خود را صادر کرده ایم.

*آیا تولیدات ایرانی قدرت رقابت با تولیدات سایر کشورها را دارد؟

هم اکنون کیفیت محصولات ما در مقایسه با تولیدات ترکیه یا عربستان وضعیت بهتری داشته و از مزیت رقابتی خوبی برخوردار هستیم. البته به شرطی که تامین مواد اولیه به موقع صورت گیرد و خطوط تولید ما را دچار چالش نکند. وقتی با کشورهایی مثل زیمنس کار می کنیم کیفیت محصولی که ارائه می کنیم به طور قطع در سطح بازارهای جهانی است.

اما متاسفانه گران بودن تامین اعتبار و سود بالای تسهیلات بانکی در کنار عدم بهره‌مندی از مزیت‌های اقتصادی به دلیل سیاست‌های نادرست حاکم بر اقتصاد مهم‌ترین مشکلات داخلی صادرکنندگان محسوب می‌شوند. در شرایطی که رقبای ترک و عربستانی ما عمدتا خطوط اعتباری بدون بهره دریافت می‌کنند، عملا شرکت‌های ایرانی در همان گام اول با وجود بهره‌های ۲۰ درصدی بانک‌ها، یک گام از رقبای خود عقب می‌افتند.

*بیشترین مشکل در تامین کدام مواد اولیه است؟

بیشترین مشکل ما امروز تامین مواد اولیه به خصوص مس است. مسئولین دولتی به خوبی می دانند که توسعه صادرات غیر نفتی در شرایط تحریمی تا چه اندازه حیاتی است. به هر حال تنها روزنه امید ما همین صادرات غیر نفتی است. بخش خصوصی بارها و بارها اعلام کرده که هیچ حمایت خاصی از دولت نمی خواهد. بخش های دولتی اگر در مسیر فعالیت ما سنگ اندازی نکنند، بزرگترین خدمت را به ما کرده اند. سایر مشکلات را ما خود به نوعی حل و فصل می کنیم.

*نیاز سالانه این صنعت به مس چقدر است؟

مصرف سالیانه مس در صنعت سیم و کابل ۱۲۰ هزار تن و مصرف آلومینیوم در این صنعت ۷۰ هزار تن در سال است. این میزان مصرف به راحتی قابل تامین است.

کد خبر: ۱۹۰٬۶۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha