۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
خروج از گرانی مسکن؛ قصه‌ای که سر دراز دارد
یادداشت؛

خروج از گرانی مسکن؛ قصه‌ای که سر دراز دارد

همدان - «تورم در بازار مسکن کنگر خورده و لنگرانداخته و خیال ندارد به یک لنگرگاه مطمئن و ارزان برسد.» این جمله سطری از یادداشت فاطمه بختیاری است که می‌خوانید.

فاطمه بختیاری*؛ بازار: این روزها گرانی و تورم از همه طرف زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار داده اما فشار مضاعفی که بر مستأجران علاوه بر گرانی کالاها و اجناس تحمیل‌شده گرانی مسکن و هزینه‌های بالای اجاره‌بها و رهن خانه است تا آنجا که بر اساس آنچه در بازار مشاهده می‌شود رهن و اجاره یک باب منزل و واحد مسکونی حتی در پایین‌ترین نقطه شهر هم برای عده‌ای محال به نظر می‌رسد.

جو حاکم در بازار گران مسکن نگاه به آینده را در نظر مستأجران تیره‌وتار کرده به‌طوری‌که هیچ چشم‌انداز روشنی را مقابل چشمان خود تصور نمی‌کنند چراکه با این اوضاع گرانی، خانه‌دار شدن بیشتر به یک معجزه شبیه است چون به فرض هم اگر حقوق و درآمد اقشار کم‌بضاعت بیشتر شود دیگر به درجه‌ای نمی‌رسد که بتوانند اضافه درآمد خود را برای خرید خانه کنار بگذارند.

دقیق که می‌شویم شرایطی که گرانی‌ها بر جامعه حاکم کرده‌اند سخت بوده و حق را باید به مردم بدهیم چراکه بر اساس آمار منتشرشده، قیمت کالاها و اجناسی چون روغن مایع (۲۸۹ درصد)، سیب‌زمینی (۱۵۳ درصد)، ماکارونی (۱۲۸ درصد)، رشته آش (۱۰۶ درصد)، رب گوجه‌فرنگی (۸۳ درصد)، قند (۸۱ درصد)، برنج (۱۳۸ درصد) و مرغ (با ۱۲۱ درصد) از مهرماه سال گذشته تا مهرماه سال جاری تصاعدی بوده است.

گرانی‌ها دامن‌گیر مایحتاج اولیه و ضروری مردم بوده و دیگر چه انتظاری از مسکن می‌توان داشت که آهن و سنگ و آجر است هرچند خود این مواد اولیه هم باقیمت‌های نجومی در بازار عرضه شده و به فروش می‌رسند.

البته گرانی اقلام ساختمانی هم با توجه به گرانی اجناس و کالاها پیش می‌رود و کسی که در عرضه مواد اولیه ساختمانی فعالیت می‌کند باید ته درآمدش از فروش چیزی باقی بماند که بتواند مایحتاج اولیه از قبیل روغن، قند، ماکارونی و دیگر اجناس و کالاها را تهیه کند.

چرخه گرانی‌ها زنجیروار به هم متصل هستند و تورم و گرانی یکی از آن‌ها تورم و گرانی دیگر اقلام و اجناس در بازار را رقم می‌زند

با تفاسیر عنوان‌شده کاملاً مشهود است که چرخه گرانی‌ها زنجیروار به هم متصل هستند و تورم و گرانی یکی از آن‌ها تورم و گرانی دیگر اقلام و اجناس در بازار را رقم می‌زند.

حال اگر سری به بنگاه‌های مشاوره املاک بزنیم کاملاً در جریان قیمت‌ها قرار می‌گیریم؛ گویا تورم در بازار مسکن کنگر خورده و لنگرانداخته و خیال ندارد به یک لنگرگاه مطمئن و ارزان برسد.

قیمت‌ها در بازار مسکن نشان می‌دهد رهن و اجاره در نقاط بالای شهر همدان آن‌چنان تصاعدی است که توان مالی کمتر مستأجری به گرد آن می‌رسد؛ به‌عنوان‌مثال رهن یک واحد مسکونی در نقطه خوش و آب‌وهوا و بقول معروف بالای شهر میلیاردی است و باوجوداینکه چند سال پیش می‌شد با رقم کمتر از این در آن نقطه یک واحد آپارتمان با امکانات کامل خریداری کرد ولی چنان قیمت‌ها نجومی بالا کشیده و پر نوسان شده که باید مبلغ خرید خانه در چند سال پیش را بابت رهن پرداخت کرد تا آنجا که هزینه خرید یک مسکن حدود ۱۰۰ متری در نقاط بالای شهر حتی تا رقم ۳۵ میلیارد تومان و بیشتر هم می‌رسد.

گذشته از این طرحی که در رابطه با واگذاری مسکن ملی آغازشده در نگاه اول طرح خوبی به نظر می‌رسد اما شاید امکان بهره‌مندی از مسکن ملی تنها برای عده‌ای فراهم باشد؛ مشکلی که در واگذاری مسکن ملی وجود دارد تزریق مداوم پول است و تا رسیدن به نقطه امن خانه‌دارشدن هزینه هنگفتی را بر دوش مستأجران تحمیل می‌کند که این امر برای تمامی اقشار امکان‌پذیر نیست.

گزارش‌ها و مصاحبه‌های میدانی از اقشار مختلف مبین این مطلب است که شاید عده‌ای با وام و قرض بتوانند مرحله اول پرداختی در رابطه با واگذاری مسکن ملی را داشته باشند اما در ادامه از پرداخت مبالغ دیگر بازمی‌مانند و مسئولین امر اگر پای صحبت‌های کارمند جز یا یک کارگر ساده با حقوق حداقلی و کمترین حقوق بنشینند متوجه خواهند شد که عده‌ای توان پرداخت رقم‌های در نظر گرفته‌شده را ندارند؛ به‌عنوان‌مثال کارگر و کارمند با هفت میلیون تومان درآمد و حقوق و این شرایط تورم و گرانی که از تخم‌مرغ گرفته تا مایحتاج ضروری دیگر حتی اگر قادر به تهیه مبلغ اولیه مسکن ملی هم باشد و مابقی مبلغ را هم با دریافت وام تهیه کنندآیا نباید به فکر بازپرداخت وام خود باشد؟ آن‌هم وام و تسهیلات ارزان‌قیمت نه بلکه وام‌هایی با سودهای بالا که توان بازپرداخت آن حتی غول‌های اقتصادی را هم زمین‌گیر می‌کند چه برسد به کارگر و کارمند ساده با حداقل درآمد و حقوق!

هنوز بعد از یک سال پروژه عظیم مسکن در قالب نهضت ملی در همدان عملیاتی و اجرایی نشده و دولت در طول یک سال گذشته تنها به کلنگ زنی پروژه‌ها بسنده کرده و فعلاً خبری از نهایی شدن پروژه‌ها نیست

البته قابل‌ذکر است که هنوز بعد از یک سال پروژه عظیم مسکن در قالب نهضت ملی در همدان عملیاتی و اجرایی نشده و دولت در طول یک سال گذشته تنها به کلنگ زنی پروژه‌ها بسنده کرده و فعلاً خبری از نهایی شدن پروژه‌ها نیست که همین تعلل در ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن نیز باعث شده طی یک سال مسکن گران و گران‌تر شود.

در این وادی یکی از راهکارهایی که می‌تواند در بحث خانه‌دار کردن جوانان و مستأجران مدنظر قرارگیرد این‌که دولت زمین را به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهد و مردم با تشکیل گروه‌های مشارکتی و تعاونی و استفاده از تسهیلات ارزان‌قیمتی که دولت در اختیارشان قرار می‌دهد برای احداث واحد مسکونی خود اقدام کنند.

به نظر می‌رسد در رابطه با مشکل مسکن و خانه‌دار کردن اقشار کم‌بضاعت جامعه باید طرح‌هایی اجرایی شود که با توان مالی این قشر همخوانی داشته باشد چراکه اگر غیرازاین باشد بعید است جوانان و اقشار کم‌بضاعت و کم برخوردار جامعه بتوانند به یک سرپناه امن برسند چون ‌گرانی و تورم حاکم بر زندگی مردم یدطولی دارد و به‌نوعی جولان گرانی و تورم خط پایان ندارد.

*فعال رسانه

کد خبر: ۱۹۰٬۴۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سیما IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      1 0
      نرخ دستمزد کارگران ساختمانی واستاد کاران همراه با تورم بالا میرود وبسیار سنگین است در حالیکه فقط حقوق بگیرا ن در خط فقر قرار دارند نه پس اندازی نه امیدی باید حقوقها مث کشورهای دیگر پنجاه پنجاه درصد بالا برود شاید امیدی پیش اید وگرنه خرید ممنوع از لباس وغذا تا ماشین وخانه
    • ناشناس IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      0 0
      بلی زمین رایگان با وام ساخت بایستی در اختیار ما مستأجران شهرستان همدان قرار بدهند تا خودمان خانه های ویلایی یک طبقه بسازیم زیرا ما یک ریال پول هم نداریم که به حساب دولت و صندوق توسعه ملی مسکن برای ساخت نهضت ملی مسکن واریز کنیم و فقط و فقط و فقط زمین رایگان و تسهیلات ساخت را در اختیار ما مستأجران شهرستان همدان قرار بدهند تا خودمان خانه های ویلایی یک طبقه بسازیم زیرا ما مستأجران شهرستان همدان برای نان شب زن و بچه هایمان هم محتاج هستیم.