۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
افزایش قیمت میوه ها در خرده فروشی ها به بهانه ۳۵ درصد سود
عضو هیئت رئیسه اتحادیه بارفروشان مطرح کرد

افزایش قیمت میوه ها در خرده فروشی ها به بهانه ۳۵ درصد سود

یاوری، با اظهار به اینکه خرده فروش از میدان مرکزی باید با احتساب ۳۵ درصد سود محصول را به دست مصرف کننده برساند، گفت: متاسفانه در این میان برخی با سودی بیش از این محصولات را عرضه می کنند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، صدرالدین نیاورانی با اشاره به اینکه میوه فصلی است و در فصول مختلف میوه های مختلفی وجود دارد، گفت: در فصل بهار میوه هایی مثل لیمو، سیب، پرتقال و نارنگی آخرین موجودی های سردخانه هستند و باید بارهای خوب و با کیفیتی باشند که تاکنون در سرد خانه حدود ۷ ماه مانده است.

وی افزود: به هر صورت افت این میوه ها و ضایعاتش بالا می رود. اینها هزینه میوه را افزایش می دهد و ما درست در میان دو فصلی قرار می گیریم که بارندگی های زیاد را داریم که برای کشاورزی و آب کشور خوب است ولیکن فصل را عقب می اندازد یعنی با سرد بودن هوا رسیدن میوه به تعویق می افتد.

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه امسال محصول خوب و میوه فراوان است، در رابطه با میزان صادرات محصولات کشاورزی اظهار کرد: طبق آمار در حدود ۲ تا ۳ درصد محصول ایران صادرات می شود. دلیل کم بودن صادرات میوه را می توان حمل و نقل و نبود کانتینرهای یخچالی مناسب دانست.

وی افزود: از طرفی وقتی میزان سهمیه سوخت وانت بارها قطع می شود، چطور توقع می رود که روی قیمت محصول اثر نگذارد. شاید ۵۰ درصد محصولات با همین وانت بارها جا به جا می شوند.

نیاورانی متذکر شد: تمام این تصمیمات و اثرات بر گرده مردم می نشیند و متاسفانه سود این میوه های گران در جیب کشاورز نمی رود. کشاورزان محصولاتشان را در تابستان پیش فروش کرده اند و وقتی میوه وارد سرد خانه می شود، دست دوم وارد می شود که جدای از واسطه ها هستند.

وی افزود: واسطه آن کسی نیست که سیب را خریداری می کند و ۵ ماه نگهداری می کند و افتش را می دهد بلکه آن کسی است که شب در بازار ممکن است چند دست این بار جا به جا شود و قیمت بالا می رود.

در ادامه اکبر یاوری عضو هیئت رئیسه اتحادیه بارفروشان با بیان اینکه گرانی و ارزانی طبق عرضه و تقاضا جلو می رود، گفت: با افزایش عرضه و کاهش تقاضا میزان قیمت کاهش می یابد و برعکس.

وی صادرات محصولات را امری مهم برشمرد و در عین حال بیان کرد: برای صادرات نیاز به صنایع تبدیلی و تکمیلی داریم که اینها را جمع آوری کنند وگرنه این محصولات به علت فراوانی با قیمت پایین عرضه می شوند و در این صورت کشاورزان متضرر می شوند.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه بارفروشان با اظهار به اینکه خرده فروش از میدان مرکزی باید با احتساب ۳۵ درصد سود محصول را به دست مصرف کننده برساند، گفت: متاسفانه در این میان برخی با سودی بیش از این محصولات را عرضه می کنند. هرچند باید بالا و پایین شهر بودن و هزینه های وارد بر خرده فروش را هم در نظر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه راجع به ذخیره سازی اختلاف سلیقه داریم، تصریح کرد: متاسفانه وقتی ذخیره سازی می خواهد برای کشور انجام شود تا برای ایام عید نوروز میوه با قیمت مناسب موجود باشد می بینیم که از دی ماه میوه ها خریداری می شود و التهابی را در بازار ایجاد می کنند و مردم باید چهار ماه میوه گران خریداری کنند برای اینکه می خواهند ۵ روز میوه را ارزان تهیه کنند.

کد خبر: ۱۹٬۰۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha