۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳
افت خرید آهن در آذر ماه

افت خرید آهن در آذر ماه

گزارش‌ها از بازار آهن داخلی حاکی است که روز گذشته عمده مبادی فروش قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، گزارش‌ها از بازار آهن داخلی حاکی است که روز گذشته عمده مبادی فروش قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند و جسته‌وگریخته کاهش قیمت هم مشهود بود؛ اما با این حال شنیده می‌شود که حجم معاملات بسیار ضعیف است و در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.

در نخستین روز هفته بازار ارز کمی افزایشی شد و قیمت دلار پس از چند روز ثبات در بازار آزاد با افزایش ۴۰۰ تومانی در محدوده ۳۵ هزار و ۶۳۰ تومان به فروش رسید.

بررسی نوسانات بازار آهن
گزارش‌ها از بازار میلگرد حاکی است که اکثر کارخانه‌ها ثبات قیمت داشتند اما برخی مبادی فروش کاهش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی را در لیست فروش خود اعمال کردند، از همین رو کف پیشنهادی قیمت میلگرد آجدار در محدوده ۱۵ هزار و ۵۰۰ الی ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان گزارش شد.

قیمت قوطی و پروفیل روز گذشته عمدتا ثابت اعلام شد اما نوسانات جزئی هم مشهود بود به این صورت که چند کارخانه کاهش ۱۰۰ تومانی داشتند. قیمت قوطی آهن ضخامت ۲ میلیمتر از کف ۲۱ هزار تومان تا محدوده ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان گزارش می‌شود.

قیمت روز لوله مانیسمان، گازی، مبلی و انواع لوله‌ها روز گذشته در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد. نبشی و ناودانی ایرانی با کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام قیمت شد و چند شرکت تغییر قیمت نداشتند.

قیمت روز تیرآهن در شماری از مبادی فروش در بخش شاخه‌فروشی کاهش ۱۰ الی ۷۰ هزار تومانی داشت و در برخی مبادی فروش هم ثابت اعلام شد. قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی روند کاهشی داشت که حدود ۵۰ تومان اعلام شد، شماری از کارخانه‌ها نیز محصولات خود را بدون تغییر قیمت عرضه کردند؛ همچنین نیمی از کارخانه‌های ورق سیاه با کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان اعلام قیمت کردند و بخشی از مبادی فروش نیز ثبات قیمت داشتند.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که حدود یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۹۳۰ تن محصول فولادی به تابلو معاملات راه پیدا کرد که معادل ۷۳/۴ درصد بود. از این میزان ۸۵ هزار و ۵۰ تن به شمش بلوم اختصاص داشت که نرخ پایه آن ۱۵ هزار و ۳۷۰ تومان در نظر گرفته شده بود اما به دلیل عدم استقبال از این محصول از روی تابلو معاملات حذف شد. امروز نیز حدود ۵ هزار تن شمش بلوم با قیمت ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان در بورس کالا عرضه می‌شود.

افت صادرات فولاد در سالجاری
براساس گزارش منتشر شده از انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، صادرات محصولات فولادی در ۷ ماه گذشته در مقایسه با ایام مشابه سال گذشته کاهشی بوده است که حدود ۴۵۰ هزار تن گزارش شد.

به این صورت که در ۷ ماه گذشته صادرات محصولات میانی با کاهش ۹ درصدی مواجه بوده و مقاطع تخت و طویل هم ۴ درصد کاهش صادرات داشته است. در کل میزان کاهش محصولات فولادی در مقایسه با سال گذشته حدود ۴۵۰ هزارتن برآورد شده که رقمی معادل ۷/۵ درصد است.

بر اساس این گزارش یکی از علل اصلی کاهش صادرات فولاد در این بازه زمانی را می‌توان تعیین عوارض سنگین صادراتی برای محصولات فولادی به شمار آورد؛ زیرا عمده صادرات محصولات فولادی ایران به محصولات میانی اختصاص دارد که غالبا به صورت سفارشی صادر می‌شود؛ به این صورت که از هنگام انعقاد قرارداد تا ثبت در گمرک، حدود ۲ الی ۳ ماه طول می‌کشد از همین رو اثر مصوبه پس از چند ماه در بازار مشاهده شد و براساس گزارش‌ها اثر این مصوبه در آمار صادرات محصولات فولادی در تیر و مردادماه نمود بیشتری داشت.

به عقیده کارشناسان این انجمن، وضع چنین مصوبه‌ای غیرکارشناسی و بدون برنامه بود که پیامدهای جبران‌ناپذیری نیز به همراه داشت؛ به طوری که صادرات و ارزآوری محصولات فولادی در این ایام کاهش چشمگیری داشت؛ اما با توجه به اینکه اصلاح این مصوبه به موقع انجام نشد بخش فولاد دچار زیان شد و علاوه‌بر از دست رفتن بازارهای هدف صادرات، ارزآوری فولاد ایران در زمانی که فولاد جهانی در بالاترین نرخ خود قرار داشت، از دست رفت.

کد خبر: ۱۹۰٬۳۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha