۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۶
کارخانه نوآوری در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ایجاد می‌شود
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی:

کارخانه نوآوری در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ایجاد می‌شود

برزگر، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: به‌دنبال ایجاد پیوند ناگسستنی میان صنعت پتروشیمی و دانش‌بنیان‌ها هستیم.

به گزارش بازار به نقل از سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، فرصت‌ها، توانمندی‌ها و چالش‌های علمی و فناورانه صنعت پتروشیمی با رویکرد استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در نشست مشترک پیام برزگر، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با مهدی صفری، معاون مرکز توسعه فناوری راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یحیی میرزایی، معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری خوزستان و شرکت‌های دانش‌بنیان بررسی شد.

پیام برزگر، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در این نشست با اشاره به ویژگی‌های منحصربه‌فرد نخستین قطب پتروشیمی ایران بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با مساحت ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار امروز ظرفیت بیش از ۲۶ میلیون تنی دارد، پارسال بیش از ۱۸ میلیون تن تولیدات پتروشیمی داشتیم و حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن از تولیدات این منطقه به خارج از کشور صادرات شد.

وی با بیان اینکه در ۶ ماه نخست امسال نزدیک به ۲ میلیارد دلار ارزش صادرات منطقه بوده است، اظهار کرد: پارسال بیش از ۳ میلیارد دلار صادرات داشتیم و ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن هم به بازارهای داخلی محصول ارائه دادیم که از طریق بورس کالا و دیگر مسیرهای فروش به دست تولیدکنندگان کشور رسیده است.

منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی؛ از مبادی اصلی ارزآوری کشور
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اضافه کرد: این منطقه، قطب صنعت پتروشیمی و یکی از مبادی اصلی ارزآوری و رفع نیازهای داخل در عرصه صنعت پتروشیمی است؛ ظرفیت بسیار بالایی که به همت جوانان غیور، توانمند و جسور میهن اسلامی در سراسر کشور و به‌ویژه جوانان شریف و توانمند استان خوزستان و شهرستان‌های بندرماهشهر، بندر امام خمینی (ره) و چمران شکل گرفته است.

برزگر افزود: منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی امروز در مسیر اقتدار صنعتی قرار دارد؛ مدیریت آن در همه زمینه‌ها به‌طور کامل درون‌زا و بدون وابستگی به خارج از کشور، با همت جوانان غیور ایرانی رو به پیشرفت حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم مسیر پیشرفت را با سرعت و جهش بیشتر ادامه دهیم، بیان کرد: در این مسیر نیازمند دانش روزآمدتر و روش‌های مناسب‌تری هستیم که همه اینها در ابزار دانش‌بنیان و اقتصاد دانش‌بنیان متبلور می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی افزود: آبروی کشور در بسیاری از عرصه‌ها به علم و دانش درون‌زا وابسته است و علم یکی از مهم‌ترین عوامل تمدن‌سازی است که اگر با اخلاق و فرهنگ همراه باشد می‌تواند سبب سرافرازی کشور شود.

پتروپالایشگاه می‌تواند تحریم فروش نفت را بشکند
برزگر با اشاره به ظرفیت عظیم پتروپالایشگاه برای عبور از تحریم ظالمانه و ایجاد ارزش افزوده بیان کرد: پتروپالایشگاه‌ها با توجه به منابع نفتی، همچنین تحریم‌های ظالمانه‌ای که فروش نفت را با دشواری روبه‌رو می‌کند، می‌توانند فضای مناسبی برای پیشرفت اقتصاد کشور باشند. پتروپالایشگاه با انعطاف‌پذیری و ارزش افزوده‌ای که برای کشور ایجاد می‌کند فرصت خوبی برای تأثیرگذاری کشور بر بازارهای جهانی فراهم می‌سازد، از این رو ورود دانش‌بنیان‌ها به عرصه طراحی پتروپالایشگاه در شرایط کنونی یک ضرورت است.

وی ادامه داد: تولید مواد وارداتی که در مقیاس کوچک و حجم کم استفاده می‌شوند، می‌تواند یکی از رویکردهای شرکت‌های دانش‌بنیان باشد، زیرا تولید کردن و ایجاد کارخانه برای این حجم از واردات از سوی شرکت‌های پایین‌دستی به صرفه نیست و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با بومی‌سازی و تولید این‌گونه مواد وارداتی به کشور و اقتصاد خدمت کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان افزون بر حل مشکلات می‌توانند نقش‌های دیگری نیز ایفا کنند، اظهار کرد: دانش‌بنیان‌ها نباید تنها رویکرد ارائه راه‌حل مشکل داشته باشند، بلکه می‌توانند نقش‌های دیگری نیز در صنعت و اقتصاد ایفا کنند. دانش‌بنیان‌ها باید قالب‌های رایج حوزه فعالیت خود را کنار گذارند و جسورانه رویکرد جهادی و مواضع انقلابی در ورود به عرصه‌های مختلف اتخاذ کنند.

برزگر گفت: بازرگانی یکی دیگر از مواردی است که ورود تفکر خلاق و مرزشکن در آن ضرورت دارد و اگر جسارت توأم با دانش در صادرات وجود داشته باشد، شاهد جهش در اقتصاد خواهیم بود.

وی افزود: به‌دنبال ایجاد پیوند دانش‌بنیان با پتروشیمی با استفاده از ظرفیت عظیم صنعت پتروشیمی هستیم. کارخانه نوآوری را ایجاد خواهیم کرد که شتاب‌دهنده‌ها و دانش‌بنیان‌ها برای حل مشکلات و نیازهای فناورانه در کنار منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی باشند.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در پایان گفت: در آینده نزدیک دانش بنیان‌ها به‌عنوان یکی از اجزا و ساختارهای جدانشدنی صنعت پتروشیمی در بخش‌هایی همچون اچ‌اس‌ئی و پدافند غیرعامل، زیرساخت‌ها، طراحی، دانش فنی، کارآفرینی، افزایش ظرفیت و سرمایه‌گذاری و صادرات در سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به‌شمار خواهند رفت.

کد خبر: ۱۹۰٬۳۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha