۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۴
تمامی محصولات از طریق بورس کالا عرضه شوند

تمامی محصولات از طریق بورس کالا عرضه شوند

در صنایع مهم کشور نرخ تولید، فروش و نرخ بازار آزاد با یکدیگر اختلاف دو یا سه برابری دارند که به نظر می‌رسد با حذف قیمت‌گذاری دستوری، واسطه‌ها از بین رفته و مکانیزم عرضه و تقاضا بر بازار حاکم خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، امیر جعفری، کارشناس بازار سرمایه به بررسی اولویت سازمان در روزهای آرامش بورس پرداخت و گفت: دلیل برگشت بازار سهام از روند ریزشی، تصویب بسته حمایتی ۱۰ بندی بود و پس از آن سقف‌شکنی نرخ دلار در بازار آزاد به عنوان کاتالیزوری عمل کرد تا شاهد یک رشد سریع و پرقدرت باشیم که بورس تهران را به صورت میانگین با رشد ۱۰ درصدی همراه کرد.

وی افزود: از سمتی اما این موضوع باعث شد که برخی با رسیدن به قیمت سربه‌سر و خروج از زیان، سرمایه خود را از بازار سهام خارج کنند و شاهد خروج پول مداوم باشیم.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ تا زمانی که ابهامات بودجه، نرخ دلار و تصمیمات سیاسی و اقتصادی وجود داشته باشد، روند ثبات در بازار سرمایه را نمی‌توان بلندمدت تصور کرد مگر آنکه بسته حمایتی ۱۰ بندی و مجموعه سازمان بورس کمک کنند روند رو به بهبود و ثبات موجود در بازار ادامه پیدا کند.

جعفری با اشاره به موضوع قیمت‌گذاری و اینکه اکثر صنایع مهم کشور از جمله صنایع خودرویی، لاستیک و دیگر صنایع را درگیر خود کرده است، گفت: در صنایعی چون صنعت مواد غذایی نرخ تولید، فروش و نرخ بازار آزاد با یکدیگر اختلاف دو یا سه برابری دارند که به نظر می‌رسد با حذف قیمت‌گذاری دستوری، واسطه‌ها از بین رفته و مکانیزم عرضه و تقاضا بر بازار حاکم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بهتر است تمامی محصولات از طریق بورس کالا عرضه شوند، اظهار کرد: با عرضه محصولات در بورس کالا، فضای رانت از بین می‌رود. همچنین در حوزه فولاد و معادن و اکثر شرکت‌های کوچک که در زیان به سر می‌برند، تمامی محصولات باید در بورس کالا عرضه شود تا سود نهایی به جیب سهامداران رفته و تولیدکننده و مصرف کننده نهایی از آن منتفع شوند.

کد خبر: ۱۹۰٬۲۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha