ارتقای سواد مالی جامعه، به رشد کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند
در نشست شورای گفت‌وگوی کرمانشاه مطرح شد

ارتقای سواد مالی جامعه، به رشد کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند

در نشست شورای گفت‌وگوی کرمانشاه با اشاره به برگزارش همایش منطقه‌ای تأمین مالی غرب کشور در این استان، بر نقش ارتقای سواد مالی در بالندگی و توسعه کسب‌وکارهای کوچک تأکید شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، کیوان کاشفی رئیس اتاق کرمانشاه با اشاره به پیامدهای مثبت برگزاری همایش منطقه‌ای تأمین مالی غرب کشور، ابراز امیدواری کرد: گه این همایش اشتیاق بنگاه‌های اقتصادی استان کرمانشاه را برای ورود به بازار سرمایه افزایش داده باشد.

کاشفی در هشتاد و یکمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کرمانشاه با اشاره به اهتمام این همایش برای برجسته کردن بازار سرمایه، اظهار کرد: خروجی مثبت همایش تأمین مالی نشان داد که تصمیم برای توجه ویژه به بازار سرمایه تصمیم درستی بوده است.

او برپایی این همایش را زمینه‌ساز افزایش سواد مالی در استان دانست و تأکید کرد: در جریان این همایش مشخص شد که نه‌تنها فعالان اقتصادی بلکه برخی مدیران استان نیز اطلاعات کافی از بازار سرمایه نداشتند.

رئیس اتاق کرمانشاه ابراز امیدواری کرد: با برگزاری این همایش، ازاین‌پس شاهد اشتیاق بیشتر واحدهای استان برای استفاده از ظرفیت بازار سرمایه باشیم.

در ادامه این نشست، حسین سلاح‌ورزی نایب‌رئیس اتاق ایران نیز با اشاره به اهمیت و جایگاه شورای گفت‌وگو در کشور، بر لازم‌الاجرا بودن مصوبات آن تأکید کرد.

او همچنین تأمین مالی از طریق بازار سرمایه را مهم دانست و افزود: این شیوه تأمین مالی، کمک بسزایی به بهبود فضای کسب‌وکار کشور کرده زیرا تأمین نقدینگی همواره یکی از دغدغه‌های مهم فعالان اقتصادی است.

بهمن امیری مقدم، استاندار کرمانشاه نیز در این نشست با اشاره به عدم توسعه‌یافتگی تاریخی که کرمانشاه به دلیل مسائل مختلف خصوصاً جنگ با آن مواجه است، افزود: هرچقدر برای کرمانشاه امتیاز ویژه در نظر گرفته شود، کم است.

وی خواستار توجه ویژه و اولویت‌دار مدیران بورس کشور به کرمانشاه و بنگاه‌های اقتصادی استان شد و تأکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان استان نیز باید برای تأمین مالی ویژه دیده شوند، زیرا اگرچه تعداد آنها کم است، اما بسیار قوی و توانمند هستند.

خواسته دیگر استاندار کرمانشاه از مدیران بورس کشور کمک به افزایش سواد مالی مردم و خصوصاً جوانان و ارائه آموزش‌ها در زمینه بازار سرمایه بود و عنوان کرد: بالا بردن سواد مالی مردم زمینه‌ساز افزایش کسب‌وکارهای کوچک و خرد است.

شهریار حیدری عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه نیز در نشست شورای گفت‌وگوی این استان با بیان اینکه بسیاری از مشکلات اجتماعی و امنیتی ریشه در مسائل اقتصادی دارد، گفت: وقتی با تجمیع مشکلات اقتصادی مواجه می‌شویم، در نهایت با کوچک‌ترین موضوع اجتماعی خود را کف خیابان نشان می‌دهد.

وی از مشکلات اقتصادی فراوان کرمانشاه و عدم توجه به سرمایه‌گذاری در استان طی سالیان گذشته یاد کرد و افزود: کرمانشاه حق زیادی به گردن نظام و کشور دارد و باید ویژه دیده شود.

همچنین محمود گودرزی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در این نشست بر لزوم ایجاد یک سکوی تأمین مالی در کرمانشاه تأکید کرد و گفت: اتاق بازرگانی باید متولی راه‌اندازی این سکو شود.

وی همچنین خواستار طراحی «سند تحول مالی» کرمانشاه توسط استانداری و اتاق بازرگانی شد.

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه واقعیات کنونی بازار سرمایه با آنچه در دوران اوج بازار داشتیم تفاوت دارد، اظهار کرد: هم‌اکنون حدود ۴۰ هزار سهام‌دار فعال در کرمانشاه داریم و باید بر این اساس برنامه‌ریزی کنیم.

گودرزی ارتقا سواد مالی جوانان را بسیار مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر جوانان سواد مالی کافی داشته باشند می‌توانند به سمت راه‌اندازی کسب‌وکارهای خرد و کوچک بروند که کمک بسزایی به اشتغال‌زایی در کرمانشاه خواهد داشت.

گودرزی به پیشنهادهای کرمانشاه درباره پذیرش خارج از نوبت شرکت‌ها و تأمین مالی پروژه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: قول نمی‌دهیم که شرکت‌های کرمانشاه خارج از نوبت پذیرش شوند، زیرا این کار اجحاف در حق بقیه است، اما تمام تلاش خود را برای رسیدگی سریع به پذیرش شرکت‌های استان انجام می‌دهیم و قول می‌دهیم حرف‌های شما درباره تأمین مالی پروژه‌های عمرانی و زیرساختی را به گوش شرکت‌های تأمین سرمایه برسانیم.

در بخش دیگری از این نشست، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار نیز از صدور مجوز برای ۱۶۰ صندوق سرمایه‌گذاری در یک سال گذشته خبر داد و گفت: سیاست ما این است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری را توسعه دهیم.

مجید عشقی افزود: در دنیا نیز عمده سرمایه‌گذاری‌ها از طریق همین صندوق‌ها شکل می‌گیرد و با استفاده از ظرفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، افراد به‌جای اینکه خرید مستقیم انجام دهند، کار خود را به دست افراد حرفه‌ای در صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌سپارند.

رئیس سازمان بورس در ادامه بر لزوم راه‌اندازی یک سکوی تأمین مالی در کرمانشاه تأکید کرد و یادآور شد: این صندوق باید با مشارکت یکی از نهادهای مالی راه‌اندازی شود و می‌تواند کمکی برای تأمین مالی طرح‌های کوچک تا ۲۵ میلیارد تومان باشد.

کد خبر: ۱۹۰٬۲۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha