۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱
طلوع نیروگاه‌های خورشیدی در همدان راهی برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار
یادداشت؛

طلوع نیروگاه‌های خورشیدی در همدان راهی برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار

همدان-«افزایش کارایی و بهره‌گیری ازمنابع تجدیدپذیر انرژی به‌ویژه انرژی خورشیدی راهی برای رسیدن به اهداف توسعه پایداروافزایش امنیت انرژی است.» این سطر جمله‌ای از یادداشت فاطمه بختیاری است که می‌خوانید.

فاطمه بختیاری*؛ بازار: همان‌طور که می‌دانیم ایران با مساحت وسیعی از مناطق بیابانی و خشک در معرض تابش نور خورشید قرار دارد و از این منظر ظرفیت و پتانسیل بسیار معنادار و شگرفی در استفاده از انرژی رایگان خورشیدی دارد.

تمام یافته‌ها درزمینهٔ جایگزینی انرژی‌های پاک مبین این مطلب است که تأسیس نیروگاه‌هایی با سوخت فسیلی هزینه‌های گران و سنگینی دارد چراکه هزینه‌های شبکه انتقال، تأمین سوخت، هزینه‌های پنهان و اجتماعی قابل‌توجهی در تولید برق از انواع سوخت‌های فسیلی تحمیل می‌گردد و نیز هزینه‌های یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم که به سوخت‌های فسیلی تعلق می‌گیرد را باید لحاظ کرد.

گذشته از این موارد هزینه‌های اجتماعی و هزینه‌های مربوط به آلودگی محیط‌زیست و کنترل آلودگی‌ها همه و همه سرمایه‌گذاران را مجاب و توجیه می‌کند که درزمینهٔ راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی باتمام قوا همت و تلاش خود را بکار بگیرند.

متأسفانه سوخت‌های فسیلی در همه مراحل استخراج، حمل‌ونقل و مصرف، آسیب‌های جدی زیست‌محیطی و پیامدهای منفی مستقیم بر جوامع محلی وارد می‌کند و مهم‌تر از همه اینها، سوزاندن سوخت فسیلی حدود ۳۵ میلیارد تن دی‌اکسید کربن در سال تولید می‌کند که بر اساس برآوردهای حاصله ۸۹ درصد از کل انتشار دی‌اکسید کربن در جهان را شامل می‌شود.

سوخت‌های فسیلی منبع اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند و باعث گرم شدن کره زمین و اسیدی شدن اقیانوس‌ها می‌شوند و سالیانه مرگ‌ومیر بسیاری به دلیل آلودگی هوا و همچنین به دلیل احتراق محصولاتی که توسط سوخت‌های فسیلی حاصل می‌شود اتفاق می‌افتد.

هرچند هنوز سرمایه‌گذاری اساسی و متعدد جهت راه‌اندازی نیروگاه‌های انرژی تجدید پذیر صورت نگرفته اما همین تعداد اندک که باهمت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی اقدام کردند نیز در راستای توسعه کار و فعالیت خود از سوی مسئولین امر کمک و مساعدتی دریافت نکرده‌اند و متأسفانه با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند

هرچند هنوز سرمایه‌گذاری اساسی و متعدد جهت راه‌اندازی نیروگاه‌های انرژی تجدید پذیر صورت نگرفته اما همین تعداد اندک که باهمت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی اقدام کردند نیز در راستای توسعه کار و فعالیت خود از سوی مسئولین امر کمک و مساعدتی دریافت نکرده‌اند و متأسفانه با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

مشکلاتی که سرمایه‌گذاران و کسانی که نسبت به راه‌اندازی نیروگاه برق خورشیدی در استان همدان اقدام کرده‌اند مطرح می‌کنند این‌که توسعه انرژی‌های تجدید پذیر مبنی بر تولید برق که باعث صرفه‌جویی در سوخت می‌شود همچنان در اولویت کار قرار نگرفته است.

از دیگر مباحث و مشکلاتی که در راستای ادامه فعالیت نیروگاه‌های برق خورشیدی وجود دارد پرداخت هزینه تبدیل و انتقال نیرو است و در حالی بر اساس معادله مشخصی که در ذیل قانون آمده است بر حمایت تأکید می‌شود که متأسفانه هزینه‌ای از سوی مسئولین پرداخت نمی‌شود.

خارجی بودن سرمایه‌گذار بهانه‌ای شده تا تسهیلات در اختیار به نیروگاه‌ها اختصاص پیدا نکند

همچنین از دیگر مشکلاتی که در راستای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی وجود دارد اینکه با توجه به اینکه از سرمایه، سرمایه‌گذاران خارجی برای راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی استفاده‌شده، خارجی بودن سرمایه‌گذار بهانه‌ای شده تا تسهیلات در اختیار به نیروگاه‌ها اختصاص پیدا نکند؛ درصورتی‌که بر اساس آنچه در قانون به تصویب رسیده مسئولین مکلف‌اند که از محل پرداختی‌های قبوض برق که مردم به شرکت برق پرداخت می‌کنند، به شرکت‌ها و نیروگاه‌ها تسهیلات بدهند.

دولت بر اساس آنچه در قانون به تصویب رسیده موظف است از محل صرفه‌جویی سوخت‌های فسیلی به نیروگاه‌های خورشیدی تسهیلات پرداخت کند ضمن اینکه از منابع دیگری که مسئولین می‌توانند از طریق آن به شرکت‌ها و نیروگاه‌های خورشیدی تسهیلات پرداخت کنند منابعی است که از صرفه‌جویی سوخت‌های فسیلی حاصل می‌شود که متأسفانه علیرغم اینکه در قانون هم به این موضوع اشاره‌شده اما مسئولین از پرداخت این تسهیلات به تولیدکنندگان امتناع می‌ورزند و حتی از محل صرفه‌جویی که از سوخت‌های فسیلی در سنوات گذشته حاصل‌شده نیز تسهیلات به تولیدکنندگان پرداخت‌نشده است.

از دیگر مشکلات تولیدکنندگان برق خورشیدی می توان به عدم اختصاص بودجه از طرف دولت به تولیدکنندگان اشاره کرد که در بودجه سال ۱۴۰۱ شرکت‌های تولیدکننده انرژی‌های تجدید پذیر دیده نشده‌اند و حتی در بودجه سال گذشته تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد ریالی که برای راه‌اندازی شرکت‌های جدیدالاحداث و ترمیم و تعمیر شرکت‌های قدیمی لحاظ شده عملیاتی و اجرایی نشده است.

در ادامه مطلب باید اشاره کرد بااینکه بر اساس برآورد شش‌ماهه‌ای که از سوی دیوان محاسباتی کشور انجام‌گرفته، سقف درآمد وزارت نیرو از نیروگاه‌های خورشیدی رقمی در حدود هشت هزار میلیارد ریال است اما با همه این اوصاف تاکنون نتوانسته بدهی دو هزارمیلیاردی خود را به بخش خصوصی پرداخت کند.

به هر حال متأسفانه علیرغم صرفه‌جویی و توجیه اقتصادی و همچنین جلوگیری از آسیب‌ها و بحران‌های آب و هوایی که در راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی وجود دارد ولی با توجه به مشکلاتی که تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران با آن مواجه هستند به نظر می‌رسد مسئولین امر هنوز این مهم را به رسمیت نشناخته‌اند و در این راستا تلاشی که منجر به حل مشکلات شود انجام نگرفته است درحالی‌که با تحقق این امر کشور به یک اقتصاد پایدار دست پیدا می‌کند.

* فعال رسانه

کد خبر: ۱۹۰٬۱۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha