۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳
تسویه بخشی از مطالبات نیروگاه‌ها با تخصیص حواله سوخت گاز
معاون سرمایه‌گذاری و تنظیم مقررات ساتبا خبر داد

تسویه بخشی از مطالبات نیروگاه‌ها با تخصیص حواله سوخت گاز

معاون سرمایه‌گذاری و تنظیم مقررات ساتبا گفت: بر اساس پیگیری‌های انجام شده، بخشی از مطالبات سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های تجدیدپذیر از طریق تخصیص حواله سوخت گاز طبیعی تسویه شده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، آرش امیدی با اعلام این مطلب افزود: با توجه به اینکه یک ردیف دیگر در جدول تبصره ۱۴ برای مطالبات نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ارزش ۳۰۰۰ میلیارد تومان دیده شده است، انتظار می‌رود چنانچه سازمان برنامه و بودجه این مبلغ را به صورت کامل تخصیص دهد، سال ۱۴۰۲ را بدون بدهی به سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های تجدیدپذیر آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون بخش مهمی از سقف ۲، ۵۰۰ میلیارد تومان مدنظر در قانون بودجه ۱۴۰۰ به نیروگاه‌داران پرداخت شده است، گفت: قراردادهای خرید برق تضمینی با سرمایه‌گذاران این نیروگاه‌ها، بر اساس "ماده ۶۱" قانون اصلاح الگوی مصرف منعقد گردیده که در همان ماده قانونی، منابع مالی مورد نیاز برای انجام تعهدات پیش‌بینی شده است.

معاون سرمایه‌گذاری و تنظیم مقررات سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتبا) ادامه داد: در تبصره ۳ "ماده ۶۱" آمده است که سوخت صرفه‌جویی شده یا مصرف نشده نیروگاه‌ها باید به سرمایه‌گذاران آن‌ها بپدر ازای برقی که تولید می‌کنند تعلق گیرد؛ این قانون در آیین‌نامه اجرایی ماده ۶۱ در سال ۹۴ تصویب شد، اما به مرحله اجرا درنیامد و تنها مبلغی که به سرمایه‌گذاران تعلق گرفت عوارضی برقی بود که بخشی از آن به ساتبا تعلق می‌گرفت و بخش دیگری از آن مربوط به توسعه برق روستایی می‌شد.

آقای امیدی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۷ به بعد به دلیل فعالیت‌های توسعه‌ای، میزان تولید بیشتر شد و منبعی برای تامین بدهی سرمایه‌گذاران تعلق نگرفت، بر همین اساس شاهد افزایش بدهی به سرمایه‌گذاران شدیم.

وی گفت: به‌رغم ارائه پیشنهادهای مختلف برای تامین منبع مالی در لایحه بودجه برای پرداخت بدهی‌های سرمایه گذاران، اما این مهم بی‌نتیجه ماند، تا اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به عنوان بند "ی" تبصره ۱۵ پیش‌بینی‌های لازم را برای مرتفع کردن این موضوع صورت دادند. بر این اساس مقرر شد، حواله سوخت مصرف نشده به ازای هر کیلووات ساعت برق در اختیار سرمایه‌گذاران تولیدی قرار گیرد.

این مقام مسول اظهار داشت: به منظور اجرای بهتر این فرآیند با در نظر گرفتن اینکه این امر برای نخستین بار است انجام می‌شود، یک آیین‌نامه اجرایی از سوی وزارت نیرو، وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه تهیه شد. با رفع موانع اجرایی این آیین‌نامه، در پایان سال ۱۴۰۰ مصوبه هیئت وزیران اخذ شد و در نهایت با پیگیری‌های کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی از جمله کمیسیون انرژی، کمیسیون اصل ۹۰ و ... و نیز با همکاری سازمان برنامه و بودجه و شرکت ملی گاز حواله‌های سوخت صادر و مطالبات سرمایه‌گذاران پرداخت شد.

آقای امیدی با بیان این مطلب که مطالبات باقی مانده سرمایه‌گذاران از اواسط سال ۱۴۰۰ به بعد است، ادامه داد: هم اکنون بیش از ۱۰۰ نیروگاه تجدیدپذیر در کشور فعال است که بخش عمده‌ای از مطالبات سرمایه‌گذاران این نیروگاه‌ها از طریق تخصیص حواله سوخت گاز تسویه شده است.

کد خبر: ۱۹۰٬۱۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha