۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷
نقش مهندسان بسیج کشاورزی در افزایش بهره وری

نقش مهندسان بسیج کشاورزی در افزایش بهره وری

بسیج کشاورزی با آموزش وترویج کشاورزی در روستاها میزان بهره وری تولید را ۸ درصد افزایش داده است.

به گزارش بازار، یکی از نهاده‌های مهم در افزایش بهروری تولید در کشاورزی بردن نهاده دانش به مزارع و آموزش کشاورزان در کشت صحیح و استفاده درست از کود، سم و بذر و دیگر متغیرهای کشاورزی است و جامعه بسیج کشاورزی نیز در این راه فعالیت‌های مهمی در جهت آموزش کشاورزان داشته است.

جهانسوز رئیس جامعه بسیج کشاورزی می‌گوید مهندسان کشاورزی در قالب طرح بسیج همگام با کشاورز از سال ۹۲ فعالیت خود را آغاز کرده اند و در حال حاضر ۳۷۰ هزار کشاورز و ۱۰ هزار کارشناس تحت پوشش طرح هستند.

به گفته جهانسوز نبود نهاده دانش در کشاورزی مهمترین عامل پایین بودن بهره وری در تولید است و به همین دلیل میان بهره وری تولید و مقایسه آن با کشاورزان نمونه فاصله بسیار زیادی وجود دارد.

در طرح بسیج همگام با کشاورز، مهمندسین بسیج کشاورزی ومربیان جهش تولید با برگزاری کلاس‌های کشاورزی و کارگروه‌های علمی در روستاها، کشاوزان را آموزش می‌دهند و کشاورزانی که در این دوره‌ها شرکت کرده اند می‌گویند این دوره‌ها سبب شده تا بهره وری آن‌ها در تولید محصولات کشاورزی افزایش یابد.

آمارها نشان می‌دهد اراضی این طرح در ابتدا با ۸۰ هزار هکتار در سال ۹۶ آغاز شده و در سال ۱۴۰۱ به ۱ میلون ودویست هزار هکتار رسیده و در این مدت بهره وری در برنج پرمحصول ۱۱ درصد و در گندم و جو ۱۰ درصد و ذرت علوفه‌ای هم ۱۴ درصد افزایش عملکرد داشته است.

با افزایش بهره وری دراین اراضی قرار است سطح اراضی تحت پوشش طرح بیشتر شود جهانسوز می‌گوید در ۷ سال آینده سطح پوشش بیشتر عرصه‌های کشاورزی کشور یعنی چیزی حدود ۱۰ میلیون هکتار را در بر خواهد گرفت و ۳۰ هزار کارشناس نیز مجری این طرح خواهند بود.

براساس رصد آمار بسیج جامعه کشاورزی فاصله تولید محصولات کشاورزی نسبت به تولید کشاورزان نمونه حتی به ۲۱ برابر می‌رسد که می‌شود با اجرای طرح‌های آموزشی این فاصله را کاهش داد.

کد خبر: ۱۹۰٬۱۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha