۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۹
ارزآوری ۱.۵ میلیارد دلاری صادرات قیر| موانع و سنگ اندازی های دولتی ها برای افزایش ظرفیت تولید
«بازار» گزارش می دهد

ارزآوری ۱.۵ میلیارد دلاری صادرات قیر| موانع و سنگ اندازی های دولتی ها برای افزایش ظرفیت تولید

ایران بعد از کره جنوبی بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده قیر در آسیا محسوب می شود و آنطور که دبیر انجمن قیر ایران می گوید سالانه ۱.۵ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری دارد. اما موانع تولید زنگ خطر است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: ایران با تولید بیش از ۶ میلیون تن قیر در سال، بعد از کره جنوبی بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده این محصول به شمار می رود. اگر چه در طی سال های اخیر برخی از واردکننده ها، قیر بی کیفیت از کشورهای همسایه وارد می کنند اما آنطور که آمارهای گمرک نشان می دهد و انجمن قیر ایران به آن اشاره دارد ایران در سال بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار ارز از بابت صادرات این محصول به بیش از ۲۲ کشور کسب می کند.

ارزآوری ۱.۵ میلیارد دلاری صادرات قیر| موانع و سنگ اندازی های دولتی ها برای افزایش ظرفیت تولید

کارشناسان بر این باور هستند که نیاز جهانی قیر به بیش از ۱۰۰ میلیون تن در سال رسیده است پس بنابراین بالا رفتن کیفیت محصولات صادراتی می تواند تا اندازه بسیار زیادی برای ایران و محصول ایرانی دارای اهمیت باشد. پس این محصول در بازارهای جهانی انرژی دارای اهمیت ویژه ای است و تامین نیاز به این محصول تا حد زیادی می تواند برای کشورها ارزآوری داشته باشد.

ایران بیش از ۸ درصد از کل نیاز جهانی را تامین می کند. نکته ای که حائز اهمیت است این است که ایران در آسیا بعد از کره جنوبی بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده محسوب می شود

طبق آمارهای اعلام شده از سوی گمرک و وزارت صمت، ایران با تولید بیش از شش میلیون تن قیر در سال ۱۳۹۹ و ۵.۴ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ رتبه چهارم جهان را از نظر تولید قیر به خود اختصاص داده است و این رقم نشان می دهد که ایران بیش از ۸ درصد از کل نیاز جهانی را تامین می کند. نکته ای که حائز اهمیت است این است که ایران در آسیا بعد از کره جنوبی بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده محسوب می شود.

اما رئیس انجمن قیر ایران می گوید این روزها ایران به عنوان بزرگترین صادرکننده قیر در آسیا محسوب می شود.

ارزآوری ۱.۵ میلیارد دلاری صادرات قیر| موانع و سنگ اندازی های دولتی ها برای افزایش ظرفیت تولید

داوود محمدی رئیس انجمن قیر ایران در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر میزان تولید قیر در کشور چقدر است و چه میزان آن صادر می شود؟ گفت: تولید قیر در کشور سالانه ۶.۵ میلیون تن است که چهار میلیون تن آن صادر می شود. البته از این میزان تولید باید اشاره کنم که دو و نیم میلیون تن نیز در داخل مصرف می شود.

بیشتر صادرات قیر ایران به کشورهای همسایه است که در نهایت تعداد کشورهای هدف را به ۲۲ کشور می رساند

وی در پاسخ به این کشور که این میزان از صادرات به کدام کشورها صورت می گیرد ادامه داد: بیشتر صادرات قیر ایران به کشورهای همسایه است که در نهایت تعداد کشورهای هدف را به ۲۲ کشور می رساند.

محمدی در خصوص اینکه آیا محصول قیر ایران به این کشورها با قیمت پایینی صورت می گیرد؟ تاکید کرد: به هیچ وجه اینطور نیست و محصول صادراتی از کیفیت بالایی برخوردار است و قیمت آن نیز پایین نیست. در نهایت ایران سالانه از بابت صادرات قیر ۱.۵ میلیارد دلار ارز کسب می کند.

طی سال‌های اخیر، نرخ رشد صنعت قیر در ایران، کمتر از کشورهای آسیایی شده و این موضوع می‌تواند، خطری برای این صنعت باشد

وی با اشاره به اینکه سالانه ۱۲۵ میلیون تن قیر در سراسر جهان تولید و مصرف می‌شود صنعت قیر ایران از سال ۲۰۱۹ برای اولین بار، بزرگترین صادرکننده قیر در آسیا شد که نشان دهنده موفق بودن آن در اقتصاد کشور است، اما طی سال‌های اخیر، نرخ رشد صنعت قیر در ایران، کمتر از کشورهای آسیایی شده و این موضوع می‌تواند، خطری برای این صنعت باشد.

ارزآوری ۱.۵ میلیارد دلاری صادرات قیر| موانع و سنگ اندازی های دولتی ها برای افزایش ظرفیت تولید

آنطور که کارشناسان و مسئولان انجمن قیر به آن اشاره دارند این است که عمده ترین دلیل وضعیت نه چندان مطلوب کنونی صنعت قیر ایران عدم توجه مدیران و عدم هماهنگی میان دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی است چرا که کشورهای دیگر در حال افزایش ظرفیت تولید قیر خود هستند، اما در ایران با وجود این که بخش خصوصی سرمایه گذاری هایی را انجام داده، موانع زیادی برطرف نشده است.

با وجود تحریم های ظالمانه، فعالان عرصه تولید طلای سیاه ایران تولیدات خود را کاهش نداده و فرصت های سازی تجاری و صادراتی خود را کاهش نداده اند. به طوریکه بر اساس آمارهای استخراج شده سال گذشته حدود چهار میلیون و ۳۴۶ هزار تن صادرات قیر در کشور انجام شده است که بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار درآمدزایی و ارزآوری داشته است

بررسی اجمالی حوزه صنعت قیر ایران حاکی از آن است که با وجود تحریم های ظالمانه، فعالان عرصه تولید طلای سیاه ایران تولیدات خود را کاهش نداده و فرصت های سازی تجاری و صادراتی خود را کاهش نداده اند. به طوریکه بر اساس آمارهای استخراج شده سال گذشته حدود چهار میلیون و ۳۴۶ هزار تن صادرات قیر در کشور انجام شده است که بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار درآمدزایی و ارزآوری داشته است.

ارزآوری ۱.۵ میلیارد دلاری صادرات قیر| موانع و سنگ اندازی های دولتی ها برای افزایش ظرفیت تولید

بهره مندی از دانش روز صنعت پالایشگاهی در کنار به روز رسانی فنی، از جمله مزیت هایی است که می تواند به کمک صنعت قیر ایران بیاید. به عنوان مثال بهره گیری از پالایشگاه مدرن، ضریب تبدیل نفت خام به سایر فرآورده ها از جمله قیر را افزایش خواهد داد.

یکی از مولفه های حضور در بازارهای جهانی بی شک ارتقای دانش تولید در پالایشگاه ها است. اما متاسفانه نبود پالایشگاه مدرن سبب شده تا تنها ۳۰ درصد نفت خام ایران به فرآورده تبدیل شود

پس باید این نکته را مدنظر قرار داد که یکی از مولفه های حضور در بازارهای جهانی بی شک ارتقای دانش تولید در پالایشگاه ها است. اما متاسفانه نبود پالایشگاه مدرن سبب شده تا تنها ۳۰ درصد نفت خام ایران به فرآورده تبدیل شود.

تولیدکنندگان داخلی برای بقای حیات اقتصادی از یک سو و حضوری منسجم تر در بازارهای خارجی از سوی دیگر باید از رقابت کاذب بپرهیزند و با اتحاد و انسجام راه را برای ورود قیر با کیفیت ایران به کشورهای همسایه از جمله بازار ترکیه هموار کنند.

اما به نظر می رسد فارغ از این موضوعات، دولت و مجلس باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند که همانطور که سایر کشورها ظرفیت تولید خود را افزایش داده اند ایرنا نیز در کنار توجه به بالا بردن کیفیت باید به موضوع هماهنگی میان دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی توجه ویژه ای کنند. چرا که بخش خصوصی سرمایه گذاری هایی را اگر چه انجام داده است موانع زیادی پابرجا است و هنوز برطرف نشده است.

کد خبر: ۱۹۰٬۱۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha