۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
سبک جدید فروش محصولات کشاورزی در پساکرونا؛ از تولید به مصرف
محققان تحلیل می کنند؛

سبک جدید فروش محصولات کشاورزی در پساکرونا؛ از تولید به مصرف

با وجودی که هنوز مشخص نیست که چه زمانی همه گیری کرونا ویروس پایان می یابد؛ اما با این حال محققان در زمینه های تحول در بخش کشاورزی پیش بینی کرده اند که از یک سو احتمالا تولیدات محلی با اقبال بیشتر مواجه خواهد شد و از سوی دیگر تلاش برای اتوماسیون کشاورزی و کاهش نیروی انسانی در این بخش شدت خواهد گرفت.

فرحنازسپهری؛ خبرگزاری بازار-  براساس گزارشی که در سایت «پرودیوسر» منتشر شد، محققان پیش بینی می کنند که فناوری کشاورزی و مواد غذایی پس از کووید ۱۹ رشد کند. یک محقق در دانشگاه گوئلف کانادا می گوید: بیماری همه گیر کووید ۱۹ باعث ایجاد چابکی - بخصوص همراه با فناوری - در کشاورزی می شود. روزیتا دارا، استادیار دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه گوئلف گفت: همه گیری باعث شده تا مجدداً بر لزوم دستیابی به برخی از فناوری هایی که در سایر بخش ها وجود دارد و در سیستم های مواد غذایی به آسانی قابل دسترسی نیست، تاکید و مهم شمرده شود.

وی در طی یک کنفرانس حوزه دیجیتال که توسط موسسه غذایی آرل دانشگاه گوئلف برگزار شد، این مطالب را عنوان کرد، جایی که از متخصصان مختلف سوال شد: چه اطلاعاتی ما نیاز خواهیم داشت و زندگی پس از کرونا ویروس چگونه خواهد بود؟

وی معتقد است شاهد رشد داده های ماشین، پلتفرم ها برای مدیریت داده ها و اتوماسیون در بخش کشاورزی و مواد غذایی خواهیم بود.  این استادریار دانشگاه گفت: آنچه من انتظار دارم، شاهد این فناوری ها، بعد از پایان همه گیری کرونا ویروس هستیم، دنیایی با فناوری دیجیتالی بسیار بیشتر در سیستم های مواد غذایی و کشاورزی در زمینه تولید مواد غذایی، توزیع، ایمنی، قابلیت ردیابی مواد غذایی.
مثال ساده ای که وی در کارخانجات فرآوری مواد غذایی ارائه داد: با همه گیری بیماری کووید ۱۹ برای محدود کردن تماس دست به دست نیاز به کاغذ فرم دیجیتالی بیشتری را سبب شده است و انتظار می رود اقدامات دیگری از این دست همچنان انجام شود.

ابزارهای تجارت الکترونیکی در دست کشاورزان 

او همچنین پیش بینی می کند که باید ابزارهای تجارت الکترونیکی بیشتری در دسترس کشاورزان قرار گیرد، زیرا به خصوص در عملیات در مقیاس کوچک به دنبال راه های جدید فروش محصول خود به جوامع محلی هستند. این درحالی است که باید اشاره کرد در حال حاضر بخش اعظمی از فناوری که وی در مورد آن صحبت می کند وجود دارد و در سراسر جهان به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی گفت: یکی از تغییرات فرهنگی که من در کشاورزی دیجیتال خواهم دید، بکارگیری این فناوری ها در یک محیط واقعی برای آزمایش آنها در مقیاس بزرگ است، به طوریکه کاربران را نیز درگیر می کند که از این ابزارها بهره ببرند و با این ابزارها تصمیم بگیرند.

از سوی د یگر آلفونز ویسینک که در بخش مواد غذایی، کشاورزی و اقتصاد دانشگاه تدریس می کند، می گوید: ممکن است سیستم غذا به دلیل بیماری همه گیر خم شده باشد، اما هنوز شکسته نشده است. 
در ادامه افزود: اما، دلیل اینکه  این سیستم خم شده، چیست؟ به دلیل تغییر ناگهانی ماهیت تقاضا، و این بدان معنی است که کل سیستم باید تغییر کند. من فکر می کنم که این روند دیجیتالی شدن به دلیل این امر تقویت می شود و کشاورزان به دنبال راه های جدید خواهند بود.

وی گفت: البته این مساله روند جدیدی نیست، اما من فکر می کنم این روند باعث شتاب و سرعت بخشیدن به بخش های همچون شیردوشهای روباتیک، جمع کننده های اتوماتیک محصول شود. ویسینک با اشاره به بخش پردازش به عنوان چالش سیستم غذایی در طی همه گیری ها، افزود: شرکتها همچنین به دنبال تقویت فناوری برای کاهش نیازهای نیروی کار خود خواهند بود.

پیش بینی می شود برخی از تغییرات در رفتار مصرف کننده ایجاد شود، به طوری که مواد غذایی ممکن است در فروشگاه های مواد غذایی عرضه آنچنانی نداشته باشد و به صورت مستقیم از انبارها به دست مصرف کننده برسد. در حالی که در طی این روند، مردم خواهان ردیابی و اطمینان بیشتری هستند



وی گفت: با توجه به مشکلات نیروی کار واینکه سلامتی افراد باید مدنظر قرار گیرد، در نتیجه به سمت کمبودهای احتمالی این زمینه می رویم که دارای، پیامدهایی خواهد بود. ویسینک همچنین  پیش بینی کرد: برخی از تغییرات در رفتار مصرف کننده ایجاد شود، به طوری که مواد غذایی ممکن است در فروشگاه های مواد غذایی عرضه آنچنانی نداشته باشد و به صورت مستقیم از انبارها به دست مصرف کننده برسد. در حالی که در طی این روند، مردم خواهان ردیابی و اطمینان بیشتری هستند.

وی افزود: من فکر می کنم ممکن است گرایش به محصولات محلی و با اطمینان بیشتر صورت گیرد، بنابراین این تغییر، سیستم تولید را دگرگون می کند، تقاضا هایی که برای آن ایجاد می شود، ممکن است به سمت رستورانها یی برود که با اصطلاح «ghost kitchens» گفته می شوند. رستوران هایی که هیچ خدمات داخلی را ارائه نمی دهند اما در زمینه تحویل غذا تخصص دارند.

سیمون ساموگی، دارنده کرسی آرل در حوزه تجارت مواد غذایی، گفت : این بیماری همه گیر ، امکان را برای مردم فراهم می کند تا ببینند که سیستم خواروبار فروشی به ویژه در روش زنجیره تأمین همراه با مدیریت کالا و با توجه به تقاضا چگونه کار می کند، جایی که خواروبار فروشی ها از داده های مربوط به تقاضا برای اطمینان از ذخایر عرضه خود استفاده، تا بتوانند آن تقاضا را برآورده می کنند.

ایمی گرر، استادیار دانشکده دامپزشکی کالج انتاریو، اظهار داشت: در حالی که ممکن است برخی از مشاغل دارای یک برنامه آمادگی همه گیری باشند، اما در مجموع ممکن است جامعه پتانسیل بروز بیماریهای عفونی نوظهور را دست کم تلقی کند.
وی گفت: وقتی که ما یک بیماری عفونی در حال ظهور داریم که بسیار قابل انتقال است و هیچ واکسن شناخته شده ای برای آن وجود ندارد، تنها کار برای کاهش انتقال، تغییر رفتاری ماست.

کد خبر: ۱۹٬۰۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha