۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
صنعت مازندران چشم انتظار شهرک یک‌هزار هکتاری
بازار گزارش می‌دهد؛

صنعت مازندران چشم انتظار شهرک یک‌هزار هکتاری

ساری- توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی در مازندران به دلیل کمبود و گرانی زمین با محدودیت‌های زیادی روبرو بوده از این‌رو این استان چشم به رویای ایجاد بزرگترین شهرک صنعتی دوخته است.

خبرگزاری بازار- توسعه واحدهای تولیدی در شهرک ها و نواحی صنعتی مازندران به دلیل کمبود زمین با مشکلات و موانعی روبرو است و بالابودن قیمت زمین و کمبود آن، استقرار واحدهای صنعتی را با مانع روبرو مواجه کرده است.

از سوی دیگر مجهزنبودن تمامی شهرک ها و نواحی صنعتی به تصفیه خانه، گازرسانی و امکانات زیرساختی، محدوددیت توسعه واحدهای صنعتی را بیشتر نمایان کرده است.

در حال حاضر ۱۹۰۰ هکتار زمین صنعتی در مازندران دارد که ۴۰ شهرک و نواحی صنعتی در آن استقرار دارد. یک تولیدکننده در مازندران که قصد راه اندازی واحد تولیدی در شهرک های صنعتی استان را دارد با بیان اینکه گرانی و کمبود اراضی صنعتی از جمله مشکلات است، اظهار داشت: متاسفانه تسهیلات کافی نیز برای خرید زمین و ایجاد واحد تولیدی ارائه نمی شود.

کمبود و گرانی اراضی صنعتی

وی که خواست نامش ذکر نشود، اظهار داشت: درحالی با کمبود زمین صنعتی مواجه هستیم که واحدهای راکد و غیرفعال زیادی در شهرهای صنعتی وجود دارند و باید نسبت به تعیین تکلیف این واحدها و واگذاری اراضی آن به متقاضیان واجدشرایط اقدام شود.

قرار است شهرک صنعتی یک‌هزار هکتاری شرق مازندران عملیاتی شود که با ایجاد این شهرک صنعتی بزرگ بخشی از کمبود اراضی صنعتی در مازندران برطرف خواهد شد.

سیدمجتبی رضوی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کمبود زمین صنعتی از یک سو و نبود زیرساخت های لازم در شهرک ها و نواحی صنعتی، استقرار واحدهای تولیدی و صنعتی را با مانع روبرو کرده است، گفت: ۳۹ شهرک صنعتی در استان وجود دارد که از نظر وسعت معادل یک شهرک صنعتی در استان های دیگر هستند و این نشان می دهد با کمبود اراضی مواجه هستیم.

لزوم اجرای آمایش سرزمینی صنعتی

وی خواهان اجرای طرح آمایش سرزمینی شهرک های صنعتی شد و گفت: واحدهای تولیدی نیازمند آب و انرژی هستند و اکنون به دلیل نبود آمایش سرزمینی، توسعه و استقرار صنایع جدید با مشکلات زیادی روبرو است.

۴۰ شهرک صنعتی استان بیش از دو و ۹۰۰ هکتار وسعت دارند که بیش از دو هزار و ۶۰۰ واحد در آن مستقر هستند و قرار شد با همت شرکت شهرک‌های صنعتی استان، واحدهای تولیدی غیرفعال و راکد، قرارداشان لغو شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران با بیان اینکه در راستای برنامه جهش تولید، توسعه شهرک ها و نواحی، توسعه زیرساخت ها و برنامه طراحی صنعتی تعریف شده است، با اشاره به کمبود اراضی صنعتی، گفت: مازندران به ایجاد شهرک صنعتی بزرگ نیازمند است.

با پیگیری‌های صورت گرفته شهرک صنعتی شرق استان مازندران در بهشهر و امیرآباد ایجاد می شود که ۵۷ درصد مساحت شهرک های صنعتی استان وسعت دارد

سید مصطفی موسوی با اظهار اینکه با پیگیری های صورت گرفته شهرک صنعتی شرق استان در بهشهر و امیرآباد ایجاد می شود که ۵۷ درصد مساحت شهرک های صنعتی استان وسعت دارد، افزود: ایجاد شهرک از نیازهای ضروری استان به شمار می رود.

وی بااشاره به شوره زار بودن اراضی در شرق استان، این منطقه را مستعد ایجاد شهرک صنعتی برشمرد و گفت: با راه اندازی آن بخش مهمی از دغدغه های فراروی استان حل می شود.

به گفته موسوی، تعیین تکلیف واحدهای تولیدی راکد و فسخ قراردادهای آن از دیگر برنامه ها است، تصریح کرد: تاکنون تمامی واحدهای راکد تا قبل از سال ۹۴ تعیین تکلیف شد و ۱۴ واحد تملیکی نیز به چرخه تولید بازگشت.

وی تعدد شهرکهای صنعتی را هزینه بر دانست و گفت: متوسط مساحد شهرک های صنعتی در استان ۵۰ هکتار بوده در حالیکه برای ایجاد یک واحد صنعتی بزرگ به ۳۵ هکتار زمین نیاز است و این نشان می دهد که با محدودیت اراضی مواجه هستیم.

توسعه شهرک های صنعتی ضروری است

احمد حسین زادگان استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار، توسعه فعالیت های صنعتی و شهرک ها یک ضرورت در استان بیان کرد و آن‌را موجب شکوفایی اقتصادی استاد دانست و گفت: زیرساخت های لازم برای ایجاد شهرک هزار هکتاری در شرق استان فراهم می شود.

وی با بیان اینکه یک‌هزار هکتار از اراضی شرق استان مازندران در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت تا به منظور ایجاد زیرساخت‌ها به شهرک‌های صنعتی واگذار شود، گفت: ایجاد فعالیت های کشاورزی و توسعه کشت های گلخانه‌ای در این منطقه جزو اولویت‌ها است.

استاندار مازندران یادآور شد: با ایجاد بزرگترین شهرک صنعتی، نسبت به ایجاد اشتغال پایدار و توسعه سرانه صنعتی، ارتقای تولید و شکوفایی اقتصادی اقدام می شود.

۳۹ شهرک و یک ناحیه صنعتی در نواحی مرکزی و شرق استان مستقر شده و سرانه زمین صنعتی در استان ۵۰ هکتار است. در حال حاضر سرمایه گذاران زیادی در انتظار واگذاری زمین در شهرک های صنعتی هستند و با توجه به کمبود زمین در شهرک های صنعتی، باید زمین صنعتی موجود به صورت کامل مورد بهره برداری قرار گیرد.

شهرک های صنعتی بشل، امازاماده عبدالله، تشبدان، گوهرباران، شهرک صنعتی ساری از جمله شهرک هایی هستند که در مازندران فعالیت دارند و علاوه کمبودزمین، تغییر کاربری در شهرک ها و نواحی از دیگر مشکلات موجود برای استقرار صنایع به شمار می رود.

مازندران چشم به احداث بزرگترین شهرک صنعتی دوخته تا با ایجاد و استقرار صنایع و واحدهای تولیدی در آن عقب ماندگی های صنعتی خود را جبران کند و همطراز با دیگر استان ها شود.

کد خبر: ۱۸٬۹۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha