۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰
پرداخت ناقص اعتبارات درمانی ایثارگران و بیماران خاص پیگرد نظارتی دارد
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

پرداخت ناقص اعتبارات درمانی ایثارگران و بیماران خاص پیگرد نظارتی دارد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: باوجود افزایش اعتبارات درمانی ایثارگران، بیماران خاص، ناباروی و صعب العلاج، پرداخت شدن ناقص این اعتبارات مبنای قانونی ندارد و موجب پیگرد نظارتی خواهد شد.

به گزارش بازار، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت: باوجودی که مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱، اعتبارات درمانی ایثارگران، بیماران خاص، ناباروی و صعب العلاج را به صورت هدفمند و ویژه افزایش داد، پرداخت شدن ناقص این اعتبارات مبنای قانونی ندارد و موجب پیگرد نظارتی خواهد شد. بی اعتنایی به درمان این گروه از بیماران جامعه را موجب تشدید مشکلات درمانی آنان و افزایش دردسرهای خانواده‌های شان ارزیابی کرد و افزود: دولت به ویژه سازمان برنامه بودجه باید براساس احکام قانون بودجه به ویژه تبصره ۱۴ آن، هرماه صد درصد این اعتبارات را که از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده تامین می‌شود، به بنیاد شهید و امور ایثارگران و صندوق‌های این بیماری‌ها بپردازد.

وی همچنین پرداخت شدن فقط ۳۰ درصد از مجموع اعتبار ۶۸ هزار میلیارد ریالی بخش حیاتی درمان ایثارگران و جانبازان که در احکام عمومی قانون بودجه ۱۴۰۱ مشمول تکلیف صد درصدی شده را در پایان هشتمین ماه سال تاسف بار توصیف کرد.

گزارش‌های نظارتی و فراکسیونی مجلس حاکیست تا پایان آبان، سازمان برنامه و بودجه فقط ۳۰ درصد از مجموع اعتبارات بخش حیاتی درمان ایثارگران را برای تامین دارو، وسایل پزشکی، بیمه‌های پایه و تکمیلی و حق پرستاری پرداخت کرده است.

حاجی بابایی با طرح این سوال که بخش درمان بسیار حیاتی است، ولی نمی‌دانیم چرا ایثارگران و جانبازان هنوز باید دچار مشکل درمانی باشند، از دولت و سازمان برنامه و بودجه خواست مطابق قانون بودجه هرچه سریعتر اعتبارات بخش درمانی ایثارگران و همچنین بیماران خاص و صعب العلاج را با نگاه صد در صدی تامین و پرداخت کنند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با استناد به قوانین نظارتی تاکید کرد: بزودی این کمیسیون با دولت و سازمان برنامه و بودجه مکاتبه و پیگیری‌های نظارتی خود را در این باره آغاز خواهد کرد.

به موجب حکم تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ دولت موظف است حدود ۷۰ هزار میلیارد ریال به درمان ایثارگران و بیماری‌های خاص و صعب العلاج اختصاص دهد.

همچنین در اعتبارات عمومی قانون بودجه ۶۸ هزار میلیارد ریال به بخش درمان ایثارگران وجانبازان اختصاص یافته است.

براساس آمارهای بنیاد شهید و امور ایثارگران متوسط سنی والدین شهدا ۸۰، جانبازان ۵۹ و فرزندان شهدا ۴۱ سال است که والدین شهدا و جانبازان از بیماران پر خطر و نیاز به توجه ویژه بنیاد شهید محسوب می‌شوند.

فراکسیون‌های ایثارگران و فرهنگ ایثار و شهادت مجلس همواره از تامین نشدن اعتبارات بخش درمان ایثارگران و جانبازان ابراز نگرانی کرده و در خصوص ادامه این تنگناها هشدار داده اند.

کد خبر: ۱۸۹٬۸۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha