۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
تبادل پیام با آمریکا برای رفع تحریم‌ها ادامه دارد
وزیر امور خارجه:

تبادل پیام با آمریکا برای رفع تحریم‌ها ادامه دارد

وزیر امور خارجه گفت: توطئه‌ای که بر اساس اسناد دقیق با هدف ایجاد جنگ تروریستی، جنگ داخلی و در نهایت تجزیه ایران در هشت هفته گذشته با سوء استفاده از احساسات مردمی دنبال می‌شد، شکست خورد.

به گزارش بازار، نخستین نشست خبری حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه امروز (چهارشنبه) با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی و اصحاب رسانه در ساختمان وزارت امور خارجه آغاز شد.

وزیر امور خارجه در ابتدای این نشست گفت: در ۱۴ ماه گذشته حجم تبادل تجاری ما از قاره اروپا تا سایر نقاط جهان به ویژه همسایگان و آسیا از ۳۷ درصد در کمترین حالت تا ۵۷۱ درصد رشد داشته است؛ بخش عمده ای از این رشد خارج از حوزه سنتی تجارت در عرصه نفت و انرژی بوده است.

وی با تشریح تحولات جدید در محیط داخلی ایران، به ارایه دیدگاه های وزارت امور خارجه در این خصوص پرداخت و اظهار داشت: خوشبختانه بر اساس اسناد دقیق و موجود در دستگاه دیپلماسی کشور با هدف ایجاد جنگ تروریستی ایجاد و در نهایت تجزیه جمهوری اسلامی ایران در ۸ هفته گذشته با سوء استفاده از احساسات پاک مردمی در ایران دنبال می شد، شکست خورد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در اثنای این تحولات یک دیپلمات عالیرتبه غربی اظهار داشت که آمریکا در عراق در سالهای اخیر و در دوره نخست وزیری آقای عادل عبدالمهدی مهدی توانست در یک کشور دارای ۴۱ میلیون نفر جمعیت تنها با آوردن سی هزار زن و جوانان عراقی به میدان التحریر و برخی میادین استان ها در عراق و به کارگیری ظرفیت های موجود در فضای مجازی دولت حاکم در عراق را ساقط کند و نخست وزیر عراق برای اهدافی بزرگتر از سمت خود استعفا داد.

رئیس دستگاه دیپماسی کشورمان ادامه داد: مقام غربی مدعی بود که در قبال جمهوری اسلامی ایران نیز با استفاده از برخی شرایطی که در داخل کشور پیش آمده و احساسات عده‌ای از جوانان در ایران برانگیخته شده است، چنین فرصت بزرگی را آمریکا و تعداد اندکی از کشورهای غربی در مقابل خود می بینند و امیدوار هستند که بتوانند به اهداف خودشان در این رابطه دست پیدا کنند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در هشت هفته گذشته دخالت‌های خارجی در اوج خود قرار داشت، افزود: ما در دستگاه دیپلماسی به طور مستمر با همسایگانی که تروریسم از آن کشورها به سمت ایران هدایت می‌شد، در تماس بودیم.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: در غائله زاهدان که جزئیات آن در اختیار شما هست، در مشکلاتی که در امنیت برخی از استان‌های غربی ما پیش آمد و به طور مشخص ۷۶ مرکز تروریستی و ضد انقلاب در اقلیم کردستان فعال شدند؛ سلاح های اسرائیلی و آمریکایی آمریکایی وارد کشور شد.

وی ادامه داد:ما در هشت هفته گذشته در دو مرحله در بغداد و تهران با مقامات عراق، با تیم مهمی از مقامات امنیتی در دولت مرکزی عراق و در اقلیم کردستان، نشست های متعددی را داشتییم و تصمیمات مهمی هم اتخاذ شد.

وی با یادآوری اینکه تروریست ها از ۷۶ نقطه علیه امنیت استان های غربی از خاک اقلیم شمال عراق اقدام کرده بودند، اظهار داشت: دولت مرکزی عراق متعهد شد که این گروه‌های تروریستی را از مرزهای ما دور کنند و توافق کردیم نسبت به خلع سلاح آنها اقدام کنند؛ گفتگوهای ما و پیگیری عملی شدن توافقات با کشور دوست و برادر عراق ادامه دارد و طبعاً زمانی که نیروهای مسلح عراق در مرز مشترک جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان مستقر شوند و تضمین کنند امنیت این مرزها را تضمین کنند نیازی به اینکه ما بخواهیم برای دفاع از تمامیت ارضی خودمان و مقابله با سرایت ناامنی ها به داخل کشورمان برخورد کنیم نیست.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: مادامی که در چارچوب حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد تهدید از سوی کشوری همسایه متوجه ایران باشد، نیروهای مسلح ما برای تامین حداکثری امنیت ملی کشور به اقدامات خودشان ادامه خواهند داد.

امیرعبداللهیان افزود: ما هم در دستگاه دیپلماسی و امنیتی کشور به گفتگوها و مذاکرات مان با مقامات کشور دوست و برادر برای عبور از این مرحله ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه در ادامه به دخالت های غربی ها در امور داخلی ایران در هفته های گذشته اشاره کرد و گفت: در تماس های خودم با مقامات کشورهای جهان از جمله سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان در خصوص آنچه در ایران گذشت و انتقاد در محکومیت قوی اظهار نظرات سیاسی برخی از این مقامات و مقامات آمریکایی به صراحت مواضع جمهوری اسلامی ایران را در روزهایی که پشت سر گذاشتیم منعکس کردیم.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: سه کشور اروپایی، آمریکا و صهیونیست‌ها در درک درستی از تحولات و وقایع نداشتند و مداخلات زیادی را در عرصه‌های رسانه ای و اظهارنظرهای سیاسی به عمل آوردند؛ برخی از مقامات در این کشورها تلاش کردند در روزهای بعد از اظهارات منفی خودشان با مصاحبه های متفاوتی تا حدودی اشتباهات خود را در این رابطه اصلاح کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار داشت: رعایت حقوق مردم و حقوق بشر در آموزه‌های دینی و ملی جمهوری اسلامی ایران و در دل و روح هر ایرانی وجود دارد؛ مقام معظم رهبری هم همواره با حساسیت و دقت به همه ما رعایت دقیق آن را در سایر در همه سطوح در جامعه متذکر می‌شوند.

وی افزود: در اغتشاشات اخیر من به مقامات اروپایی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند به صراحت گفتم پلیس در ایران با صبری راهبردی، خویشتنداری کرد و اینکه بیش از ۵۰ پلیس و نیروی امنیتی ما توسط آشوبگران و اغتشاشگران با سلاح گرم و سرد به شهادت رسیدند، اینکه چند هزار نیروی پلیس و مدافع امنیت ما مجروح شدند و آسیب‌های جسمی در این رابطه دیدند، نشان دهنده رعایت حقوق بشر و خویشتنداری پلیس و حافظ امنیت در جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: ما نیاز به این نداریم که آمریکا و اروپا که خود در نقض حقوق بشر تاریخ طولانی دارند و خود در استعمار ملت‌ها و کشورها تاریخ سیاهی ثبت کرده اند، بخواهند درخصوص حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران مدعی باشند.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: درخصوص وقایع اخیر نیز کمیته ملی در جمهوری اسلامی ایران زیر نظر وزیر کشور و رئیس سازمان امنیت کشور تشکیل شده است. جمعی از حقوقدانان، مقامات دولتی و غیردولتی مرتبط در چهارچوب کمیته‌ای مستقل، مسائل را پیگیری می‌کنند و گزارش آن را علاوه بر داخل ما در اختیار سایر جهات خارجی و بین‌المللی قرار خواهیم داد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با وجود مواضع غیرسازنده‌ای که سه کشور اروپایی و آمریکایی‌ها در هشت هفته گذشته داشته‌اند در مسیر دیپلماتیک گفت‌وگوها برای لغو تحریم‌ها را با طرف آمریکایی از طریق اتحادیه اروپا و برخی از واسطه‌ها در دستور کار خود داشت.

وی با یادآور اینکه ما از خطوط قرمز خود مانع عبور نکرده‌ایم، اظهار داشت: در بخشی از روزهای اغتشاش در ایران، طرف آمریکایی تصور می‌کرد ما در نقطه قرار دادیم که از خطوط قرمز خود عبور خواهیم کرد اما به طرف آمریکایی گفتیم برای رسیدن به توافق خوب و پایدار در چارچوب رعایت خطوط قرمزمان آمادگی داریم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه پیام‌ها میان ما و آمریکایی‌ها همچنان در حال تبادل است، افزود: ما در مسیر دیپلماتیک تبادل پیام‌ها را داریم اما در مسیر اظهارات رسانه‌ای، کماکان برخی از مقامات آمریکایی مواضع ریاکارانه خود را ادامه می‌دهند.

امیرعبداللهیان ابراز امیدواری کرد که با نگاه واقع‌بینانه متناسب با منافع ملت و با رعایت حداکثری منافع ملی کشور در صورتی که به گام پایانی توافق برسیم بتوانیم از یک توافقی خوب، قوی و پایدار برای دولت و مردم بزرگ ایران صحبت کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار داشت: ایرانیان مقیم خارج از کشور همواره مورد توجه جدی ما در دولت و دستگاه دیپلماسی هستند ایرانیان جمعیتی فرهیخته و سفیران واقعی ما در خارج از کشور هستند. آنچه که برخی است شبکه‌های ماهواره‌ای به نام ایران و ایرانی در خارج از کشور به نمایش می‌گذارد واقعیت ایرانیان در خارج از کشور و واقعیت جامعه بزرگ ایرانیان خارج از کشور متفاوت از این تصاویر بزرگنمایی شده است.

وزیر امور خارجه بیان کرد: ما برای اینکه در شاخص‌های خود توجه ویژه‌ای به ایرانیان خارج از کشور را مورد تاکید قرار بدهیم به نمایندگی‌های خودمان در خارج از کشور اعلام کرده‌ایم که ضمن توجه ویژه به امور کنسولی و حمایت قوی از ایرانیان مقیم خارج از کشور، آخرین وضعیت مراجعات ایرانیان مقیم خارج به کنسولگری‌های ما را گزارش کنند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: برای ما مهم است که رصد کنیم که در پی این جنگ ترکیبی و جنگ ادراکی چه وضعیتی برای جامعه ایرانیان در خارج از کشور رخ داده است. مایلم به شما اعلام کنم که نه تنها مراجعات ایرانیان به سفارتخانه‌ها و بخش‌های کنسولی ما و سرکنسولگری‌های ما کاهش پیدا نکرده است بلکه شاهد رشد مراجعه ایرانیان برای انجام امور کنسولی‌شان و انجام سفرهایشان به جمهوری اسلامی ایران هستیم.

وی افزود: ما به زودی قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور را در دولت و در مجلس در دستور کار داریم و امیدواریم ایرانیان عزیز در خارج از کشور با پیوند هر چه بیشتر به سرزمین مادری برای آبادی و پیشرفت هرچه بیشتر ایران تلاش کنند.

کد خبر: ۱۸۹٬۷۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha