۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۰
 انبوه سازان مخالف برگزاری مناقصه مسکن ملی/ هشدار پیامکی به وزیر راه و شهرسازی
نایب رئیس انجمن مطرح کرد

انبوه سازان مخالف برگزاری مناقصه مسکن ملی/ هشدار پیامکی به وزیر راه و شهرسازی

رهبر، نایب رئیس انجمن انبوه سازان با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن ملی نباید به جریان برگزاری مناقصه روی بیاورد چرا که زمان ساخت این واحدها طولانی می شود گفت: با ارسال پیامک به وزیر راه و شهرسازی او را در جریان دشواریهای ساخت مسکن ملی گذاشتم.

خبرگزاری بازار- طرح اقدام ملی مسکن در حالی این روزها به روزهای حساس خود نزدیک شده که وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد تا با برگزاری مناقصه جریان ساخت و ساز این واحدهای مسکونی را به برندگان مناقصه بسپارد. ساخت و تحویل واحدهای مسکن مهر توسط برخی سازندگان با صلاحیت می تواند یک تجربه موفق برای مسکن ملی باشد بنابراین وزارت راه و شهرسازی بزودی قصد دارد تا با برگزاری مناقصه سازندگانی را که دارای صلاحیت هستند از پاکت مناقصه خارج کند. اما برخی سازندگان حرفه ای با انتقاد از این جریان معتقد هستند که هر سازنده ای علاقه ای به ورود به پروژه های دولتی مثل مسکن مهر و مسکن ملی ندارند بنابراین بهتر است وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد ترک تشریفات را به هیات دولت ارائه کند. 

ارسال پیامک هشدار  به وزیر راه و شهرسازی

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه دلایل کاهش تولید مسکن را بارها از مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی پرسیده ایم و این بار نیز با ارسال پیامکی به وزیر راه و شهرسازی نسبت به حرکت آهسته ساخت و ساز مسکن ملی مطالبی را به او منتقل کردم، گفت: در متن ارسالی خود به وزیر راه و شهرسازی برای او توضیح دادم که اگر تولید مسکن کاهش می یابد به چه دلیل است . بنابراین برای وزیر راه و شهرسازی توضیح دادم که اگر روال طرح اقدام ملی مسکن به این شکل پیش برود وضعیت ۶ تا ۷ ماه گذشته این طرح به نتیجه نخواهد رسید. 

وی با تاکید بر اینکه روال طرح اقدام ملی مسکن اینگونه در حال پیش رفتن است که قرار است ساخت این واحدها را با برگزاری مناقصه به سازندگان بسپارند اظهار داشت: طرح اقدام ملی مسکن با با پروژه های عمرانی متفاوت است و معتقد هستیم که اگر عنوان می شود که باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور احداث شود باید پرسید که آیا سازنده های با صلاحیت در کشور تا این تعداد داریم که هم علاقمند باشند و هم اینکه بتوانند این میزان مسکن را تولید کنند. 

سازنده های فعال در مسکن مهر همان هایی هستند که علاقمند به حضور در مسکن ملی هستند پس وقتی قیمت کارشناسی تولید هر متر مربع مسکن استخراج شده چه دلیلی دارد که مناقصه ای که باعث طولانی شدن طرح اقدام ملی مسکن می شود مجددا برگزار شود

رهبر تاکید کرد: سازنده های فعال در مسکن مهر همان هایی هستند که علاقمند به حضور در مسکن ملی هستند پس وقتی قیمت کارشناسی تولید هر متر مربع مسکن استخراج شده چه دلیلی دارد که مناقصه ای که باعث طولانی شدن طرح اقدام ملی مسکن می شود مجددا برگزار شود. 

نایب رئیس انجمن انبوه سازان با تاکید بر اینکه برای ترک تشریفات پیشنهاد می کنیم که موضوع آنرا به هیات دولت ببرند و آنرا مصوب کنند اظهار داشت : وقتی قیمت کارشناسی و تعدیل سال ۹۹ استخراج شده براب اینکه فرصت و زمان ساخت مسکن ملی را از دست ندهیم ساخت مسکن ملی را به سازنده های علاقمند و دارای صلاحیت که در پروژه مسکن مهر هم امتحان خود را پس داده اند بسپارند. 

وی در پاسخ به این سئوال که چرا تولید مسکن در کشور هیچ گاه به میزان نیاز و به میزان پیش بینی طرح جامع مسکن نبوده است تصریح کرد: بخش خصوصی سالانه ۳۰۰ هزار تا ۳۵۰ هزار مسکن تولید می کند و سالهاست که تولید مسکن از برنامه طرح جامع مسکن که همانا تولید سالانه ۹۰۰ هزار مسکن است عقب است . حال اگر بخواهیم موانع تولید مسکن را بشماریم باید اذعان کرد که یکی از دلایل همانا وجود بروکراسی و پیچیده بودن اعطای مجوزها است. 

مزیت معافیت های مالیاتی برای تولید مسکن می تواند در نهایت به نفع مصرف کننده نهایی که همانا مردم هستند تمام شود

رهبر ادامه داد: سوالی که بارها مطرح شده اما همواره بدون پاسخ باقی مانده است این است که چرا باید برای تولید مسکن معافیت های مالیاتی را اجرا نکنند . مزیت معافیت های مالیاتی برای تولید مسکن می تواند در نهایت به نفع مصرف کننده نهایی که همانا مردم هستند تمام شود. چرا که وقتی مالیات برای تولید مسکن وضع می شود سازنده ها این مالیات را بر قیمت نهایی مسکن وضع می کنند. پس اگر تولید مسکن معاف از مالیات باشد قیمت تمام شده مسکن کاهش می یابد. 

نایب رئیس انجمن انبوه سازان ادامه داد: تنها با برداشتن بروکراسی های پیچیده و معاف از مالیات تولید مسکن می توان مسیرتولید مسکن را هموار کرد و در نهایت قدرت خرید متقاضیان افزایش خواهد یافت.  

نمی توان گفت که تولید مسکن بهتر شده است چرا که اگر تولید مسکن رو به رشد باشد دو سال دیگر اثرات آن را خواهیم دید

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد با مورد توجه قرار گرفتن تولید مسکن از سوی دولت فعلا نمی توان به رونق تولید مسکن در دو سال آینده امیدوار بود گفت: بله !نمی توان گفت که تولید مسکن بهتر شده است چرا که اگر تولید مسکن رو به رشد باشد دو سال دیگر اثرات آن را خواهیم دید.

رهبر با تاکید بر اینکه بازار مسکن با  انباشت تقاضا سالانه بدتر می شود و اگر به فکر تولید جدی نباشیم، در آینده دچار مشکلات بیشتر خواهیم شد اظهار داشت: متاسفانه مسکن موجود برای خانواده های هدف احداث نمی شود و باید برای اقشار متوسط و رو به پایین ساخته شود تا پاسخگوی خانه اولی ها باشد. 

کد خبر: ۱۸٬۹۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha