۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
نگاه مسئولان بر سر گذر افتاد؛ بی‌سامانی در طرح ساماندهی کارگران
بازار از مشهد مقدس گزارش می‌دهد؛

نگاه مسئولان بر سر گذر افتاد؛ بی‌سامانی در طرح ساماندهی کارگران

مشهد- کارگران سر گذر سرما و گرما و روز تعطیل و غیر تعطیلی نمی‌شناسند و لذا ایام کرونا و یا پساکرونا نیز برایشان مفهومی ندارد چون برای تأمین نیازهای اقتصادی خود مجبورند هرروز بر سر یکی از گذرهای کلان‌شهر مشهد حاضر شوند و باوجود وعده مسئولان مبنی بر ساماندهی کارگران، اما نمی توانند به وعده مبتنی بر یک طرح نابسامان دل ببندند.

بازار؛ گروه استان‌ها- هنوز هیچ معیاری برای گزینش کارگران سر گذر وجود ندارد و لذا هر کارگری که با سرعت بیشتری برود و زودتر چانه زده و یا عقب وانت جای بگیرد احتمالاً شانس به دست آوردن یک‌لقمه را بیشتر خواهد داشت.

متأسفانه تعطیلی دوماهه کارهای ساختمان در مشهد مقدس به دلیل شیوع بیماری کرونا بسیاری از این کارگران را با مضیقه شدید مالی روبرو کرد.

اگرچه در طی سال‌های گذشته طرح‌های بسیاری از طرف دولت مبنی بر ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و یا صدور کارت مهارت ارائه شد و یا ساماندهی کارگران در شهرها ازجمله کلان‌شهر مشهد سر زبان‌ها بوده است اما واقعیت این است که این کارگران هنوز سرشان بی‌کلاه مانده است به‌گونه‌ای که نه مهارتی آموختند، نه ساماندهی شدند و نه بیمه‌ای دارند که در این شرایط بتوانند بابت بیکاری حقوق بیکاری دریافت کنند.

سرگردانی ۶۲ هزار کارگر

تعطیلی دوماهه ساخت‌وسازها در مشهد مقدس بنا بر گفته رئیس کانون صنفی کارگران ساختمان مشهد تعداد ۶۲ هزار کارگر را از کار بیکار کرد.

محمدرضا داوری بابیان اینکه تقریباً ۳۷ هزار نفر از کارگران ساختمانی مشهد بیمه خویش‌فرمایی دارند و لذا مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند به رسانه‌ها گفت: حتی یک کارگر ساختمان بیمه بیکاری نمی‌گیرد و لذا چندین سال است که تلاش می‌کنیم مشکل بیمه کارگران ساختمانی را حل کنیم اما راه به‌جایی نمی‌بریم..

وی بابیان اینکه روزانه تعداد زیادی از کارگران برای کار به این کانون مراجعه می‌کنند، ادامه داد: ما پاسخی برای آن‌ها نداریم.

داوری بابیان اینکه پیش از شیوع کرونا تقریباً کارگر ساختمانی بیکار در مشهد نداشتیم، می‌افزاید: با شیوع بیماری کرونا ساخت‌وسازها تعطیل شد و لذا سفره معیشت این کارگران نیز کوچک‌تر شد.

کارگران و سری که بی‌کلاه ماند

حسین رسولی دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: ما معتقدیم هر کارگری که در هرکجا و به هر مدت و حتی یک روز کار می‌کند باید بیمه او پرداخت شود اما متأسفانه هیچ شخصی پیگیر این موضوع نیست و لذا ملاحظه می‌شود که سرکارگر بی‌کلاه مانده ست.

وی بابیان اینکه به دلیل رکود در ساخت‌وسازها بسیاری از کارگران بیکار شدند و برای مخارج خود در مضیقه هستند بیان کرد: کارگران ساختمانی بیشترین حوادث رادارند چنان‌که ممکن است از ساختمان بیفتند و دچار نقص عضو شوند یا اتفاقات دیگری برای آن‌ها به وقوع بپیوندد لذا ضروری است که تحت پوشش بیمه باشند اما در واقع بیمه نیستند.

نبود امنیت شغلی

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی بیان کرد: به‌طور طبیعی وقتی کارگر بیمه نباشد قادر به ثبت‌نام برای دریافت بیمه بیکاری نیست و نمی‌تواند از همین حمایت‌های حداقلی استفاده کند.

رسولی در خصوص لزوم بیمه شدن کارگران متذکر شد: هر ساختمانی که احداث می‌شود چند ماهی عملیات اجرایی آن به طول می‌انجامد و لذا باید کارگر مشخص داشته باشند و کارفرما لیست بیمه آن‌ها را رد کند اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد.

وی ابراز کرد: متأسفانه ما شاهد هستیم که حتی کارگران کارخانجاتی که ۳۰ سال کار می‌کنند هنوز از آن‌ها سوءاستفاده شده و مجبور به امضای قرارداد موقت با کارفرما هستند.

رسولی عدم پوشش بیمه تأمین اجتماعی، حقوق کم، دریافت حق‌الزحمه ناچیز و عدم امنیت شغلی را از عمده مشکلات کارگران دانست و گفت: متأسفانه بسیاری از این افراد در طول روز مجبور هستند که حتی به دستمزدهای اندک برای تهیه یک‌لقمه‌نان تن بدهند.

ساماندهی کارگران ساختمانی

در همین حال معاون خدمات و محیط‌زیست شهرداری مشهد از طرح ساماندهی و شناسایی کارگران ساختمانی خبر می‌دهد.

مهدی یعقوبی در این رابطه گفت: از سال گذشته ساماندهی کارگران ساختمانی به‌صورت جدی در دستور کار حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری قرارگرفته و مشاوری نیز برای این منظور انتخاب‌شده است.

وی تاکید کرد: در مرحله نخست مطالعات طرح ساماندهی کارگران سر گذر، بانک اطلاعاتی کامل کارگران تهیه و ازنظر تخصص دسته‌بندی می‌شوند و وظایف قانونی تمامی دستگاه‌های مرتبط استخراج‌شده و قرار است با محوریت استانداری و مدیران دستگاه‌های مرتبط طرح ساماندهی این کارگران بررسی و نهایی شود.

یعقوبی ادامه داد: در این طرح کارگران به جایگاه‌های شهرداری هدایت خواهند شد و متناسب بازمان حضور کارگر در جایگاه، نوبت‌دهی می‌شوند و شهرداری، کارفرمایان و شهروندان می‌توانند نیروی کار موردنیاز خود را از این محل‌ها تأمین کنند.

ثبت نام ۱۴۰۰ کارگر در طرح ساماندهی

معاون شهردار مشهد از ثبت نام بیش از یک هزار و ۴۰۰ کارگر تاکنون در طرح ساماندهی خبر داد و افزود: تعدادی از این افراد به صورت روزانه و تعدادی نیز که تا ساعت ۱۰ صبح بیکار می‌مانند در صورت تمایل برای برخی پروژه‌های بزرگ شهری نظیر کشف رود و کمربند سبز به کار گرفته می‌شوند.

یعقوبی با بیان این که هنوز کارگران رغبت زیادی به ثبت نام در این طرح ندارند، اضافه کرد: اغلب کارگران ذهنیتی در خصوص این طرح ندارند، البته به مرور استقبال از این طرح بیشتر می‌شود.

وی تاکید کرد: شهروندان و کارفرمایان نیز باید همراهی لازم را در این خصوص داشته باشند و نیروهای مورد نیاز خود را از این جایگاه‌ها تامین کنند.

کد خبر: ۱۸٬۹۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha