۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
گشتی در نمایشگاه بین المللی شیلات| بزرگترین رویداد آبزی پروری؛ روی موج ارتقا، بدون حضور خارجی ها
بازار گزارش می دهد

گشتی در نمایشگاه بین المللی شیلات| بزرگترین رویداد آبزی پروری؛ روی موج ارتقا، بدون حضور خارجی ها

نمایشگاه بین المللی شیلات در حال برگزاری است و عمدتا به دلیل عدم حضور شرکتهای خارجی مورد انتقاد است. با این وجود از نکات مثبت آن حضور بازدیدکننده های تخصصی است که سطح فنی نمایشگاه را بالا برده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: ششمین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهی گیری و صنایع وابسته در حالی در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران در حال برگزاری است که فقط شرکت های داخلی در آن حضور دارند و هیچ شرکت خارجی در این نمایشگاه حضور نیافته است. با این وجود از جمله تفاوت های این دوره از این نمایشگاه نسبت به دوره های قبل توسعه فضای نمایشگاهی است که دو برابر شده است. به این ترتیب امسال این نمایشگاه در سالن های ۴۰ و ۴۱ برگزار می شود. با این وجود بسیاری از شرکت کننده ها این دوره از بزرگترین رویداد آبزی پروری را چندان کارآمد نمی دانند.

نمایشگاه بین المللی شیلات خالی از شرکتهای خارجی| سطح فنی بزرگترین رویداد آبزی پروری بالا است

نمایشگاه شیلات بر خلاف نامش بین المللی نیست

آرش نبی زاده رئیس اتحادیه ماهیان سردآبی کشور در خصوص کیفیت برگزاری ششمین دوره نمایشگاه بین المللی شیلات به خبرنگار بازار می گوید: نمایشگاه خوب است نسبت به سال قبل و تقریبا از نظر مساحتی ۲برابر شده است. اما بر خلاف نامش به هیچ وجه بین المللی نیست و خبری از شرکت های خارجی نیست و لذا این یکی از ایرادهایی است که به برگزار کننده این رویداد بزرگ وارد است.

نمایشگاه وقتی پویا است که شرکتهای داخلی و بین المللی تواما در آن حضور یابند

علی جهانپور دیگر فعال این صنعت به بازار می گوید: این دوره از نمایشگاه از یک جهات خوب و از جهاتی دیگر بد است؛ از این جهت که نمایشگاه شیلات همیشه نمایشگاه بین المللی بود و الان نیست و شرکت های خارجی به عنوان غرفه دار حضور ندارند یک ضعف است چرا که به نوعی این عدم حضور شرکتهای خارجی خود یک محدودیت به خصوص برای برقراری ارتباطات بین المللی ایجاد می کند.

جهانپور افزود: مساله اینجا است که اگر قرار باشد نمایشگاه یا رویدادی پویایی برگزار شود باید با کل دنیا تعامل داشته باشد تا بتواند خودشان را به روز کنند.

نمایشگاه بین المللی شیلات خالی از شرکتهای خارجی| سطح فنی بزرگترین رویداد آبزی پروری بالا است

وی همچنین در خصوص دلایل عدم حضور شرکتهای خارجی در این دوره از نمایشگاه شیلات گفت: به نظر بنده به دلیل تحریم‌ هایی که وجود دارد و به دلیل محدودیت‌ های موجود شرکتهای خارجی شرکت نکرده اند. از سوی دیگر کشورهایی همچون چین و روسیه که با ایران رابطه سیاسی خوبی دارند هم در این رویداد حضور ندارند!

شرکتهای خارجی نیستند اما بازیگران اصلی داخلی در نمایشگاه حضور دارند

علی اکبر خدایی، دبیر اتحادیه تولید و صادر کننده های آبزیان کشور از دیگر حاضران در این رویداد، این نمایشگاه را نسبتا خوب می داند و به بازار می گوید: امسال نمایشگاه نسبت به سابق رشد کرده است به خصوص اینکه تعداد شرکت های حاضر افزایش داشته و اگرچه شرکت های خارجی حضور ندارند اما بازیگران اصلی صنعت هستند و فضا و اتمسفر گرم و صمیمی است. به این ترتیب شرکتهای مربوطه به خوبی با یکدیگر آشنا می‌ شوند و تعامل دارند و مذاکرات جدی و خوبی انجام می دهند.

نمایشگاه بین المللی شیلات خالی از شرکتهای خارجی| سطح فنی بزرگترین رویداد آبزی پروری بالا است

به دلیل عدم اطلاع رسانی دقیق حجم بازدیدکننده ها کمتر از حد انتظار است

سیامک بارویی دیگر غرفه دار در ششمین دوره نمایشگاه بین المللی شیلات و آبزیان نیز در این خصوص به بازار اظهار می دارد: در واقع شرکتها در نمایشگاه های این چنینی حضور می یابند تا بازدید کننده داشته باشند و تعاملات خود را با دیگر شرکتها و فعالان توسعه بدهند اما به هر دلیلی حجم بازدیدکننده ها امسال کمتر از حد انتظار بوده و این امر این هدف شرکت کننده ها را برآورده نمی دهد.

این غرفه دار در خصوص دلیل حضور کم بازدیدکننده ها نیز می گوید: دلیل شاید این باشد که اطلاع رسانی دقیق و درستی صورت نگرفته و شاید هم چون نمایشگاه کاملا تخصصی است و خاص است مخاطب زیادی از عام مردم جذب نکرده است. البته می‌ بینیم که بیشتر کسانی که از دست اندکاران اصلی این صنعت هستند حضور دارند اما فکر می‌کردیم شاهد استقبال بسیار بالایی از این نمایشگاه باشیم.

تنوع شرکت کننده و بازدیدکننده های تخصصی؛ اصلی ترین نکته مثبت نمایشگاه شیلات

شهرام شاهسوندی دیگر فعال صنعت شیلات این دوره از نمایشگاه را خوب و پربار می داند و به بازار می گوید: هرروز از صنعت آبزی پروری و شیلات در بازار استقبال می‌ شود و به عبارتی ضریب نفوذ استفاده از محصولات شیلاتی هرروز بالاتر می‌ رود بنابراین در این رویداد هم حضور خوب بوده است.

این غرفه دار افزود: از سوی دیگر نکته جالب توجه اینکه بازدید کننده ها غالبا تخصصی هستند چون نمایشگاه تخصصی است و اکثرا مراجعین در راستای امری می آیند که برای آنها بازدهی داشته باشد.

نمایشگاه بین المللی شیلات خالی از شرکتهای خارجی| سطح فنی بزرگترین رویداد آبزی پروری بالا است

وی ادامه داد: از دیگر نکات قابل توجه در مورد این رویداد اینکه تنوع زیادی در این نمایشگاه شاهد هستیم به طوری که از مراجعین، شرکت کننده ها، تولید کننده ها و همچنین مصرف کننده ها در همه بخش های آبزیان و شیلات در این رویداد مهم حضور دارند.

حضور فعالان از بخش های مختلف صنایع شیلات در نمایشگاه

هادی خلیجی از دیگر غرفه داران در این نمایشگاه به بازار می گوید: همانطور که می دانید نمایشگاه جهت عرضه و نمایش تولیدات و پیشرفت‌ هایی است که در صنعت یا حوزه مربوطه رخ داده است و این خود رسالت اصلی چنین رویدادهایی است. با این وجود می بینیم بنا به دلایلی از جمله مناسب نبودن ساعت برگزاری و اطلاع رسانی نه چندان قوی، بازدیدکننده های چندانی نسبت به سال قبل در این نمایشگاه حضور ندارند.

خلیجی افزود: با این وجود از نظر تنوع در ارائه خدمات و محصولات امسال وضعیت نمایشگاه بهتر است و از قسمت‌ های مختلف صنایع شیلات هستند.

حضور بازدیدکننده های بین المللی در نمایشگاه؛ فرصتی برای بازارسازی و توسعه بازار در کشورهای دیگر

احمد عرفان منش دیگر غرفه دار در این نمایشگاه، این رویداد را نسبت به سال‌ های قبل کم رونق تر می داند و به بازار می گوید: دلایل مختلفی بر این کم رونقی موثر است از جمله ساعت نامناسب برگزاری نمایشگاه، با این وجود ما یکسری بحث‌ های تخصصی داریم در مجموعه های شیلات و خوشبختانه آنهایی که در کلان فعالیت دارند به این نمایشگاه مراجعه کرده اند.

عرفان منش در خصوص بازدیدکننده خارجی نیز اظهار داشت: نماینده هایی از کشورهای دیگر به ما مراجعه کرده اند و اطلاعاتی کسب کرده اند تا روی بحث صادرات بتوانیم کار کنیم. این در حالی است که ما هم از نظر ساختارهای تولیدی و هم از نظر ارتباطات بین المللی به دنبال صادرات محصولات خود هستیم و این ارتباطات قطعا برای آینده ما ثمربخش خواهد بود.

نمایشگاه بین المللی شیلات خالی از شرکتهای خارجی| سطح فنی بزرگترین رویداد آبزی پروری بالا است

سطح فنی ششمین نمایشگاه بین المللی شیلات بالا است

مسعود نجف پور، دیگر غرفه دار در این دوره از نمایشگاه شیلات نیز جزو کسانی است که کیفیت نمایشگاه را خوب ارزیابی می کند و به بازار می گوید: شرکت‌ های خوبی امسال شرکت کرده اند و می توان گفت از لحاظ فنی سطح فنی نمایشگاه خوب است. به طوری که نسبت به سالهای قبل شاهد برگزاری نمایشگاه تخصصی تری هستیم هرچند فقط شرکتهای داخلی در این نمایشگاه حضور دارند و جای شرکت های خارجی خالی است.

شرکت کننده ها و مراجعین به نمایشگاه با هدف توسعه صادرات آمده اند

امید صمدی از دیگر شرکت کننده ها است که در خصوص کیفیت این رویداد به بازار می گوید: نمایشگاه بسیار عالی است چون سیاست ‌های شرکت ما سیاست‌ های صادراتی است و افرادی که در نمایشگاه هستند غالبا دنبال صادرات هستند و لذا از روز اول حضور در این نمایشگاه، با چند شرکت خارجی مذاکره کردیم که قطعا در روند فروش ما اثر خواهد داشت.

صمدی در خصوص بازدید کننده های خارجی نیز گفت: بازدیدکننده های غیر داخلی غالبا از روسیه و عراق بوده اند.

سوالات فنی مراجعه کنندگان بیانگر تخصصی بودن بازدیدکننده ها است

رضا اسعدی دیگر فعال صنعت شیلات و غرفه دار در نمایشگاه به برگزاری این رویداد انتقاد دارد و به بازار می گوید: نمایشگاه بسیار خلوت است چرا که در ساعات بسیار نامناسبی برگزار می‌شود. در صورتی که اگر قرار بود این نمایشگاه برای غرفه داران کارایی داشته باشد به جای برگزاری در ساعت ۸صبح تا ۳ بهتر بود از ۳ تا ۹عصر مثلا برگزار می شد شاید استقبال بهتر می شد.

نمایشگاه بین المللی شیلات خالی از شرکتهای خارجی| سطح فنی بزرگترین رویداد آبزی پروری بالا است

مهران ابراهیم زاده دیگر غرفه دار به بازار می گوید: نمایشگاه خوب بوده، بازدید خوب بوده و بازدیدکننده ها کاملا فنی سوال می کنند و این نشان می ‌دهد بازدید کننده ها عمدتا تخصصی هستند. این در شرایطی است که غالب مراجعه کننده های ما با توجه به زمینه فعالیت مان، مزرعه داران و پرورش دهندگانی هستند که قصد دارند سیستم ‌های سنتی خود را صنعتی کنند.

گفتنی است ششمین دوره نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری و صنایع وابسته از تاریخ ۲۹ آبان تا ۲ آذر در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود و ساعت بازدید از این رویداد ۸ صبح تا ۱۵ است.

کد خبر: ۱۸۹٬۳۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha