۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
رفع موانع اقتصادی مهم‌ترین مطالبه در منطقه آزاد اروند است| تراژدی پایان ناپذیر اجرا نشدن ماده ۶۵
بازار گزارش می‌دهد؛

رفع موانع اقتصادی مهم‌ترین مطالبه در منطقه آزاد اروند است| تراژدی پایان ناپذیر اجرا نشدن ماده ۶۵

آبادان- رفع موانع اقتصادی و اجرای کامل قانون مهم‌ترین مطالبه مردم و فعالان حوزه‌های مختلف در منطقه آزاد اروند است.

محمود نواصر؛ بازار: یکی از مبادی مهم اقتصادی در کشور، مناطق هستند که اولویت این مناطق همواره مبتنی بر صادرات بوده ولی با چالش هایی رو به رو بودند. طی روزهای اخیر حجت الله عبدالملکی به عنوان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور منصوب شد. وی در دومین سفر خود به منطقه آزاد اروند (آبادان-خرمشهر) سفر کرد تا ظرفیت ها و همچنین چالش های پیش رو را بررسی کند.

بازدید از مناطق محروم شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر، بازدید از شهرک های شهرهای آبادان و خرمشهر، دیدار با فعالان فرهنگی، دیدار با فعالان اقتصادی و برگزاری جلسه شورای اداری از برنامه های دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور به منطقه آزاد اروند بود.

تعاملات بین‌المللی در حال شکلگیری است

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در بازدید از شهرک های صنعتی اظهار کرد: در این شهرک ها، زمین‌های فراوانی قابل واگذاری است که در این حیطه، اولویت سرمایه گذاران خارجی هستند و سرمایه گذاران داخلی که تمایل دارند در حوزه‌های دانش بنیان و فناوری های پیشرفته سرمایه گذاری کنند، منطقه آزاد موظف است از آنها حمایت کند.

حجت الله عبدالملکی ادامه داد: واحدهایی در شهرک های صنعتی منطقه آزاد اروند وجود دارد که بعظا در کشور بی نظیر هستند.

وی عنوان کرد: شرایط برای تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال فراهم است و مناطق آزاد را به مقصد سرمایه‌گذاری خارجی تبدیل خواهیم کرد، ضمن اینکه تعاملات بین‌المللی در حال شکل‌گیری است.

انتقاد بزرگان نظام به عملکرد گذشته مناطق آزاد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور با اشاره به دروازه های گمرک توضیح داد: برنامه ریزی شده گمرکات جمهوری اسلامی ایران در ۴ مبادی خروجی مستقر شود.

عبدالملکی با اشاره به اعمال ماده ۶۵ عنوان کرد: قانون گذار در این خصوص تاکید می‌کند که حاکم منطقه، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد است و همه دستگاه‌های دیگر باید تابعیت کامل داشته باشند.

تقریبا همه بزرگان نظام، نسبت به گذشته مناطق آزاد انتقاد دارند، اما این نافی کارکرد این مناطق نیست، مناطق آزاد ادبیاتی در اقتصاد مقاومتی دارند و معنی این منطقه آزاد، لیبرالیسم اقتصادی نیست

وی با تاکید بر تلاش برای پیشبرد مناطق آزاد به تراز مورد نظر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کرد: تقریبا همه بزرگان نظام، نسبت به گذشته مناطق آزاد انتقاد دارند، اما این نافی کارکرد این مناطق نیست، مناطق آزاد ادبیاتی در اقتصاد مقاومتی دارند و معنی این منطقه آزاد، لیبرالیسم اقتصادی نیست.

مناطق آزاد جدید به سرعت عملیاتی می‌شود

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور تصریح کرد: در چند سال گذشته با این موضوع که کمیت مناطق آزاد رشد کند مخالف بودم، چرا که افقی که انتظار می‌رفت هنوز در این مناطق محقق نشده است، اگر توانستیم منطقه‌ای مثل اروند را عاری از هر گونه بیکاری کنیم، آنوقت می‌توان در خصوص ایجاد یک منطقه آزاد جدید تصمیم گرفت.

رفع موانع اقتصادی مهم‌ترین مطالبه در منطقه آزاد اروند است| تراژدی پایان ناپذیر اجرا نشدن ماده ۶۵

عبدالملکی با اشاره به اینکه بحث کارشناسی و اجرا و تمکین به قانون دو بحث متفاوت است و در مقوله اجرا، فصل‌الخطاب قانون است، اظهار کرد: ممکن است ما بحث‌های کارشناسی در این خصوص داشته باشیم و با ایجاد منطقه جدید مخالف باشیم، اما وقتی قانون‌گذار مصوب کرده است که منطقه آزاد جدید باید ایجاد شود، همه ما باید از آن تمکین کنیم و مناطق آزاد جدید را به سرعت عملیاتی خواهیم کرد اما باید مبتنی بر ادبیات اقتصاد مقاومتی پایه‌های آن را صحیح پی‌ریزی کنیم تا قطب رفاه، پیشرفت، جذب سرمایه خارجی و صادرات شود.

وی تاکید کرد: پیشرفت اقتصادی که به همراه خود ارتقای فرهنگی نداشته باشد، مورد تایید نیست و اگر در حیطه های مختلف رشد اقتصادی دست یابیم اما در فرهنگ و مسائل اجتماعی مشمول اعتلاء نشویم قابل قبول نخواهد بود.

مردم و ادارات از سازمان منطقه آزاد اروند انتظار دارند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در جلسه شورای اداری اظهار کرد: بودجه ای که در آخرین سال دولت قبل ۵۰۰ میلیارد بود، در دولت جدید به ۱۸۰۰ میلیارد در دولت جدی رسیده که سازمان منطقه آزاداروند بدون چشمداشت به بودجه های دولتی، توان تحقق آن را تا پایان سال جاری در توان دارد.

در حال حاضر مشکلی در درآمدها و هزینه‌ها نداریم، اما بخش اعظمی از مشکلات بر می‌گردد به انتظاراتی که مردم و دستگاه ها از سازمان منطقه آزاد اروند دارند، بنابراین عملکرد هفت ماهه سال جاری نشان می دهد که بودجه سال جاری تحقق خواهد یافت

محمدرضا اسکندری افزود: در حال حاضر مشکلی در درآمدها و هزینه‌ها نداریم، اما بخش اعظمی از مشکلات بر می‌گردد به انتظاراتی که مردم و دستگاه ها از سازمان منطقه آزاد اروند دارند، بنابراین عملکرد هفت ماهه سال جاری نشان می دهد که بودجه سال جاری تحقق خواهد یافت.

وی توضیح داد: مطالعات احداث بزرگراه خلیج فارس که آبادان را به خرمشهر متصل خواهد کرد، همچنین یک بزرگراه دیگر که خرمشهر را به بهمنشیر متصل خواهد کرد و دیگر پروزه های بهسازی و نوسازی معابر آبادان و خرمشهر است که در حال برنامه ریزی برای اجرای آن هستیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد: پس از استقرار هیات مدیره جدید، مطالبات و وصولی‌های موجود را باید مدیریت و تعیین تکلیف می‌کردیم، بنابراین از محل درآمدهای جاری هزینه های جاری را مدیریت و در امور فرهنگی نیز اقداماتی صورت گرفت.

شعار تا عملگرایی

یکی از موضوعات مهم در سفرهای دبیران سابق شورای عالی مناطق آزاد کشور به منطقه آزاد اروند عدم تحقق برخی وعده‌ها بود که نارضایتی‌ها را در پی داشت.

مردم به ویژه فعالان حوزه‌های مختلف از دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد کشور انتظار تسریع در رفع مشکلات و تحقق وعده‌ها را دارند.

کد خبر: ۱۸۹٬۰۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha