۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۴
صف‌های خرید دلار بدون ارزپاشی جمع شد

صف‌های خرید دلار بدون ارزپاشی جمع شد

کارشناس اقتصادی گفت: دلالی صرافان، بی اعتمادی مردم نسبت به بورس و جوسازی رسانه‌های معاند از عوامل بالا رفتن قیمت ارز بود.

به گزارش بازار، آیزاک سعیدیان؛ کارشناس مسائل اقتصادی درباره التهابات اخیر بازار ارز گفت: در چند روز گذشته شاهد افزایش مقطعی نرخ ارز بودیم، این نرخ تابع عرضه و تقاضا است که خوشبختانه با توجه به آمارها، در طی ۱۸ ماه گذشته، کشورمان نفت را به خوبی به فروش رسانده و وجه آن را به صورت نقد دریافت کرده است، همچنین تراز حساب جاری طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول از منفی ۷۰۰ میلیون دلار در پایان دولت دوازدهم به مثبت ۱۱ میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود: منابع ارزی به علت فروش نفت و صادرات غیر نفتی مثبت است، پس بانک مرکزی از لحاظ منابع ارزی مشکلی ندارد به همین جهت رئیس کل بانک مرکزی مدتی قبل، از مناسب بودن میزان منابع ارزی کشور خبر داد. همچنین گفتنی است که بانک مرکزی تصمیم دارد، منابع ارزی را از طریق سیستم‌های پولی و مالی و ابزارهای در اختیار خود کنترل کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بانک مرکزی دستش برای عرضه ارز باز است، گفت: منابع ارزی کشور کاملا مناسب است و دولت فعلی تصمیم گرفت تا برخلاف روسای دولت‌های گذشته از سیستم حراج ارزی یا ارز پاشی استفاده نکند و منابع را در جای درست خود هزینه کند. همچنین دولت، چندی پیش با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی جلوی هدررفت منابع ارزی را گرفت.

سعیدیان با بیان اینکه بانک مرکزی مشکلی در تامین ارز ندارد و عوامل دیگری مانند بی اعتمادی مردم نسبت به بورس باعث افزایش قیمت دلار شده است، گفت: در دوران ریاست جمهوری روحانی بذر بی اعتمادی نسبت به بورس در ذهن سرمایه گذاران کاشته شد که این بی اعتمادی و ادامه دار بودن آن عاملی برای خروج پول از بورس و جذب آن به بازارهای موازی مانند ارز و سکه بود.

وی ادامه داد: علاوه بر جذب سرمایه از بورس، سوءاستفاده دلالان از کارت ملی افراد برای خرید ارز نیز به افزایش قیمت دلار دامن زد. دلالان مردم را با مینی بوس به سمت صرافی‌ها می‌آوردند تا از کارت ملی آن‌ها سوء استفاده کنند. اختلاف قیمت بین دلار توافقی و بازار آزاد باعث شد، دلالان مردم را به جلوی صرافی‌های بکشانند تا از اختلاف قیمت سود ببرند، اما در کنار سو استفاده دلالان، جوسازی رسانه‌های معاند و التهابات اجتماعی نیز بازار ارز را متاثر کرد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو باعث رشد شاخص دلار شد، گفت: در چند هفته گذشته ارزش شاخص دلار آمریکا در برابر دیگر ارزها به صورت متوسط ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد، به همین جهت شاهد ریزش دیگر ارزها در برابر دلار بودیم که ریال نیز از این قضیه مستثنی نیست.


سعیدیان ادامه داد: بانک مرکزی با دو اقدام مناسب یعنی امکان خرید آنلاین ارز و خرید ارز از شعب بانک‌های منتخب، صف‌های طولانی را از جلوی صرافی‌ها جمع کرد، که با این اقدام، بازار ارز به یک آرامش نسبی رسید.

وی در پایان تاکید کرد: بخشی از التهاب در بازارهای طلا، ارز، مسکن و خودرو به علت سفته بازی و دلالی است تنها راه جلوگیری از سفته بازی و دلالی اجرای طرح مالیات برعایدی سرمایه است، که این طرح در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا اجرا می‌شود و امیدوار هستیم که کمیسیون اقتصادی مجلس با همکاری وزارت اقتصاد این طرح را به زودی اجرا کنند.

کد خبر: ۱۸۸٬۹۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha