۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
ورق استیل ضد اسید چیست و نحوه خرید آن

ورق استیل ضد اسید چیست و نحوه خرید آن

ورق‌های استیل به دلیل مقاومت در برابر خوردگی در بسیاری از صنایع کارایی دارند.

به گزارش بازار، ورق‌های استیل به دلیل مقاومت در برابر خوردگی در بسیاری از صنایع کارایی دارند. این ورق‌ها شامل گریدهای مختلفی هستند که هرکدام با توجه به ترکیبات شیمیایی خود، خواص و کاربرد متفاوتی دارند و وجه مشترک همه آن‌ها حضور حداقل ۵/۱۰ درصد کروم است که با تشکیل لایه اکسید کروم مانع از زنگ زدگی ورق استیل می‌شود. یکی از این گریدها ۳۱۶ نام دارد که به‌عنوان ورق استیل ضد اسید نیز شناخته می‌شود.

ورق استیل ضد اسید

ورق استیل ۳۱۶ معروف به ورق ضد اسید از دسته فولادهای ضدزنگ آستنیتی است که در ترکیبات شیمیایی آن علاوه بر کروم، نیکل و مقدار معینی عنصر مولیبدن وجود دارد. همچنین نگیر بوده و توسط آهنربا جذب نمی‌شود. این ورق در مقایسه با ورق استیل ۳۰۴ از مقاومت بالاتری در برابر خوردگی برخوردار است و در دماهای بالا نیز نسبت به خزش مقاوم بوده و استحکام کششی زیادی دارد. نام نوع کم کربن این گرید L۳۱۶ است که برای به حداقل رساندن ته نشینی کاربیدهای مضر، در جوشکاری استفاده می‌شود. ورق استیل ۳۱۶ دارای ضخامت ۳-۴ و ۴-۵ میلی‌متر است.

به دلیل حضور ۲ تا ۵/۲ درصد مولیبدن این ورق استیل در مقایسه با دیگر گریدها در محیط‌های حاوی کلراید نسبت به خوردگی مقاوم بوده و به نام گرید دریایی نیز شناخته می‌شود. همچنین این ویژگی ورق استیل ۳۱۶ را به گرید ضد اسید تبدیل کرده است. به همین دلیل از ورق استیل ضد اسید ۳۱۶ در صنایع غذایی، کشتی سازی، حمل مواد شیمیایی و ... استفاده می‌شود.

مقاومت در برابر خوردگی

گرید ۳۱۶ هنگامی‌که در معرض طیف وسیعی از محیط‌ها و محیط‌های خورنده قرار می‌گیرد، مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهد. معمولاً به‌عنوان فولاد ضدزنگ "دریایی" در نظر گرفته می‌شود اما در برابر آب گرم دریا مقاوم نیست. محیط‌های گرم کلرید می‌توانند باعث خوردگی حفره‌ای و شکافی این ورق شوند. ورق استیل ۳۱۶ همچنین در معرض ترک‌خوردگی تنشی در بالای ۶۰ درجه سانتی‌گراد است.

مقاومت در برابر حرارت

۳۱۶ در سرویس متناوب تا ۸۷۰ درجه سانتی‌گراد و در سرویس مداوم تا ۹۲۵ درجه سانتی‌گراد مقاومت خوبی در برابر اکسیداسیون دارد. بااین‌حال، در صورت نیاز به مقاومت در برابر خوردگی در آب، استفاده مداوم در دمای ۴۲۵-۸۶۰ درجه سانتی‌گراد توصیه نمی‌شود. در این مورد L۳۱۶ به دلیل مقاومت در برابر بارش کاربید توصیه می‌شود.

ورق استیل ضد اسید چیست و نحوه خرید آن

در مواردی که در دماهای بالاتر از ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد به استحکام بالا نیاز است، درجه H۳۱۶ توصیه می‌شود.

ترکیبات شیمیایی ورق استیل ۳۱۶

کربن: ۰۷/۰ درصد

منگنز: ۲ درصد

گوگرد: ۰۱۵/۰ درصد

نیکل: ۱۰ تا ۱۳ درصد

سیلیسیم: ۱ درصد

فسفر: ۰۴۵/۰ درصد

کروم: ۵/۱۶ تا ۵/۱۸ درصد

مولیبدن: ۲ تا ۵/۲ درصد

تفاوت ورق استیل ۳۱۶ با ۳۰۴

ورق استیل ۳۱۶ دومین فرم رایج فولاد ضدزنگ است. که تقریباً دارای خواص فیزیکی و مکانیکی نزدیک با ورق ضدزنگ ۳۰۴ است و حاوی موادی مشابه است. تفاوت اصلی این است که فولاد ضدزنگ ۳۱۶ حدود ۲ تا ۳ درصد مولیبدن را در خود جای‌داده است. این افزودنی مقاومت به خوردگی را به‌ویژه در برابر کلریدها و سایر حلال‌های صنعتی افزایش می‌دهد.

کاربرد ورق استیل ضد اسید

کاربردهای معمول ورق ضد زنگ ۳۱۶ در ساخت اگزوز، قطعات کوره، مبدل های حرارتی، قطعات موتور جت، تجهیزات دارویی، تجهیزات پردازش شیمیایی و مخازن است. همچنین در تجهیزات پردازش خمیر کاغذ و نساجی و برای هر قسمتی که در معرض محیط های دریایی قرار دارد استفاده می شود. از دیگر کاربردهای ورق استیل ضد زنگ (۳۱۶) عبارتند از:

  • ساخت تجهیزات آزمایشگاهی
  • ساخت ظروف برای حمل و نقل مواد شیمیایی
  • تجهیزات شیمیایی و پتروشیمی
  • ایمپلنت های پزشکی
  • پنل معماری ساحلی
  • تجهیزات تولید مواد غذایی به ویژه در محیط های کلرایدی

ورق استیل ضد اسید چیست و نحوه خرید آن

نحوه خرید ورق استیل ضد اسید

عواملی مانند وزن، ابعاد و ضخامت ورق استیل ۳۱۶ بر روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد. برای خرید این ورق استیل ضد اسید می‌توانید به وب سایت تجارت آلیاژ پیشرو مراجعه کنید. این شرکت در زمینه تامین مواد اولیه فلزی مانند انواع ورق‌های استیل ضد زنگ و دیگر آلیاژها فعالیت دارد و هدف آن ارائه بهترین خدمات به مشتریان و ارسال محصولات به سرتاسر کشور است. برای خرید ورق استیل از این شرکت تنها کافیست از طریق شماره تماس ۶۷۲۱۲-۰۲۱ با کارشناس مجرب تجارت آلیاژ تماس حاصل فرمایید و سوالات و سفارشات خود را با آن‌ها در میان بگذارید.

بیشتر بدانید: آلیاژ استیل از چه عناصری ساخته شده

کد خبر: ۱۸۸٬۸۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha